המינרל המופלא כנגד עייפות, דיכאון, השמנה, סוכר, עצירות, לחץ דם ובעיות לב ובאיזה מאכלים הוא מסתתר?

מיהו המינרל שמסייע נגד עייפות והתכווצויות שרירים? מהו המינרל שמועיל לויסות רמות הסוכר ולחולי סוכרת? מה המינרל שמסייע לבעיות במערכת העיכול ולתפקוד הכליות? מי המינרל שמסייע לבעיות לחץ דם גבוה ומפחית את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי? מהו המינרל שמסייע כנגד הפרעות מצב רוח כמו דיכאון? סובלים מלחץ דם? מפחדים מאבנים בכליות? אתם חייבים לבדוק שהמינרל הזה כלול בתפריט התזונתי שלכם!

המינרל המופלא לבעיות עצם ושרירים, לתפקוד כליות, כנגד סוכר גבוה ומחלות לב. צילום: Pixabay
המינרל המופלא לבעיות עצם ושרירים, לתפקוד כליות, כנגד סוכר גבוה ומחלות לב. צילום: Pixabay

לפני שנגלה מיהו המינרל המופלא שמסייע לבעיות אלה ואחרות נסייג: מצבים רפואיים, מחלות ותסמינים שונים נגרמים בשל סיבות שונות. לעיתים מחסור במינרלים או ויטמינים הוא הסיבה. לעיתים מדובר בגורמים שונים לגמרי. לכן אם אתם סובלים ממצב רפואי, מחלה או תסמין כמו עייפות, עצירות, סוכר גבוה או לחץ דם, לפני שתפנו לצריכת מזונות או תוספים המכילים אשלגן או מינרל אחר פנו לאבחון וייעוץ רפואי. אבחון יסודי מהווה נדבך חשוב בטיפול בשורש הבעיה. אז מיהו אותו מינרל מופלא המסייע למניעת בעיות עיכול, כליות, לב, שרירים ועצמות?

המינרל המופלא לבעיות עצם ושרירים, לתפקוד כליות, כנגד סוכר גבוה ומחלות לב

זהו האשלגן! אשלגן הוא מינרל חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על הבריאות . הוא מעורב בתהליכים פיזיולוגיים שונים בגוף, ולא ניתן להפריז בחשיבותו. במאמר זה, נפרט על הערכים של אשלגן למניעת בעיות רפואיות. אז מדוע אשלגן חשוב?

1. ויסות לחץ דם: מספר מחקרים הראו שצריכת אשלגן גבוהה קשורה לרמות נמוכות יותר של לחץ דם. אשלגן מסייע להרפיית דפנות כלי הדם. בכך הוא משפר את זרימת הדם ומפחית את הסיכון ליתר לחץ דם.

2. בריאות הלב: אשלגן עוזר לשמור על לב בריא. זאת על ידי ויסות קצב הלב והבטחת תפקוד תקין של השרירים. מחקרים הוכיחו שצריכה מוגברת של אשלגן קשורה להפחתת הסיכון לשבץ ולמחלות לב וכלי דם.

3. בריאות העצם: אשלגן מעורב בשימור הסידן בגוף, החיוני לשמירה על עצמות חזקות. מחקרים מראים שצריכה גבוהה יותר של אשלגן קשורה לצפיפות מינרלים מוגברת של העצם ולסיכון נמוך יותר לאוסטאופורוזיס.

סודות מהטבע:

4. תפקוד השרירים ועייפות: אשלגן הכרחי להתכווצות והרפיה תקינים של השרירים. רמות אשלגן נאותות עוזרות למנוע התכווצויות שרירים, עוויתות ועייפות. מחקרים הראו שתוספי אשלגן יכולים לשפר את כוח השרירים והסיבולת.

5. תפקוד הכליות: לאשלגן תפקיד חיוני בשמירה על בריאות הכליות. הוא עוזר לווסת את מאזן הנוזלים, ריכוזי אלקטרוליטים ואיזון חומצה-בסיס בגוף. מחקרים מראים שתזונה עשירה באשלגן יכולה להפחית את הסיכון לאבנים בכליות ולשפר את תפקוד הכליות בכלל.

6. תמיכה במערכת העצבים: אשלגן חיוני לתפקוד תקין של מערכת העצבים. הוא עוזר להעביר דחפים עצביים ומבטיח תקשורת חלקה בין תאי עצב. מחקרים הראו שצריכת אשלגן עשויה לעזור לשפר את התפקוד הקוגניטיבי ולהפחית את הסיכון להפרעות נוירולוגיות.

7. חיזוק חילוף החומרים: אשלגן מעורב בתהליכים מטבוליים שונים, כולל חילוף חומרים של פחמימות וסינתזת חלבונים. רמות אשלגן נאותות יכולות לעזור להגביר את חילוף החומרים. זה בתורו מוביל להגברת רמות האנרגיה ולשיפור ניהול המשקל.

8. מאזן אלקטרוליטים: אשלגן, יחד עם נתרן, מסייע בשמירה על איזון האלקטרוליטים בגוף. איזון זה חיוני לתפקוד תקין של התא, איתות עצבים והתכווצות השרירים. מחקרים הוכיחו שאשלגן יכול לעזור בשיקום איזון האלקטרוליטים אצל אנשים עם מחסור.

