איך מורידים טריגליצרידים?

איך מפחיתים את רמות הטריגליצרידים בדם? טריגליצרידים ושומנים בדם מהווים גורמי סיכון. עודף טריגליצרידים בדם כמו גם עודף כולסטרול מהווים גורם סיכון מרכזי בהתוות מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי, סרטן ודלקות. כיצד ניתן להוריד את שומני הדם בנוסף לטיפול תרופתי? איך מורידים טריגליצרידים ללא תרופות? ומה אסור לאכול כשיש טריגליצרידים גבוהים?

איך מורידים טריגליצרידים? צילום:Pixabay RitaE
איך מורידים טריגליצרידים? צילום:Pixabay RitaE

הורדת טריגליצרידים באופן טבעי או הפחתת עודף טריגליצרידים בדם ללא טיפול תרופתי היא אפשרית. לפניכם פירוט של דרכים להוריד את רמות הטריגליצרידים הגבוהות. ואולם לפני שפונים לשיטות הורדת טריגליצרידים בדם ללא טיפול תרופתי או דרכים טבעית ואחרות לטיפול בשומני דם, על המטופל להוועץ ברופא מומחה לאבחון הסיבה היסודית למצבו ולקבלת ייעוץ וטיפול וליווי מתאים; טריגליצרידים אינם נובעים רק מתזונה לקוי, עישון, צריכת אלכוהול וכו’. עודף שומני דם אלה עלול להגרם גם כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות, צריכת חומרים, מחלות לא מאובחנות ועוד. לכן מוטב לאבחן ולהוועץ ברופא באופן מקיף לפני שפונים לפתרון נקודתי כזה או אחר.

היכן מצויים טריגליצרידים?

מה מקורם של טריגליצרידים? איפה הם מאוחסנים? היכן מצויים טריגליצרידים? מקורם של טריגליצרידים הוא במאכלים המופקים מבעלי חיים כמו בשר אך גם מפחמימות המופקות מן הצומח כמו צריכת מזונות ממותקים בעלי עודף סוכרוז מהצומח או שומניים כמו צ’יפס מטוגן.

טריגליצרידים מורכבים משלוש חומצות שומן וממולקולת גליצרול. כשאדם אוכל, הגוף שלו הופך את הפחמימות, החלבונים והשומנים במזון לטריגליצרידים. לאחר מכן, הגוף מאחסן טריגליצרידים בתאי השומן של הגוף. הללו משמשים כמקור אנרגיה בעת הצורך. רמות טריגליצרידים גבוהות יכולות להעיד על כך שהגוף לא מבצע חילוף חומרים תקין של השומן בשל ליקוי גנטי, מחלה, או גורם אחר או שהאדם צורך יותר קלוריות ממה שהוא מוציא.

איך מורידים טריגליצרידים?

לעיתים רבות הרופא ימליץ על בהורדת טריגליצרידים בדם ללא טיפול תרופתי. במקרים אלה הרופא ימליץ על שינויים שונים באורחות החיים כמו הגברת תכיפות ומשך פעילות גופנית, ירידה במשקל, מעבר לאורח חיים פעיל ופחות יושבני. בנוסף לכך לרוב ימליצו הרופאים על שינוי תזונתי. הורדת טריגליצרידים באופן טבעי עשויה לכלול פעילות גופנית, ירידה במשקל, צריכה מבוקרת של חומרים ותרופות המגבירים טריגליצירידים כמו אלכוהול. לצד זה שינוי תזונתי ובניית תפריט להורדה של טריגליצרידים בדם מהווה גורם יסודי וחשוב. אז איך מורידים טריגליצרידים בדרך טבעית בעזרת תזונה בריאה?

  1. נפחית מאד את כמות המזונות העשירים בשומן מהחי. לדוגמה נקניק, נקניקיות, בשן שמן, סטייק, המבורגר, קציצות. נמעט במוצרי חלב עם יותר מחמישה אחוזי שומן כמו גבינה צהובה וגבינות שמנת.
  2. נצמצם את אכילת המזונות הממותקים, חטיפים, סוכריות, שוקולדים, עוגיות, עוגות צריכת סוכר, סירופים ממתיקים, סילאן תמרים, ריבות סירופ תירס .
  3. נפחית צריכת מאכלים מעובדים – לדוגמה מאפים, קורנפלקס וחטיפים.
  4. נוריד בכמות המזונות עתירי שומן ושומני טרנס כמו בורקס, פיצה וגלידה, וופלים וחטיפים.
  5. נעבור לתפריט מבוסס דגנים מלאים, שיבולת שועל, אגוזי ושקדים ומפחיתים מאכלים עשירים בפחמימות כמו פסטה, לחמים לבנים, קמח תירס, קמח חיטה לבן, אורז לבן וסולת.
  6. נפחית משמעותית בצריכת אלכוהול.
  7. נקטין את תדירות וכמויות המזון שאנו אוכלים באופן עודף.
  8. נגביר את צריכת הירקות ובמיוחד עתירי סיבים תזונתיים כמו נבטים, ירקות עליים, בצל, ברוקולי ושום.
  9. נאכל יותר פירות כמו תפוחים ואגסים על חשבון מזונות מעובדים ומשמינים ונמעט בשתיית מיצי פירות ומיצים ממותקים.