דיאטה להורדת טריגליצרידים – מה לאכול וממה להמנע להפחתת טריגליצרידים?

מהם המזונות שאפשר לשלב בדיאטה להורדת טריגליצרידים ? אילו מזונות אסור לאכול למי שסובל מטריגליצרידים בדם? אילו מאכלים תורמים לטריגליצרידים בדם? ממה להמנע בדיאטה להפחתת טריגליצרידים? איך אפשר להשתמש בסוגי מזון מסוימים בתפריט התזונתי כדי להוריד רמות טריגליצירידים ללא טיפול תרופתי או לצד טיפול תרופתי?

דיאטה להורדת טריגליצרידים - מה לאכול וממה להמנע להפחתת טריגליצרידים? צילום:Pixabay buffetcrush
דיאטה להורדת טריגליצרידים – מה לאכול וממה להמנע להפחתת טריגליצרידים? צילום:Pixabay buffetcrush

טריגליצרידים גבוהים בדם מהווים מצב רפואי הטומן בחובו סיכונים לבריאות. טריגליצרידים נגרמים בשל תזונה, סיבות הקשורות באורח חיים או גורמים אחרים. כך למשל צריכת מזונות לא בריאים, אוכל מעובד, עתיר שומן וסוכר ואכילה רבה לצד עודף משקל קשורים לעלייה משמעותית בטריגליצרידים בדם. לצד זה סיבות כמו מחלות ותרופות מסוימות מובילות לעיתים לטריגליצרידים. לכן חשוב למי שסובל מטריגליצרידים בדם, לעבור אבחון, ייעוץ ובניית תכנית טיפול, טרם פניה לטיפולים מגוונים. ייעוץ רפואי יתבסס על אבחון הסיבות לגורם לטריגליצרידים גבוהים בדם.וכן הצעה של פתרונות מתאימים לבעיה כולל אורח חיים בריא ודיאטה להורדת טריגליצרידים. 

ממה להמנע בדיאטה להפחתת טריגליצרידים? אילו מזונות לא מומלצים לרוב בתפריט להורדת טריגליצירידים ? אילו מאכלים לא מומלצים למי שסובל מטריגליצירדים גבוהים? ממה להמנע כשהטריגליצירידים גבוהים? מה אסור לאכול למי שסובל משומני דם גבוהים? להלן מפורטת רשימה חלקית של חלק מהמזונות שייתכן שעלולים להשפיע על רמות הטריגליצירידים ולכן במטופלים רבים, רופאים ודיאטנים רבים ממליצים להמנע מהם:

מאכלים שכדאי להמנע מהם כשהטריגליצרידים גבוהים

כאשר רמות הטריגליצרידים גבוהות, בדרך כלל מומלץ להימנע או להגביל מזונות מסוימים שעלולים לתרום לעלייה נוספת. להלן רשימה של 50 מזונות שעדיף להימנע מהם או לצרוך במידה מתונה כאשר מתמודדים עם רמות טריגליצרידים גבוהות:

  1. מזון מטוגן (צ’יפס, שניצל עוף מטוגן)
  2. בשרים מעובדים (נקניקים, נקניקיות)
  3. נתחי בשר עתירי שומן (בשר בקר שומני, כבש)
  4. מוצרי חלב מלאי שומן (חלב מלא, שמנת, גבינה)
  5. חמאה ומרגרינה
  6. מזון מהיר (המבורגרים, פיצה, עוף מטוגן)
  7. מאפים (מאפים, עוגיות, בורקסים, קרואסונים)
  8. דגנים ממותקים
  9. סודה ומשקאות ממותקים
  10. מיצי פירות ממותקים
  11. ממתקים כמו סוכריות
  12. גלידה וקינוחים אחרים עתירי שומן
  13. חטיפים ארוזים (צ’יפס, קרקרים)
  14. יוגורט עתיר סוכר
  15. שמן דקלים
  16. שומני טראנס
  17. מיונז
  18. רטבים ורטבים בעלי אחוזי שומן גבוהים
  19. משקאות אנרגיה
  20. אלכוהול
  21. סירופ תירס עתיר פרוקטוז
  22. רטבים ממותקים (קטשופ, רוטב ברביקיו)
  23. לחם לבן ודגנים מעודנים
  24. אורז לבן
  25. תה קר ממותק
  26. מרקים ורטבים מעובדים
  27. מאפים מסחריים (עוגות קניות בחנות, מאפים)
  28. חטיפים מטוגנים בשמן עמוק
  29. חטיפי אנרגיה עם תכולת סוכר גבוהה
  30. משקאות אלכוהוליים ממותקים (קוקטיילים, יינות מתוקים)
  31. פיצה עם תוספות שומניות ותוספת גבינה
  32. מתאבנים מטוגנים (אגרול, סיגרים מטוגנים, טבעות בצל)
  33. פנקייק וופלים עם סירופ
  34. שייקים ומילקשייקים ממותקים
  35. פופקורן בטעם בתוספת סוכר או חמאה
  36. חמאות אגוזים ממותקות (ממרח שוקולד, חמאת בוטנים קלויה בדבש)

כאמור אנו ממליצים להתייעץ עם רופא או דיאטן מוסמך לקבלת המלצות תזונתיות מותאמות אישית בהתאם למצב הבריאותי ולצרכים הספציפיים שלך. לצד פתרונות אחרים כמו תרופות להורדת שומני דם, הרופא או הדיאטן יוכלו לספק הדרכה על ניהול רמות טריגליצרידים גבוהות ופיתוח תזונה מאוזנת ובריאה ללב.

מזונות לשילוב בתפריט להורדת טריגליצרידים

אילו מזונות אפשר לשלב בתפריט בריא למי שרוצה להוריד את רמות הטריגליצרידים בדם? מהם המאכלים שלא מעלים את רמות הטריגליצירידים באופן משמעותי לסובלים משומני דם?

  1. דגנים מלאים (שיבולת שועל, קינואה, אורז חום)
  2. קטניות (שעועית, עדשים, חומוס)
  3. ירקות ירוקים עלים (תרד, קייל, מנגולד שוויצרי)
  4. פירות יער (אוכמניות, תותים, פטל)
  5. פירות הדר (תפוזים, אשכוליות, לימונים)
  6. דגים שומניים (סלמון, מקרל, סרדינים)
  7. אגוזי מלך, שקדים,
  8. זרעי פשתן,
  9. זרעי צ’יה
  10. אבוקדו
  11. שמן זית
  12. תפוחים
  13. אגסים
  14. שום
  15. בצל
  16. תה ירוק
  17. טופו או אדממה
  18. שוקולד מריר לא ממותק
  19. כורכום
  20. קינמון