איך מטפלים בשומנים בדם?

טריגליצרידים וכולסטרול מהווים שני שומנים נפוצים בדמנו. הללו משמשים כחומר חיוני בתפקוד גופנו. ואולם ברמות עודפות שומני דם מזיקים. כולסטרול וטריגליצרידים מעלים את הסיכון למוות ומחלות לב וכלי דם ושבץ מוחי. אז איך מאזנים שומנים בדם? איך מנקים כולסטרול? האם שום מסייע נגד טריגליצרידים? איך מטפלים בשומנים בדם? קיימות שיטות איך מאזנים שומני דם, לצד טיפול תרופתי. הללו מוכחות במחקרים מגוונים המצביעים על אפקטיביות שלהם בהתאם לנסיבות ולמצב המטופל. אז אילו שיטות ישן להפחתת טריגליצרידים וכולסטרול שאינן תרופתיות? האם צמחי מרפא יכולים לסייע להפחתת שומני דם? כיצד פעילות גופנית משפיעה על עודף שומנים בדם? האם הרזייה והפחתת עודף משקל והשמנת יתר מסייעים לטיפול בשומני דם?

8 דרכים איך מטפלים בשומנים בדם?

בשלב ראשון לאחר שאיתרנו בבדיקות שומני דם עודפים נפנה לרופא מומחה לאבחון, ייעוץ והתווית תכנית טיפולית. שומני דם – כלומר טריגליצרידים וכולסטרול גבוה נגרמים מסיבות מגוונות. בין אם הכולסטרול קשור לעודף משקל, מיעוט פעילות גופנית או גנטיקה. ובין אם רמות גבוהות של טריגליצירידים בדמנו נגרמות מתזונה לקויה, תרופות כמו סטרואידים, צריכת אלכוהול או מחלות מסוימות.

איך מאזנים שומנים בדם? דרכים איך מטפלים בשומנים בדם? צילום:Pixabay Vidmir Raic
איך מאזנים שומנים בדם? דרכים איך מטפלים בשומנים בדם? צילום:Pixabay Vidmir Raic

בכל אופן עלינו לפנות לרופא מומחה לאבחון, ייעוץ וטיפול. לאחר קבלת המלצות טיפוליות, כולל תרופות להורדת כולסטרול או טריגליצירידים במקרים מסוימים, נוכל לבחון עם הרופא האם דרכים נפוצות איך מטפלים בשומני דם עשויות להתאים לנו. כך למשל נוכל לבחון איתו אפשרות של שינוי אורח חיים, התאמת תפריט תזונתי, פעילות גופנית מותאמת בתדירות ועצימות רבה יותר, הגבלת צריכת אלכוהול, צמצום עישון ועוד.

איך מאזנים שומנים בדם?

אז מה הדרכים עליהם יוכל הרופא להמליץ; איך מנקים כולסטרול וטריגליצרידים מהדם? איך מטפלים בשומנים בדם? כיצד מפחיתים רמות של שומני דם ולא רק באמצעות תרופות? לפניכם 9 דרכים לטיפול בשומני דם:

  1. אכלו תזונה בריאה: תזונה בריאה מסייעת לבריאות הלב ומפחיתה שומני דם. צרכו מזונות עם תזונה דלת בשומנים רוויים, שומני טראנס וכולסטרול. כלול יותר פירות, ירקות, דגנים מלאים, ושומנים בריאים מהצומח בתזונה שלך.
  2. הקפידו על פעילות גופנית באופן קבוע: פעילות גופנית יכולה לסייע בהורדת רמות השומן בדם. שאפו לבצע כ45 דקות של פעילות גופנית בעצימות בינונית ברוב ימות השבוע.
  3. טפלו בעודף משקל: עודף משקל או השמנת יתר עלולים להגביר את רמות השומן בדם. ירידה במשקל באמצעות תזונה בריאה ופעילות גופנית יכולה לסייע בהפחתת רמות השומן בדם והפחתת כולסטרול וטריגליצרידים.
  4. עישון שקט: עישון יכול להעלות את רמות השומן בדם ולהגביר את הסיכון למחלות לב. הפסקת עישון יכולה לעזור להפחית את רמות שומני הדם – טריגליצרידים וכולסטרול ולשפר את הבריאות הכללית.
  5. הגבילו את צריכת האלכוהול: שתייה מרובה של אלכוהול עלולה להשפיע על רמות הכולסטרול בדם והטריגליצרידים. לכן הגבילו את צריכת האלכוהול.
  6. הפחיתו לחצים ונהלו המתח הרגשי: לחץ נפשי, מצוקה רגשית מתמשכת ומתח יכולים להעלות את רמות השומן בדם. מצאו דרכים לנהל מתח, כגון פעילות גופנית, מדיטציה או תרגול נשימה עמוקה.
  7. בצעו בדיקות סדירות: בדיקות סדירות מאפשרות ניטור רמות השומן בדם, וזיהוי מוקדם של בעיות ומצבים רפואיים. העזרו ברופא לאבחון מחלות ומצבים רפואיים שעלולים להוביל לשומני דם. בידקו עם רופא מומחה גם אפשרות ששימוש בתרופות או חומרים שאתם צורכים כמו גלולות נגד הריון או סטרואידים לדוגמה גורמים להעלייה ברמות שומני הדם בגופכם.
  8. הוועצו ברופא, דיאטנית והעזרו גם בתרופות: במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בתרופות להורדת רמות השומן בדם כמו סטטינים. לצד בניית תכנית שינוי אורח חיים ותזונה, הוועצו ברופא מומחה והקפידו על נטילה סדירה של תרופות נגד כולסטרול או טריגליצרידים להפחתת שומני הדם, באם הותוו לכם.