הגברת יעילות חיסון ע”י פעילות גופנית

כיצד ניתן לשפר את יעילות החיסון נגד נגיף הקורונה ? איך ניתן להעצים את חסינות הגוף נגד וירוסים כמו שפעת וקורונה לאחר חיסון ? ממצאי מחקר מרתקים מגלים: מי שהתחסן בחיסון נגד נגיף שפעת או קורונה וביצע פעילות גופנית בעצימות קלה עד בינונית במשך שעה וחצי לאחר שקיבל חיסון כזה, ייצר יותר נוגדנים. כמות הנוגדנים הגבוה יותר בגופם של מי שהתאמנו באופן זה נמצאה במהלך לפחות 4 שבועות.

פעילות גופנית במשך שעה וחצי לאחר קבלת החיסון נגד שפעת או קורונה משפרת את חסינות הגוף. צילום: Daniel Reche Pixabay
פעילות גופנית במשך שעה וחצי לאחר קבלת החיסון נגד שפעת או קורונה משפרת את חסינות הגוף. צילום: Daniel Reche Pixabay

ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת בנושא אימולוגיה ומוח Brain Behavior and Immunity. המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת איוואה בארצות הברית. המחקר בחן כיצד השפיעה פעילות גופנית לאחר קבלת חיסון על נבדקים שקיבלו חיסון נגד שפעת ועל נבדקים שחוסנו נגד קוביד 19 – קורונה. במחקרם בחנו המדענים כיצד פעילות גופנית השפיעה על המשתתפים. המדענים בחנו עצימות שונה של פעילות גופנית בתזמון שונה ובמשך זמן משתנה. במחקר נבחנו ממצאים של 16 משתתפים שקיבלו חיסון נגד שפעת. במחקר כלל גם קבוצה בה נבחנה השפעת החיסון נגד קורונה בניתוח ממצאים של 28 מתחסנים.

אצל המתחסנים הפעילים גופנית- יותר נוגדנים לאחר 4 שבועות

המדענים מצאו כי נבדקים בקבוצה של מי שהתאמן בסמוך לקבלת החיסון למשל 90 דקות, הן בקבוצה שקיבלה חיסון נגד קורונה והן בזו שקיבלה חיסון נגד שפעת, עלתה חסינות הגוף. המדענים מצאו כי מי שהתאמן כך לאחר החיסון העלה באופן זה את כמות הנוגדנים בגופו. עוד מצאו המדענים כי כמות הנוגדנים המוגברת אפיינה את מי שהתאמן באופן זה לאחר החיסון נד קורונה או נגד שפעת גם במהלך לפחות 4 שבועות לאחר החיסון.

המדענים מצאו שהמשתתפים שביצעו פעילות גופנית לאחר החיסונים לא סבלו משיעור גבוה יותר של תופעות לוואי בשל החיסון ולא דיווחו על תסמינים ברמה משמעותית יותר בהשוואה למי שלא ביצעו פעילות גופנית באופן זה. המדענים הראו שלא די בפעילות גופנית בעצימות בינונית עד מתונה בכדי להשיג את האפקט.

המדענים גיבו את ממצאיהם במודלים בעכברים בהם הדגימו כיצד לאחר קבלת חיסון זה עלתה כמו הנוגדנים לאחר שעה וחצי של פעילות גופנית.