איזה מאכלים מורידים כולסטרול רע?

אילו מאכלים מורידים את רמות הכולסטרול? מה המזונות שמורידים כולסטרול גבוה? האם לימון מוריד כולסטרול? אילו מזונות מפחיתים רמות של LDL – הכולסטרול המזיק? האם שום מוריד כולסטרול?  כולסטרול הוא חומר שומני המיוצר באופן טבעי על ידי הכבד שלנו ונמצא גם במזונות מסוימים. למרות שכולסטרול הוא שומן דם חשוב  לתפקוד תקין של הגוף שלנו, לרמות גבוהות מדי של כולסטרול נודעות השפעות מזיקות על הבריאות שלנו. כולסטרול גבוה משפיע מאוד על סיכון למחלות לב, שבץ מוחי ועוד.

כולסטרול ממלא תפקיד חיוני בגוף, שכן הוא מעורב בייצור הורמונים, ויטמין D וחומרים המסייעים לעיכול. עם זאת, כאשר רמות הכולסטרול שלנו מוגברות, הוא יכול להצטבר בעורקים שלנו וליצור פלאק. הצטברות זו מגבילה את זרימת הדם. היא עלולה להוביל למצבים בריאותיים חמורים כגון מחלות לב, שבץ מוחי ומחלות עורקים היקפיים.
איזה מאכלים מורידים כולסטרול רע? צילום:Pixabay NoName_13
איזה מאכלים מורידים כולסטרול רע? צילום:Pixabay NoName_13

כדי להילחם בכולסטרול גבוה, נאמץ אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית סדירה ותזונה מאוזנת. בעוד שטיפול תרופתי עשוי להיות נחוץ במקרים מסוימים, ביצוע שינויים תזונתיים יכול להוריד משמעותית את רמות הכולסטרול.

איזה מזון מוריד כולסטרול ?

אם הינכם סובלים מעודף כולסטרול הקפידו על אבחון מקיף של הגורמים לכולסטרול, ניטור רמות הכולסטרול וטיפול יעיל ומותאם אישית. במסגרת הטיפול תוכלו להוועץ עם הרופא המטפל ודיאטנית לשינוי תפריט תזונתי להורדת הכולסטרול. אילו מזונות יוכלו לסייע להפחית את הכולסטרול? מיהם המאכלים שמורידים עודף כולסטרול? להלן 10 מזונות שהוכחו כבעלי השפעה חיובית על הפחתת כולסטרול:

1. שום: ממצאים מחקריים העלו כי רכיבים פעילים בשום משפיעים על רמות הכולסטרול בגוף. בממצאים שונים נמצא כי צריכת שום משפיעה על הפחתת LDL כולסטרול רע ומשפרת את רמות הכולסטרול הכללי. עוד נמצא במחקרים כי תוספי תזונה של שום מסייע גם הוא להפחתת כולסטרול.

2. שקדים: שקדים מהווים סוג של אגוז עתיר שומנים חד בלתי רוויים בריאים ללב, סיבים וסטרולים צמחיים, שיכולים לסייע בהורדת רמות הכולסטרול הרע (LDL).

3. שיבולת שועל: עשירה בסיבים מסיסים. לכן צריכה סדירה של שיבולת שועל יכולה לסייע בהפחתת כולסטרול LDL. התחילו את הבוקר עם קערת שיבולת שועל או שלבו שיבולת שועל במתכוני האפייה שלכם. ממצאי מחקרים שונים הראו כי לצריכת שיבולת שועל השפעה מועילה במיוחד על רמות הכולסטרול. זאת לצד תועלות בריאותיות רבות לשיבולת השועל.

4. דגים: דגים שומניים כמו סלמון, מקרל וסרדינים הם מקורות מצוינים לחומצות שומן אומגה 3. ממצאים העלו כי שומנים בריאים אלו מורידים את רמות הטריגליצרידים ומסייעים להפחתת סיכון למחלות לב גם בקרב בעלי כולסטרול גבוה.

המאכלים שמורידים את הכולסטרול המזיק

5. מיץ לימון: מיץ לימון מהווה דרך חמצמצה וטעימה טעימה להתחיל את היום ולהוריד כולסטרול. הלימון מכיל חומרים מועילים במיוחד כמו פלבונואידים בשילוב ויטמין C וסיבים שנמצאו כמורידים את רמות הכולסטרול. 

6. אבוקדו: האבוקדו לא רק טעים אלא גם מכיל שומנים חד בלתי רוויים שיכולים לעזור להעלות את רמות הכולסטרול HDL (הטוב) תוך הורדת כולסטרול LDL.

7. שמן זית: החליפו את השומנים הלא בריאים בבישול בשמן זית, העשיר בשומנים חד בלתי רוויים ובנוגדי חמצון שיכולים לשפר את רמות הכולסטרול.

8. שוקולד מריר: שוקולד מריר הוא לא רק ממתק מהנה אל גם משפיע לטובה על רמות הכולסטרול בגופנו. בין יתר הרכיבים המועילים בו, הוא מכיל נוגדי חמצון הנקראים פלבנואידים שיכולים לשפר את בריאות הלב ולהוריד כולסטרול LDL.

לשילוב מזונות אלו בתזונה יכולה להיות השפעה משמעותית על הפחתת רמות הכולסטרול ושיפור בריאות הלב. עם זאת, חשוב לזכור שיש צורך בגישה הוליסטית לניהול כולסטרול. לצד תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה ושמירה על משקל תקין הם גם קריטיים.

בנוסף, חשוב להגביל את הצריכה של מזונות עשירים בשומני טרנס רוויים, מכיוון שהם תורמים להעלאת רמות הכולסטרול LDL. אלה כוללים בשר מעובד, מזון מטוגן, מוצרי חלב מלאי שומן ומוצרי מאפה ומזון מעובד.

וכמובן, בעוד שמזונות אלו ואחרים אולי יכולים לסייע בהורדת כולסטרול, התגובות האישיות של הגוף אצל כל אחד הן שונות. וכאמור, נמליץ ץמיד להתייעץ עם רופא  או עם דיאטנית מוסמכת לפני ביצוע שינויים תזונתיים משמעותיים, במיוחד אם אתם סובלים ממצבים רפואיים, מחלות או תסמינים או נוטלים תרופות.