איזה ויטמין טוב למוח לזיכרון ולריכוז ? ובאיזה מאכלים הוא נמצא?

מהו הויטמין המועיל לתפקוד השכלי ולבריאות המוח? מיהו הוויטמין החשוב שמועיל לריכוז ולהפחתת הסיכון למחלות וליקויים שכליים? זהו ויטמין B12 – קובלמין ! ויטמין זה מהווה רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על הבריאות המוחית. הוא מועיל גם למגוון תפקודים חשובים אחרים בגופנו. קובלמין מהווה ויטמין מסיס במים שלא ניתן לייצר על ידי הגוף שלנו לבדו. הגוף מקבל אותו באמצעות מקורות תזונתיים או תוספי מזון. המהות של ויטמין B12 נעוצה במעורבותו בתהליכים פיזיולוגיים שונים וביתרונותיו.

ויטמין B12 ממלא תפקיד מכריע בבריאות המוח. חוסרים בו הוכחו כקשורים לירידה קוגניטיבית ולהפרעות נוירו-התנהגותיות (Rathod, 2016). ממצאים העלו כי רמות נמוכות של ויטמין B12 קשורות לירידה בנפח המוח וביצועים קוגניטיביים פחות טובים (Tangney, 2011). מחסור זה בוויטמין נקשר גם לסיכון מוגבר ללקוות במחלות ניווניות ופגיעה קוגניטיבית. זאת בעוד שטיפול בוויטמין B12 הראה תוצאות מועילות בתיקון מחסור ביוכימי ושיפור הקוגניציה אצל אנשים שחוו פגיעה מוחית והידרדרות (Moore et al, 2012). זאת ועוד- אצל ילדים, מחסור בוויטמין B12 וחומצה פולית משפע לרעה על התפתחות המוח, מה שמוביל להתנהגות והתפתחות חריגה (Black et al, 2008).

מהו הויטמין שמועיל לתפקוד המוח ובאילו מזונות הוא נמצא? צילום: cattalin pixabay
מהו הויטמין שמועיל לתפקוד המוח ובאילו מזונות הוא נמצא? צילום: cattalin pixabay

מעבר לזה, אחד התפקידים העיקריים של ויטמין B12 הינו תפקידו בייצור תאי דם אדומים. הויטמין הייחודי הכרחי לסינתזה של ה-DNA, החומר הגנטי בתוך תאי הגוף שלנו. ויטמין זה נחוץ בתהליך ייצור הכדוריות הדם האדומות. רמות תקינות של ויטמין B12 חיוניות למניעת סוג של אנמיה הנקראת אנמיה מגלובלסטית. אנמיה זו מתאפיינת בייצור של תאי דם אדומים גדולים ולא בשלים.

ויטמין B12 לבריאות המוח

כיצד משפיע ויטמין זה על המערכת העצבית, על המוח ועל התפקוד השכלי ? מה הקשר בין צריכת הוויטמין על בריאות המוח, הזיכרון ומחלות כמו אלצהיימר ודמנציה ? קובלמין מהווה רכיב משמעותי לתפקוד תקין של מערכת העצבים. הוא עוזר ליצור שכבת כיסוי שמגינה על תאי עצב הנקראים מיאלין. כך הוא מסייע להעברה תקינה של דחפים עצביים. מחסור בויטמין B12 עלול להוביל לנזק עצבי. וכך, חוסר בו עלול להוביל לסימפטומים בהם עקצוץ, בעיות תחושה חלשה ואפילו בעיות בקואורדינציה ובשיווי המשקל.

מעבר לכך, חוקרים הוכיחו שלוויטמין B12 עשויה להיות השפעה חיובית על בריאות המוח והתפקוד הקוגניטיבי. מדענים הראו כי לוויטמין זה קיים תפקיד הכרחי בסינתזה של נוירוטרנסמיטורים. נוירוטרנסמיטורים מהווים כימיקלים המעבירים אותות בין תאי עצב בגוף. מחקרים הראו כי רמות נמוכות של ויטמין B12 קשורות לירידה קוגניטיבית, אובדן זיכרון וסיכון מוגבר למחלות ניווניות עצביות כגון אלצהיימר ודמנציה. מחקרים מדעיים העלו שרמות טובות של ויטמין זה נדרשות לתפקוד קוגניטיבי ולהפחתת הסיכון לירידה קוגניטיבית הקשורה לגיל.

ובאילו מאכלים יש ויטמין B12? הויטמין מצוי בעיקר במקורות מזון בהם דגים, פירות ים, בשר בקר, בשר עוף, טמפה (סויה מותססת) מוצרי חלב וביצים (חוקרים מסייגים את יכולת הספיגה  בצריכה של מוצרים אלה והשתמרותם המועטה),. לצד זה ניתן לצרוך אותו באמצעות תוספי תזונה המתמוססים מתחת ללשון או זריקות. ברם, אם אתם סובלים ממחסור בויטמין זה, פנו לרופא לאבחון מקיף, ייעוץ וטיפול מותאם .