איך לשפר תקשורת בין אישית בעבודה?

תקשורת בין אישית טובה במקום העבודה ובחיים מובילה להשפעות מועילות רבות. כיצד לשפר את מיומנויות התקשורת הבינאישית?

פסיכולוגיה ארגונית
איך לשפר תקשורת בין אישית טובה בעבודה? צילום: Pixabay

תקשורת בין-אישית בארגון, במקום העבודה ובחחיי המשפחה והזוגיות מהווה רכיב מפתח חשוב להשגת תוצאות עסקיות, יחסים נעימים, סביבת עבודה נוחה, פתיחות, זרימת מידע ופרודוקטיביות. כיצד לשפר את התקשורת הבין-אישית בארגון ובחיים? איך להפוך את התקשורת לטובה? מהם הרכיבים של תקשורת בין-אישית? ומהי תקשורת בכלל?

מהי תקשורת בין-אישית בהגדרה בכלל? ממה היא מורכבת? אילו אילו מיומנויות נוכל לשפר כדי להשביח את התקשורת בעבודה ומחוצה לה? תקשורת בין אישית מהווה תהליך מורכב המערב מגוון רחב של רכיבים, מילוליים ולא מילוליים. רכיבים אלו פועלים יחד כדי להעביר מסרים, לבנות קשרים ולשפר את שיתוף הפעולה בין אנשים.

תקשורת בינאישית היא האופן שבה אנו מתקשרים עם אנשים אחרים, פנים אל פנים או באמצעים אחרים. היא כוללת מילים, שפת גוף, טון קול, רגשות ועוד. לתקשורת ביננו יש חשיבות קרדינלית לכל תחום בחיינו, החל מיחסים אישיים מול בן או בת הזוג, הילדים, ההורים והחברים. ועד לקשרים שאנו יוצרים ומתחזקים בתוך הארגון בו אנו עובדים, מול לקוחות, ספקים, עובדים ומנהלים.

איך לשפר את התקשורת הבינאישית?

אילו מיומנויות אפשר לשלב כדי לשפר את התקשורת הבין-אישית בארגון או בחיים האישיים? מה כדאי לשפר ואיך כדאי לנהוג באחרים בחיים האישיים והמקצועיים בהקשר זה כדי להפוך את היחסים לטובים יותר?

טיפים לתקשורת בינאישית טובה יותר:

  • הקשבה אקטיבית: הקשבו באמת למה שאדם אחר אומר, תוך שמירה על קשר עין, הדהוד המסרים שלו והימנעות מביקורת.
  • אמפתיה: נסו להבין את נקודת המבט של האחר, גם אם אתם לא מסכימים איתו. הפחיתו את רמת הביקורתיות והשיפוטיות בשיח.
  • בהירות: דברו בצורה ברורה, תמציתית ומקצועית.
    כבוד: התייחסו לאדם האחר בכבוד, הכלה וסובלנות, גם אם יש חילוקי דעות.
  • פתיחות: היו פתוחים לתקשורת חדשה עם אנשים חדשים ושימרו על פתיחות לרעיונות חדשים.
  • העבירו משוב באופן נכון ונעים: תנו וקבלו משוב בצורה בונה, נעימה ומדויקת כפי שמעבירים משוב ולא באופן אגבי או דיסטרקטיבי ביקורתי.
  • מודעות עצמית: היו מודעים לאופנויות התקשורת שלכם, הן המילולית והן הלא מילולית. מה שאתם מקרינים החוצה משפיע על הקשר ועל התקשורת ביניכם.
  • התעניינו ושאלו שאלות אכפתיות: שאלו את עמיתיכם שאלות פתוחות מעודדות דיון, שאלות הבהרה שמראות שאתם מעורבים ואכפת לכם.

מה יוצר תקשורת בין אישית טובה?

מה הופך תקשורת בינאישית לטובה יותר? מה הם המרכיבים שיוצרים את התקשורת ביננו? להלן רכיבים הקשורים לתקשורת שאנו מנהלים זה עם זה. מודעות לרכיבים אלה, הבנה שלהם ושיפור שלהם עשוי להועיל לנו ולזולתנו בחיים האישים והמקצועיים:

1. תקשורת מילולית: זוהי הדרך הנפוצה ביותר להעביר מסרים בארגון ובחיים – מילים מילים מילים. אך לבד מן המילים בעל פה, תקשורת כוללת דיבור, פגישות, מצגות, הודעות דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וכדומה. בהיבט זה חשוב להשתמש בשפה ברורה, תמציתית ומותאמת לאדם שעימו אנו שחים. בנוסף יש לשים לב גם לטון הדיבור, לקצב ולדגש על מילים מסוימות.

2. תקשורת לא מילולית: תקשורת בלתי מילולית כוללת שפת גוף, הבעות פנים, קשר עין, מחוות ידיים, טון קול וסביבה פיזית. היא יכולה להעביר מסרים רבים גם ללא מילים. לכן חשוב להיות מודעים לתקשורת הלא מילולית שלנו ושל אחרים, ולפרש אותה נכונה.

