איך סוכר משפיע על גוף האדם?

איך סוכר משפיע על הגוף האנושי? איך סוכר מזיק לגוף? מה קורה כשאוכלים עודף סוכר? איך משפיע סוכר על הגוף? מה הקשר בין סוכר למחלת גאוט? האם סוכר גורם לסוכרת? מהם נזקי סוכר לילדים? למה סוכר משמין? כיצד סוכר משפיע על מצב הרוח? ומה הקשר בין סוכר לדכאון? האם יש קשר בין סוכר למחלת הסרטן? ומהו הקשר בין התפתחות השמנה, סוכרת וצריכת סוכר לבין סרטן?

איך סוכר משפיע על הגוף האדם? Pixabay Bruno Germany
איך סוכר משפיע על הגוף האדם? Pixabay Bruno Germany

סוכר, המכונה גם גלוקוז, הוא מקור אנרגיה חשוב לתאי הגוף. עם זאת, לצריכה מופרזת של סוכר קיימות השפעות שליליות מגוונות על הגוף. בתפריט הצריכה בתרבות המערבית מוסיפים למזונות רבים סוכרים מסוגים שונים. כך, גם ללא צריכת סוכר בתה או אכילת כמות ממתקים, התפריט שלנו עתיר פחמימות וסוכרים. אם נוסיף לכך את הסוכר שאנו צורכים במזונות “מפנקים” מתוקים אחרים, לעיתים קרובות נגיע לצריכת סוכר רבה מידי לגופנו ביומיום. ולמה זה משנה? כי צריכת סוכר עודפת מזיקה מאד. לפניכם פירטנו רק חלק מן הדרכים שבאמצעותן צריכת עודף סוכר משפיעה על גופנו באופן שלילי ומזיקה.

עודף סוכר ומחלות: אז מהם הנזקים של סוכר לילדים? כיצד צריכת סוכר עודפת משפיעה על מבוגרים? איך סוכר מזיק לגופנו? מהן השפעותיות של סוכר על הגוף האנושי? אז איך סוכר משפיע על הגוף רמות הסוכר בדם? להלן מתוארות השפעות שליליות שונות של צריכת עודף סוכר על הגוף:

איך סוכר משפיע על הגוף האדם?

1. עמידות לאינסולין וסוכרת מסוג 2: כאשר אנו צורכים סוכר, הוא מתפרק לגלוקוז וחודר לזרם הדם. זה גורם לרמות הסוכר בדם לעלות. לאורך זמן, צריכה מופרזת של סוכר עלולה להוביל לעמידות לאינסולין ולעלייה בסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

2. עלייה במשקל: צריכה יתרה של סוכר עלולה להוביל לעלייה במשקל, שכן עודף גלוקוז בזרם הדם הופך לשומן ונאגר בגוף.

3. דלקת: צריכה גבוהה של סוכר עלולה להוביל לדלקת כרונית בדרגה נמוכה בגוף. דלקתיות קשורה לסיכון מוגבר לבעיות בריאותיות שונות, לרבות מחלות לב, סוכרת מסוג 2 וסוגים מסוימים של סרטן.

4. עששת: צריכת סוכר יכולה לתרום לעששת וחורים בשיניים. זאת כיוון שחיידקים בפה ניזונים מסוכר ומייצרים חומצה השוחקת את אמייל השיניים.

5. התמכרות: סוכר יכול להיות ממכר, להוביל לתשוקות ולמעגל של צריכת יתר.

