איך למנוע כולסטרול גבוה?

כיצד ניתן להמנע מעודף כולסטרול בדם? מה מפחית כולסטרול? מה מסייע למנוע שומני דם כמו טריגליצרידים וכולסטרול ? איך למנוע כולסטרול גבוה? מה יכול למנוע כולסטרול גבוה מלבד תזונה בריאה? כולסטרול גבוה מהווה בעיה רחבת היקף המובילה לתחלואה משמעותית בעולם. עודף כולסטרול מוביל להיווצרות רובד טרשתי בכלי הדם. זה בתורו מוביל לפלאק החוסם את כלי הדם. כולסטרול גבוה גורם בשל כך לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם וסיכון מוגבר לשבץ מוחי.

9 דרכים איך למנוע כולסטרול גבוה? צילום : Pixabay
9 דרכים איך למנוע כולסטרול גבוה? צילום : Pixabay

קיימות דרכים שונות להפחית את הסיכון לכולסטרול גבוה בדם. שינוי אורח חיים הקשורים בדרכים טבעיות אלה, עשוי להפחית סיכון לעודף כולסטרול ולמחלות הנגזרות ממנו. אז מה אפשר לעשות כדי להמנע מכולסטרול גבוה? האם פעילות גופנית יכולה למנוע או להפחית עודף כולסטרול בדם? איך למנוע כולסטרול גבוה בקרב מי שיש לו נטייה תורשתית לכולסטרול גבוה?

כולסטרול גבוה בדם:

כולסטרול גבוה נובע מסיבות שונות. לכן התשובה לשאלה איך למנוע כולסטרול גבוה  נעוצה בטיפול ומניעה של גורמים אלה. אז מה ניתן לעשות כדי להמנע מכולסטרול עודף? ראשית, מי שיש נטיה גנטית לעודף כולסטרול או מי שסובל כבר מכולסטרול ברמה גבולית, ורוצה להמנע מכולסטרול גבוה, נדרש לעבור אבחון מקיף, ייעוץ ובניית תכנית טיפולית אצל רופא מומחה. אבחון יסודי מהווה גורם בעל חשיבות קרדינלית. גילוי הגורמים וטיפול בהם חשוב במיוחד וחיוני. לצד קבלת טיפול מתאים בהתאם לגורם, יש להקפיד על יישומו. כך נקפיד על לקיחת כדורים ותרופות לכולסטרול במועד, נערוך באופן סדיר בדיקות לניטור רמת הכולסטרול ונשמור על שינוי אורח חיים מונעים וטיפוליים.

9 דרכים איך למנוע כולסטרול גבוה?

לאחר שעברנו אבחון וייעוץ רפואי, והרופא המטפל אישר את התוואי הטיפולי ושינוי אורחות החיים, נוכל להתחיל ביישום. אז איך למנוע כולסטרול גבוה על פי המלצות רפואיות שהוכחו מחקרית? כיצד להמנע מכולסטרול גבוה? מה עושים כדי להפחית כולסטרול רע ולהגביר כולסטרול טוב? לפניכם פירטנו מספר המלצות רפואיות בהתאם למחקרים רבים בתחום, שהרופא עשוי להמליץ עליהם להורדת כולסטרול או למניעת כולסטרול גבוה בדם:

1. נקפיד על תזונה בריאה המשלבת מזונות להורדת כולסטרול רע והעלאת הכולסטרול הטוב. כך נעבור לתזונה בריאה הכוללת. בתזונה זו נימנע ממאכלים עתירי שומן, נפחית צריכת עודף פחמימות ושומן מהחי, מאכלים מטוגנים, שומן טראנס ובשר עתיר שומן. בתפריט תזונתי זה נוכל לשלב גם מאכלים, מזונות וצמחי מרפא שעשויים להפחית כולסטרול. למשל נשלב מאכלים כמו שיבולת שועל, קטניות, ירקות ופירות.

2. בתיאום עם הרופא המטפל נוכל לעשות שימוש בתוספים, צמחי מרפא ותבלינים כמו מיץ לימון להפחתת כולסטרול, חומץ תפוחים, אומגה 3, קינמון, שום, תה ירוק, כורכום או חילבה.

3. נקפיד לבצע באופן סדיר ותכוף פעילות גופנית המותאמת למצבנו הבריאותי. זאת על מנת שאנו נוכל למנוע או לטפל בכולסטרול גבוה, הנובע ממיעוט פעילות גופנית או אורח חיים הכרוך בישיבה ממושכת.

4. נאזן את רמת המתחים, המצוקות והסטרס. הפחתת הלחץ הנפשי, המתחים, המצוקות הרגשיות תסייע לאזן את רמות הכולסטרול הגבוה ולהפחית סיכון לכולסטרול עודף בדם.

5. ניטול תרופות בזמן ובתדירות כפי שרופא מומחה התווה: הקפדה על תרופות מרשם בזמן ובמינון המתאים קשורה למניעה ולטיפול בכולסטרול ולכן היא חשובה. אם הרופא המליץ ליטול תרופות אלה כמו סטטינים להורדת כולסטרול, הקפידו על צריכתם בקביעות כנדרש.

6. נאבחן ונטפל במחלות שעשויות לגרום לכולסטרול גבוה כמו מחלות כליה וסוכרת שקשורות לעודף כולסטרול בדם.

7. נמעט בצריכת אלכוהול: שתיית אלכוהול מעלה את רמות הכולסטרול. לכן כדרך למנוע את עודף הכולסטרול בדם או לטפל בו נפחית בצריכת האלכוהול.

8. נשנה תרופות שהתגלו כאחראיות להעלאת רמות הכולסטרול ונימנע מתרופות כמו סטרואידים, שעלולות להוביל לכולסטרול גבוה כדרך למניעת כולטרול בדם או טיפול בו.

9. נפחית במשקל, נשמור על משקל מאוזן ונימנע מעודף משקל: נוריד במשקל ונשמור על משקל מאוזן, במקרה שאנו סובלים מעודף משקל. משקל עודף קשור לכולסטרול גבוה. לכן כדרך לטיפול בו או למניעת עודף כולסטרול נטפלח בעודף משקל והשמנת יתר.