הירק המושלם לבישול שמפחית עצירות, סוכר, כולסטרול, עוזר להרזיה ולמוח ומלא בחלבון

מהו הירק העשיר בחלבונים שמועיל להפחתת סוכר, כולסטרול ומחלות לב? מי הירק שעוזר להרזייה והפחתה במשקל עודף? מיהו הירק שמועיל לבריאות המוח ומפחית הידרדרות קוגניטיבית? מהו הירק ממשפחת הקטניות שוזר להפחתת עצירות ובעיות במערכת העיכול?

הירק המושלם לבישול שמפחית עצירות, סוכר, כולסטרול, עוזר להרזיה ולמוח ומלא בחלבון. צילום: Pixabay
הירק המושלם לבישול שמפחית עצירות, סוכר, כולסטרול, עוזר להרזיה ולמוח ומלא בחלבון. צילום: Pixabay

לפני שנפרט על הקטניה המופלאה, נדגיש: אם הינכם סובלים ממחלות, מצבים רפואיים או תסמינים כמו עצירות, מחלות לב, כולסטרול או סוכרת, הקדימו ועברו אבחון רפואי מקיף. לאחר אבחון מעמיק ויסודי וייעוץ רפואי, תוכלו לטפל באופן שורשי בסיבות למצב זה. לא נמליץ על פניה לתוספים, טיפולים משלימים, העזרות בתפריט שונה, לפני שממהרים ומבצעים אבחון מקיף לבירור המצב. אז לאחר שביררנו וקיבלנו ייעוץ לגבי המצב מיהי אותה קטניה שעשירה בחלבונים ומסייעת לאותן תופעות בריאותיות מגוונות?

הירק העשיר בחלבונים שמועיל להפחתת עודף משקל ולהורדת סוכר, כולסטרול ומועיל כנגד עצירות, בעיות עיכול ומחלות לב

אלו הם עדשים! עדשים הן אותן קטניות קטנות אך גדולות מבחינה תזונתית. למה טוב לאכול עדשים? הן לא רק טעימות אלא גם עמוסות בחומרים מזינים חיוניים רבים ובמרכיבים פעילים מועילים. מהן המינרלים, הוויטמינים ושאר הרכיבים המצויים בעדשים, ואילו יתרונות בריאותיים קשורים לצריכתן.

העדשים עשירות במגוון מינרלים, כולל ברזל, מגנזיום, זרחן, אשלגן ואבץ. ברזל חיוני לייצור תאי דם אדומים ולמניעת אנמיה. למגנזיום תפקיד חיוני בבריאות העצמות, בתפקוד העצבים ובחילוף החומרים האנרגטי. זרחן מהווה מינרל חשוב להיווצרות ולתחזוקה של עצמות ושיניים חזקות. אשלגן נחוץ לשמירה על מאזן נוזלים תקין, תפקוד עצבים והתכווצויות שרירים. לבסוף, אבץ תורם לתפקוד החיסוני וריפוי פצעים.

יתר על כן, עדשים הן מקור מצוין לויטמינים. הם כוללים חומצה פולית ויטמין B9, תיאמין (ויטמין B1) וחומצה פנטותנית (ויטמין B5). חומצה פולית חשובה לסינתזת DNA וחלוקת תאים, היא מועילה במיוחד בתקופות של צמיחה מהירה, כגון הריון. תיאמין מסייע בהמרת מזון לאנרגיה ותומך בתפקוד תקין של הלב והעצבים. חומצה פנטותנית מעורבת בייצור הורמונים ומסייעת להמיר מזון לאנרגיה.

רכיבי התזונה המסתוריים לבריאות טובה:

ולמה טוב לאכול עדשים? מלבד המינרלים והוויטמינים הללו, העדשים כוללים גם שפע גם של חומרים פעילים מועילים כמו סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון וחלבון מהצומח. תכולת הסיבים הגבוהה בעדשים מועילה לבריאות מערכת העיכול. היא מסייעת בשמירה על רמות כולסטרול בריאות ומסייעת כנגד משקל עודף על ידי הגברת תחושת השובע – מלאות.

מעבר לכך, נוגדי חמצון, כגון פוליפנולים ופלבונואידים מצויים בעדשים בשפע. הללו מגנים על התאים מפני נזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים מזיקים. בכך הם תורמים לבריאות הכללית. בנוסף, עדשים הן מקור מצוין לחלבון מהצומח. זה הופך אותן לבחירת מזון אידיאלית עבור צמחונים וטבעונים.

הירק המושלם לבישול שמפחית כולסטרול, סוכר, ומסייע להפחתה במשקל וצריכת חלבון עשירה

מהן סגולותיהם של העדשים? מדוע עדשים זה בריא? האם עדשים זה משמין? למה טוב לאכול עדשיםן? למה נמליץ לשלב עדשים בתזונה? לפניכם פירטנו יתרונות בריאותיים הקשורים לצריכת עדשים:

1. עדשים מסייעות לבריאות הלב: תכולת הסיבים הגבוהה בעדשים מסייעת בהורדת רמות הכולסטרול הכלליות ומפחיתה את לחץ הדם הסיכון למחלות לב. בכלליות, עדשים מפחיתות סיכון למחלות לב וכלי דם: מחקרים הצביעו על כך שצריכה קבועה של עדשים עשויה להוריד את הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם, לרבות התקפי לב ושבץ מוחי.

2. בקרת סוכר בדם: לעדשים יש אינדקס גליקמי נמוך. כלומר עדשנים משחררות גלוקוז באיטיות לזרם הדם, ועוזרות לייצב את רמות הסוכר בדם. העדשים מסייעות טיפול בסוכרת: עדשים הוכחו כמשפרות את בקרת הסוכר בדם אצל אנשים עם סוכרת. זאת הודות לאינדקס הגליקמי הנמוך ותכולת הסיבים הגבוהה שלהן.

3. עדשים לשמירה על משקל: האם עדשים זה משמין? למה טוב לאכול עדשים עבור שמירה על המשקל? עדשים אינן משמינות אלא תורמות לשמירה על משקל והרזייה. השילוב של חלבון וסיבים בעדשים מקדם שובע, מסייע בירידה במשקל ובשמירה על המשקל.

4. עדשים מועילים לבריאות מערכת העיכול: הסיבים בעדשים פועלים כפרה-ביוטיקה. הם מזינים את חיידקי המעי המועילים, מקדמים מיקרוביום בריא במעיים ותומכים בבריאות המעי בכללה. הסיבים בעדשים מסייעות במניעת עצירות, מועילות ליציאות קבועות ועוזרות לתפקוד מערכת עיכול בריאה.

5. עדשים להפחתת סיכון לסוגי סרטן מסוימים: מחקרים מראים כי נוגדי החמצון והפיטוכימיקלים בעדשים עשויים לסייע בהגנה מפני סוגים מסוימים של סרטן, כולל סרטן המעי הגס, השד והערמונית.

6. בריאות מוח משופרת: עדשים מכילות חומצה פולית וויטמינים אחרים מקבוצת B . הללו ממלאים תפקיד חשוב לבריאות המוח ולתפקוד קוגניטיבי. זה באופן שעשוי  להפחית את הסיכון לירידה קוגניטיבית הקשורה לגיל.