3. הקשבה אקטיבית: זוהי מיומנות חשובה ביותר בתקשורת בין אישית. הקשבה פעילה כוללת הקשבה קשובה לדבריו של האחר, הבנה של רגשותיו ונקודת מבטו, שאילת שאלות מתאימות, הדהוד המסרים ממנו, הימנעות מביקורתיות ותגובה הולמת. כשאנו מקשיבים באופן אקטיבי, אנו מראים לאדם שמולנו שאנו מעריכים אותו ורוצים להבין אותו. הקשבה אקטיבית עשויה לסייע להפחתת מתחים, פתרון קונפליקטים, לבנות אמון ולשפר את מערכות היחסים שלנו עם אחרים.

4. אמפתיה: היכולת להבין ולשתף את רגשותיו של האחר. אמפתיה חשובה בתקשורת בין אישית מכיוון שהיא מאפשרת לנו להתחבר לאדם שמולנו ברמה עמוקה יותר. כאשר אנו מביעים אמפתיה, אנו מראים לאדם שמולנו שאנו מבינים אותו ושאכפת לנו ממנו. בתוך השיח בתקשורת הבינאישית זהו רכיב משמעותי שמשפיע מאד על האופן שבו נתפס החיבור, העניין והאכפתיות – רגשותינו לגבי מה שאמר הזולת.

5. משוב: מתן משוב וקבלת משוב בדמות מידע על התנהגותנו ותפקודנו מהווה רכיב חשוב בתקשורת. משוב יכול להיות חיובי או שלילי, אך הוא תמיד צריך להינתן בצורה בונה ומכבדת. משוב יעיל יכול לעזור לנו לשפר את התנהגותנו, את מיומנויות התקשורת שלנו ואת ביצועינו בעבודה. חשוב להמנע ממשוב פוגע, מבזה, מקטין ולהעביר אותו כנדרש בשלבים המדויקים כדי לאפשר לו להתקבל ולהיות מיושם היטב.

6. פתרון קונפליקטים: קונפליקטים מהווים חלק בלתי נמנע מכל מערכת יחסים, גם בארגונים. כחלק מתקשורת בינאישית, חשוב לפתור קונפליקטים בצורה בריאה ובונה, תוך התחשבות בצרכים של כל הצדדים המעורבים. פתרון קונפליקטים יעיל יכול לעזור לשמור על מערכות יחסים חיוביות ולשפר את שיתוף הפעולה בארגון. לעיתים קרובות נעדיף להניח למתחים, בעיות וקונפליקטים עד שיפתרו בעצמם עם חלוף הזמן. אך כחלק מתקשורת טובה, ננסה להמנע מכך ולטפל בבעיה.

חשוב לציין שכל רכיב מתקשר עם האחרים ומשפיע עליהם. לדוגמה, הקשבה אקטיבית יכולה לעזור לנו להבין טוב יותר את רגשותיו של האחר, מה שיכול לאפשר לנו לתת משוב יעיל יותר. אמפתיה יכולה לעזור לנו לתקשר בצורה פתוחה וכנה יותר, מה שיכול להקל על פתרון קונפליקטים.

מה התועלת בתקשורת בין אישית בארגון ?

תקשורת בין אישית אפקטיבית מווה אבן יסוד חיונית להצלחתו של כל ארגון. היא משפיעה על כל היבט בפעילותו, החל משיתוף פעולה בין עובדים ועד לקביעת מדיניות וקבלת החלטות.

תקשורת יעילה מאפשרת זרימה חלקה של מידע בין עובדים ומחלקות שונות. זרימת מידע זו מפחיתה טעויות, אי הבנות ועיכובים. כאשר עובדים מבינים היטב את תפקידם, את הציפיות מהם ואת מטרות הארגון, הם יכולים לעבוד בצורה יעילה ופרודוקטיבית יותר. תקשורת פתוחה ושקופה מעודדת שיתוף פעולה ויצירתיות, ומאפשרת לעובדים להעניק את הכי טוב שהם יכולים לתת.

בנוסף, תקשורת פתוחה וכנה בין מנהלים לעובדים ובין עובדים זה לזה חיונית לבניית אמון הדדי. כשעובדים מרגישים שהם מקשיבים להם ושהדעות שלהם משפיעות, חשובות וזוכות לכבוד, הם נוטים יותר להיות מעורבים ומחויבים לארגון. תקשורת טובה תורמת לגיבוש צוות חזק, המאופיין בשיתוף פעולה, תמיכה הדדית וחברות.

יתרה מכך, תקשורת בינאישית קשורה לתחושת שייכות וחיבור לארגון והיא חשובה מאוד לעובדים. תקשורת טובה תורמת לתחושות אלו ומגבירה את שביעות רצון העובדים. כאשר עובדים מרגישים שהם מקבלים מידע רלוונטי בזמן, ושהם יכולים להביע את דעותיהם ולהשפיע על תהליכים בארגון, הם נוטים יותר להיות מרוצים מעבודתם. שביעות רצון גבוהה של עובדים מובילה לפרודוקטיביות גבוהה יותר, תחלופת עובדים נמוכה יותר ותדמית חיובית יותר של הארגון.

דילוג לתוכן