6. גאוט: גאוט הוא סוג של דלקת פרקים הנגרמת מהצטברות של גבישי חומצת שתן במפרקים. הדבר מוביל לדלקת, נפיחות וכאב. בעוד שצריכת סוכר עצמה אינה קשורה ישירות לגאוט, היא יכולה לתרום בעקיפין להתפתחות המצב. צריכת כמויות גבוהות של סוכר עלולה להוביל לעלייה במשקל ולהשמנה. עודף משקל והשמנת יתר מהווה גורם סיכון ידוע למחלת גאוט. השמנת יתר קשורה לרמות גבוהות יותר של חומצת שתן בגוף, מה שעלול להגביר את הסיכון לפתח גאוט. בנוסף, צריכת כמויות מופרזות של פרוקטוז, סוג של סוכר המצוי במזונות ומשקאות מעובדים רבים, עלולה להגביר את רמות חומצת השתן בגוף ולתרום להתפתחות גאוט. זאת ועוד- כאמור מעלה, צריכת סוכר עודפת עלולה להוביל לעמידות לאינסולין ולעלייה בסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. סוכרת קשורה גם לרמות גבוהות יותר של חומצת שתן בגוף, מה שעלול להגביר את הסיכון לפתח גאוט.

7. מחלת הסרטן וסוכר: הקשר בין צריכת עודף סוכרים לבין מחלת הסרטן עובר באמצעות גורמים מתווכים כמו השמנת יתר, סוכרת ודלקתיות. כלומר אנשים הצורכים סוכר בכמות עודפת נוטים לסבול מהשמנת יתר, גליקציה, סוכרת ודלקתיות. גורמים אלה ידועים כקשורים לסיכון מוגבר ללקחות בסוגים שונים של סרטן. כך צריכת סוכר עודפת הקשורה להשמנת יתר מהווה גורם סיכון  לסרטן השד, המעי הגס וסרטן הלבלב.

סוכר בדם

8. סוכר ודיכאון: מחקרים הראו כי קיים קשר מורכב בין צריכת סוכר ודיכאון. ואולם, האופי המדויק של קשר זה עדיין נחקר. להלן מספר דרכים שבהן צריכת סוכר עשויה להיות קשורה לדיכאון: ראשית- תנודות בסוכר בדם: צריכת כמויות גבוהות של סוכר עלולה לגרום לרמות הסוכר בדם לעלות ואז לרדת מאד. זה מוביל לשינויים במצב הרוח, עייפות ועצבנות. תנודות אלו עשויות לתרום לתסמיני דיכאון אצל אנשים מסוימים. שנית, דלקת: צריכה גבוהה של סוכר עלולה להוביל לדלקת כרונית בדרגה נמוכה בגוף. דלקת כרונית קשורה לסיכון מוגבר לדיכאון.

דלקת יכולה להשפיע על תפקוד המוח ולהוביל לשינויים במצב הרוח ובהתנהגות. שלישית, בריאות המעיים: ישנן עדויות מתעוררות לכך שאוכלוסיית חיידקי המעי – מיקרוביום מושפע מתזונה וצריכת סוכר. וזה עשוי לשחק תפקיד בהתפתחות דיכאון. חוסר איזון במיקרוביום של המעי עלול לתרום לדלקת ולשינויים בייצור נוירוטרנסמיטורים שיכולים להשפיע על מצב הרוח. בנוסף, כאמור צריכת עודף סוכר עלולה להוביל להתמכרות והשמנה שעלולה להוביל לרגשות אשמה, בושה ומצב רוח ירוד אצל אנשים מסוימים. חשוב לציין שבעוד שצריכת סוכר עשויה להיות קשורה לדיכאון, זה רק אחד מגורמים רבים שיכולים לתרום להתפתחות המצב. תזונה בריאה הכוללת מגוון של מזונות מלאים, כמו גם גורמי אורח חיים אחרים כמו פעילות גופנית וניהול מתח, חשובה לבריאות הנפשית ולרווחה הכללית.

לסיכום, צריכת סוכר ברמה עודפת משפיעה על גופנו באופן שלילי. עודף סוכר קשור לסיכון מוגבר למחלות כמו סוכרת, גאוט, השמנה, סיכון, התמכרות, עששת, דלקתיות ועוד. נציין שלא כל הסוכר מזיק באותו אופן. כך, סוכרים טבעיים המצויים בפירות וירקות, למשל, מגיעים עם יתרונות בריאותיים נוספים כמו סיבים וויטמינים, ובדרך כלל נחשבים בריאים יותר מסוכרים מוספים המצויים במזון ומשקאות מעובדים.