היפרכולסטרולמיה: איך להוריד את הכולסטרול הרע בדם?

רמות גבוהות של כולסטרול בדם – היפרכולסטרולמיה מהווה כיום תופעה מסוכנת ושכיחה בעידן המודרני בחברה המערבית. שכיחות עודף כולסטרול בדם, עודף טריגליצרידים וסוכר הנובעים מאורח החיים המערבי יצרו מגיפה קטלנית מסוכנת המובילה לשיעור גבוה של מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ועוד. אז איך להוריד את הכולסטרול הרע בדם? איך מורידים את הכולסטרול בדם מעבר לשימוש בתרופות? מה יכול לעזור למנוע עודף שומני דם? במאמר זה נספק תובנות המבוססות על ממצאי מחקרים מגוונים לכיצד למנוע כולסטרול גבוה ולהפחית היפרכולסטרולמיה באמצעות בחירות אורח חיים בריא.\

כיצד להוריד את רמות הLDL המזיק בדם? צילום: Patricia-Maine-Degrave-Pixabay
איך להפחית את ערכי הכולסטרול הרע בדם? תמונה: Patricia-Maine-Degrave-Pixabay

עודף כולסטרול בגוף יכול להיגרם ממספר גורמים. תזונה לקויה, המאופיינת בצריכה גבוהה של שומנים רוויים וטרנס, יחד עם מזונות עשירים בכולסטרול, תורמת לרמות כולסטרול גבוהות. אורח חיים בו מרבים בישיבה, וחוסר פעילות גופנית גם הם מובילים לעלייה במשקל, ירידה בכולסטרול הטוב HDL והעלאת כולסטרול רע LDL. לצד זה, גנטיקה יכולה גם למלא תפקיד בכולסטרול גבוה. גם השמנת יתר משבשת את איזון השומנים בגוף ומעלה את רמות הכולסטרול. גורם מפתח נוסף הקשור לכולסטרול גבוה הוא עישון. עישון פוגע בכלי הדם ומוריד כולסטרול טוב HDL. גיל, מין ומצבים רפואיים מסוימים יכולים גם הם לתרום לעלייה בכולסטרול. בנוסף, תרופות מסוימות וצריכת אלכוהול מופרזת נקשרו לרמות כולסטרול גבוהות יותר.

הורדת כולסטרול:

כמו כן, מתח כרוני, עייפות, שינה לא טובה ורמות קורטיזול גבוהות עלולים להשפיע על חילוף החומרים של הכולסטרול. טיפול בגורמים אלה באמצעות שינויים באורח חיים בריא, כגון תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה, ניהול משקל, הימנעות מעישון וצריכת אלכוהול מופרזת וניהול מתח, שינוי משטר תרופתי וצריכת חומרים, יכול לעזור בניהול רמות הכולסטרול ולהפחית את הסיכון לבעיות בריאות נלוות. אז איך מורידים את רמות הכולסטרול בדמנו? איך נמנעים מעליה בכולסטרול הרע ומעלים את הכולסטרול הטוב HDL?

איך מורידים את הכולסטרול הרע LDL ?

כדי להוריד כולסטרול רע גבוה ולמנוע עודף כולסטרול HDL, מומלץ לנקוט בשיטות שונות כמוזכר מעלה ולצד זה גם בדרכים כמו לדוגמה:

  1. הגבילו את צריכת המזונות עתירי שומן רווי, המגיעים ממוצרים מן החי ושמנים טרופיים. במקום זאת, בחרו מזונות דלי שומן רווי, שומן טראנס, נתרן וסוכרים. למשל ביחרו במאכלים מהצומח, העדיפו בשר רזה, דגים ומוצרי חלב נטולי שומן או דלי שומן, דגנים מלאים, פירות וירקות. הקפידו על אכילת מזונות עתירי סיבים טבעיים. כגון שיבולת שועל, עדשים ושעועית. העדיפו שומנים בלתי רוויים, כגון אבוקדו, שמנים צמחיים ואגוזים.
  2. שימרו על משקל תקין. שמירה על משקל תקין מהווה גורם חשוב במניעת כולסטרול גבוה. לעתים קרובות רופאים מחשבים את מדד מסת הגוף (BMI) כדי לקבוע אם משקלו של אדם נמצא בטווח בריא. עודף שומן בגוף משפיע על האופן שבו הגוף משתמש בכולסטרול ומאט את יכולתו של הגוף להפחית כולסטרול LDL מהדם. זה בתורו מעלה את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי. לכן הקפידו על משקל תקין.
  3. הקפידו על פעילות גופנית סדירה. שמירה על אורח חיים המשלב פעילות גופנית הוא חשוב למגוון היבטים. בראשם פעילות גופנית מועילה לשמור על משקל תקין ולהוריד את רמות הכולסטרול ולחץ הדם.מומלץ לבצע מידי שבוע כשלוש שעות פעילות גופנית בעצימות בינונית בשבוע. למשל לשלב הליכה מהירה או רכיבה על אופניים, מדי שבוע. לעומת זאת ילדים ומתבגרים צריכים להתאמן ולעסוק בפעילות גופנית בממוצע כשעה אחת בכל יום.
  4. הפחיתו בעישון וצריכת אלכוהול : עישון פוגע בכלי הדם. הוא מאיץ את התקשות העורקים. העישון מעלה מאוד את הסיכון למחלות לב. הפסקת עישון יכולה להוריד את הסיכון למחלות לב. הגבלת צריכת אלכוהול חשובה גם היא. צריכת אלכוהול עלול להעלות את רמות הכולסטרול ורמות הטריגליצרידים.

אם אתם או מישהו בסביבתכם סובלים ממצב רפואי, מחלה או תסמינים הקשורים לעודף כולסטרול או מצבים אחרים, הקדימו ופנו לרופא לאבחון רפואי יסודי, ייעוץ והצעות טיפול. אמנם ממצאים מדעיים שונים מצביעים על יעילות דרכים אלה למניעת והפחתת כולסטרול. ואולם יש להוועץ ברופא מומחה לאבחון עמוק של הגורמים וטיפול יעיל, תוך שילוב תרופות וטיפולים נוספים במידת הצורך. זאת בהתאם למאפייני המטופל ומצבו.