9. הפגת מתחים: אשלגן ידוע כבעל תכונות להורדת מתחים. הוא עוזר לווסת את שחרור הורמוני הלחץ, כגון קורטיזול, ומקדם תחושת רוגע ורגיעה. מחקרים מראים שתזונה עשירה באשלגן יכולה קשורה לשיעור מופחת של הפרעות מצב רוח כמו דכדוך.

10. וויסות סוכרת וסוכרת: ממצאים מחקרים הראו שאשלגן יכול לשפר את הרגישות לאינסולין ואת חילוף החומרים של הגלוקוז אצל אנשים עם סוכרת. רמות אשלגן נאותות יכולות גם לסייע בוויסות רמות הסוכר בדם ולהפחית את הסיכון לסיבוכים הקשורים לסוכרת.

מזון המכיל אשלגן

באילו מאכלים יש אשלגן? מהם המזונות בהם אלשגן מצוין יותר מאחרים? מהם הפירות והירקות העשירים באשלגן? לפניכם רשימה של מזונות שמכילים יותר אשלגן מאחרים שמקורם בחי ובצומח:

אשלגן מן הצומח

אז אילו מאכלים מכילים אשלגן בכמות גבוה יותר מאחרים ? לפניכם פירטנו מזונות המכילים אשלגן שמקורו צמחי:

1. בננות: בננות ידועות בתכולת האשלגן שלהן. בננות הן מקור נוח וטעים למינרל החיוני .

2. אבוקדו: מלבד שפע סגולותיו הבריאותיות, אבוקדו לא רק עשיר בשומנים בריאים אלא גם מספק כמות טובה של אשלגן.

3. בטטה: בטטה היא ירק מזין ורב-תכליתי ועמוס באשלגן.

4. תרד: הירק הירוק העלי הזה לא רק עשיר בברזל אלא גם מקור נהדר לאשלגן.

5. מנגולד: לצד ויטמינים ומינרלים שונים ומועילים בו, מנגולד הוא עוד ירק ירוק עלים המספק כמות משמעותית של אשלגן.

6. ברוקולי: ברוקולי הוא ירק ממשפחת המצליבים הנחשב סופר פוד איכותי וטעים. הוא המציע יתרונות בריאותיים רבים, כולל תכולת אשלגן משמעותית.

7. כרוב ניצנים: כרוב ניצנים הם ירק צפוף בחומרי תזונה בריאים. הוא גם מכיל אשלגן יחד עם ויטמינים ומינרלים חיוניים נוספים.

8. עגבניות: עגבניות הן לא רק טעימות ומהוות מקור איכותי לוויטמין C  אלא גם מקור טוב לאשלגן.

9. תפוזים: תפוזים מהווים פירות הדר פופולריים וטעימים המכילים ויטמין C לצד כמות של אשלגן .

10. שזיפים מיובשים: שזיפים מיובשים ידועים בתכולת האשלגן הגבוהה שלהם, מה שהופך אותם לחטיף נהדר או תוספת למתכונים שונים.

11. צימוקים: בדומה לשזיפים מיובשים, צימוקים הם פרי מיובש נוסף המספק כמות משמעותית של אשלגן.

12. פולי סויה וקטניות כמו עדשים וחומוס: עדשים וחומוס הם קטניה העשירה באשלגן, סיבים וחלבונים.

אשלגן מהחי

ניתן לצרוך גם אשלגן המסתתר במזונות מהחי. למשל נוכל לצרוך דגים כמו סלמון או טונה העשירים באשלגן או חזה עוף. נוכל גם לצרוך יוגורט או בשר בקר המכיל גם הוא אשלגן.  גם פירות ים כמו סרטן או לובסטר כוללים אשלגן בכמות משמעותית.

ניתן לשלב מאכלים מהצומח ומהחי אלה בקלות בתזונה מאוזנת, המבטיחה צריכה נאותה של מינרל חיוני זה. עם זאת, חשוב לציין שכמות האשלגן הנדרשת שונה מאדם לאדם, ועשויה להשתנות בהתאם לפרמטרים שונים כמו גיל, מין ובריאות כללית. התייעצות עם רופא או דיאטנית רשומה יכולה לעזור לקבוע את כמות האשלגן המתאימה הדרושה לצרכים הספציפיים שלך.

אשלגן כתוסף תזונה

למי שסובל ממחסור באשלגן לעיתים יציע הרופא לצרוך אותו בתזונה וגם כתוסף תזונה. ההמלצה היא תמיד להיוועץ תחילה עם הרופא המטפל. לעיתים לתוספי תזונה יש תופעות לוואי. ולעיתים הללו מתנגשים עם תרופות ותוספים אחרים. לכן חשוב להוועץ בגורם מומחה. ההמלצה תקפה במיוחד למי שסובל מבעיות כלשהן, כמו לחץ דם, למי שבהריון, לסובלים ממחלות או תסמינים של מחלה ועוד.

לסיכום, צריכה נאותה של אשלגן חיונית לשמירה על בריאות מיטבית. עשרת היתרונות הבריאותיים שנדונו לעיל, הנתמכים על ידי מחקרים מדעיים, מדגישים את החשיבות של הכללת מזונות עשירים באשלגן בתזונה. עם זאת, חיוני להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני ביצוע שינויים משמעותיים בתזונה או התחלת תוספי אשלגן.