הזרעים המיוחדים והטעימים שעוזרים לשיער, עור וכנגד בעיות עצם, מחלות לב, עצירות וסוכר גבוה

מהם הזרעים הטעימים שמועילים לשיער בריא? מיהם הזרעים המיוחדים שמועילים לבריאות העור? מה הזרעונים שמועילים נגד בעיות עצם? מהם הזרעים שמסייעים נגד מחלות לב? מה הזרעים שמועילים נגד בעיות עיכול כמו עצירות? אילו זרעים מועילים נגד סוכר גבוה?

לפני שנשיב על שאלות מסקרנות אלה ונגלה מיהם אותם זרעים נסייג; אם הינכם סובלים מבעיות כמו סוכר גבוה, בעיות לב, עצירות, בעיות עצם או שיער, פנו קודם לאבחון רפואי וייעוץ. אבחון יסודי הוא נדבך מרכזי לקבלת טיפול איכותי. לאחר בירור מעמיק של הגורמים לתסמינים, המחלות או המצב הרפואי בו אתם מצויים, תוכלו לקבל ייעוץ וטיפול מותאם ואיכותי. לכן לפני שממהרים להוסיף לתזונה תוספים, מזונות, צמחי מרפא או טיפולים משלימים, הקדימו ובצעו אבחון וקבלו בהתאם ייעוץ רפואי. ובכן מיהם אותם זרעים המועילים כל כך?

הזרעים המיוחדים והטעימים שעוזרים לשיער, עור וכנגד בעיות עצם, מחלות לב, עצירות וסוכר גבוה. צילום: Pexels
הזרעים המיוחדים והטעימים שעוזרים לשיער, עור וכנגד בעיות עצם, מחלות לב, עצירות וסוכר גבוה. צילום: Pexels

אלו הם זרעי שומשום וגם הטחינה המופקת מהם ללא עיבוד ותוספת חומרים. זרעי השומשום והטחינה מוכרים בזכות טעמם הנהדר ופריכות הזרעים. שומשום שימש במשך מאות שנים בשיטות הקולינריה והרפואה המסורתית. במאמר זה נחקור את מקורם של זרעי השומשום, המאפיינים הבוטניים שלהם, השימוש ההיסטורי שלהם כרפואה עממית, ונעמיק בהרכב החומרים התזונתיים שלהם וביתרונות הנתמכים מדעית.

זרעי שומשום Sesamum indicum הם אחד מגידולי זרעי השמן העתיקים ביותר הידועים לאנושות. הם גדלים בעיקר באזורים טרופיים וסובטרופיים. הודו, סין ואפריקה מהוות יצרניות גדולות ביותר בתחום. צמח השומשום מאופיין בזרעיו הקטנים, בצורת אליפסה, המצוים בתוך תרמיל. זרעים אלה מגיעים בצבעים שונים, כולל לבן, שחור וחום.

סגולות מרפא

מבחינה היסטורית, זרעי שומשום שימשו ברפואה המסורתית כתרופה עממית. ניתן לייחס את השימוש הרפואי שלהם לתכולת החומרים התזונתיים העשירים שלהם. אז מה מכילים הזרעים המופלאים? מבחינת הרכב חומרי הזנה כוללים הזרעים וכך גם הטחינה המופקת מזרעי שומשום טחונים את הרכיבים הללו:

ויטמינים: זרעי שומשום מהווים מקור טוב למספר ויטמינים, כולל ויטמין B1 (תיאמין), ויטמין B3 (ניאצין) וויטמין E. תיאמין וניאצין ממלאים תפקידים חיוניים במטבוליזם האנרגיה. בעוד ויטמין E הוא נוגד חמצון חזק המסייע בהגנה תאים מנזק חמצוני.

מינרלים: זרעי השומשום עשירים במינרלים כמו סידן, מגנזיום, ברזל ואבץ. סידן חיוני לבריאות העצמות, בעוד מגנזיום תורם לבריאות הלב ומסייע בוויסות לחץ הדם. ברזל הוא חיוני להובלת חמצן, ואבץ תומך בתפקוד החיסוני ובצמיחת תאים.

סיבים: זרעי השומשום הם מקור טוב לסיבים תזונתיים, המסייעים לעיכול, מעודדים תחושות מלאות ומסייעים בוויסות רמות הסוכר בדם.

פיטוכימיקלים: זרעי שומשום מכילים פיטוכימיקלים שונים, כולל ליגנאנים ופיטוסטרולים. הללו נחקרו והוכחו כמועילים בריאותית. תרכובות אלו בעלות תכונות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות ועשויות לתרום למניעת מחלות כרוניות.

טחינה ושומשום לחיזוק השיער, טיפוח העור וכנגד עצירות, בעיות עצם, סוכר ומחלות לב

אז מה טוב בטחינה? למה שומשום בריא כל כך? מה יתרונות זרעי השומשום? מחקרים מדעיים הדגישו יתרונות רבים, סגולות ויתרונות בריאותיים הקשורים לצריכת שומשום או טחינה. לפניכם פירטנו כמה יתרונות :

1. בריאות הלב: הוכח שלשומשום קיימת השפעה חיובית על בריאות הלב. התכולה הגבוהה של שומנים חד בלתי רוויים ורב בלתי רוויים, יחד עם פיטוסטרולים, עשויה לסייע בהורדת רמות הכולסטרול ולהפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

2. בריאות העצם: זרעי השומשום הם מקור מצוין לסידן. סידן ממלא תפקיד מכריע בשמירה על בריאות העצמות. שילוב זרעי שומשום בתזונה או טחינה עשוי לסייע במניעת אוסטאופורוזיס ולסייע בצפיפות העצם.

3. תכונות נוגדות חמצון: זרעי השומשום עשירים בנוגדי חמצון. נוגדי החמצון בו הוכחו כבעלי השפעות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות, העשויה  להפחית את הסיכון למחלות כרוניות כגון סרטן ומחלות לב.

4. בקרת סוכר בדם: תכולת הסיבים בשומשום יכולה לעזור לווסת את רמות הסוכר בדם. זה בתורו, עשוי לשפר את הרגישות לאינסולין. הסיבים ותכולת השומשום המגוונת עשויה גם להועיל עבור אנשים עם סוכרת או אלה בסיכון לפתח סוכרת.

5. בריאות מערכת העיכול: זרעי השומשום מהווים מקור טוב לסיבים תזונתיים. סיבים תזונתיים מעודדים סדירות עיכול ומסייעים למעיים בריאים. צריכת שומשום עשויה לסייע במניעת עצירות ולתרום לשיפור תפקוד מערכת העיכול באופן כללי.

6. בריאות העור והשיער: תכולת ויטמין E בשומשום קשורה לשיפור בריאות העור והשיער. ויטמין E ידוע בתכונותיו נוגדות החמצון, שיכולות לסייע בהגנה על העור מפני נזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים. תכולת ויטמיני השומשום גם עשויה לשפר את חוזק ומרקם השיער.

7. ספיגת חומרי הזנה: זרעי השומשום עשירים בפיטוסטרולים. פיטוסטרולים הוכחו כמשפרים את הספיגה של חומרים מזינים מסוימים, כולל ויטמינים מסיסים בשומן כמו ויטמין E.