ויטמין האנטי אייג’ינג לחידוש העור ונגד קמטים, כולסטרול וזיהומים ובאילו מאכלים הוא מסתתר?

מיהו הויטמין שמפחית סיכוי למחלות לב ומגביר את יכולות מערכת החיסון? מהו הויטמין שמועיל לייצור קולגן שמשפר את בריאות העור שלנו, מועיל נגד קמטים ומסייע לעצמות ולשיער? מה הויטמין החשוב שמועיל להפחתת עקה חימצונית ומסייע לספיגת ברזל, בריאות העיניים והנשימה?

ויטמין האנטי אייג'ינג לחידוש העור ונגד קמטים, כולסטרול וזיהומים ובאילו מאכלים הוא מסתתר? צילום:Pexels
ויטמין האנטי אייג’ינג לחידוש העור ונגד קמטים, כולסטרול וזיהומים ובאילו מאכלים הוא מסתתר? צילום:Pexels

לפני שנפרט אודות ויטמין ייחודי זה נדגיש; אם הינכם סובלים ממחלות, מצבים רפואיים או תסמינים הקדימו ופנו לרופא לאבחון וייעוץ. לפני שפונים לתוספים, צמחי מרפא, ויטמינים ומינרלים וטיפולים משלימים. אבחון מעמיק מהווה נדבך יסוד בטיפול מדויק ומתאים. כמו כן גם לאחר שביצעתם אבחון, הקפידו להמנע מלקחת תוספים, ויטמינים ומינרלים ללא בדיקה עם הרופא שהתוסף לא מתנגש בתרופות או יוצר בעיות לנוכח מצבכם ומאפייניכם. אז מיהו אותו ויטמין ייחודי?

סודות הטבע המבריאים

ויטמין C, הידוע גם בשם חומצה אסקורבית, הוא חומר תזונתי חיוני שלא ניתן לייצר על ידי גוף האדם. לפיכך, חיוני להשיג אותו באמצעות תזונה בריאה או תוספי התזונה שלנו. נמצא בשפע בפירות וירקות, ויטמין זה ממלא תפקיד מרכזי בתפקודי גוף שונים.

ברפואה העממית כתרופת סבתא וברפואה המודרנית במחקרים אקדמיים מייחסים לויטמין C מגוון cancer יתרונות בריאותיים. ויטמין C משמש כנוגד חמצון חזק, להפחית את הסיכון למחלות כרוניות כמו מחלות לב וסרטן. הוא נחשב חיוני לתפקוד החיסוני כיוון שהוא מעודד את ייצור תאי הדם הלבנים, ומשפר את יכולת הגוף להילחם בזיהומים. תפקידו בסינתזה של קולגן מועיל לבריאות העור, אפקט אנטי אייג’ינג וריפוי פצעים. בנוסף, ויטמין C תומך בבריאות הלב וכלי הדם על ידי שיפור תפקוד כלי הדם והפחתת לחץ הדם. הוא פועל כחומר אנטי דלקתי, ועשוי להועיל כנגד מחלות ניווניות. יכולתו של הוויטמין לשפר את ספיגת הברזל מסייעת במניעת אנמיה. כמו כן, הוא נקשר להשפעות חיוביות על בריאות העיניים, תפקוד הנשימה וכמועיל מבחינה נוירולוגית.

כשמדובר בשילוב ויטמין C בתזונה שלך, יש מגוון רחב של פירות וירקות לבחירה. בהמשך המאמר פירטנו רשימה ארוכה ומורחבת של ירקות עם הרבה ויטמין סי ופירות עשירים בויטמין C. כך למשך פירות הדר כגון תפוזים, אשכוליות ולימונים ידועים בתכולת ויטמין C הגבוהה שלהם. זאת לצד מקורות מצוינים אחרים אשר כוללים קיווי, תותים, פפאיה, אננס, פלפלים, ברוקולי ועלים ירוקים כמו קייל ותרד.

ויטמין האנטי אייג’ינג לחידוש העור ונגד קמטים, כולסטרול וזיהומים ובאילו מאכלים הוא מסתתר?

אז למה ויטמין C? מה הסגולות הבריאותיות של ויטמין סי? למה כדאי לצרוך את ויטמין C? לפניכם פירטנו חלק מן ההיתרונות והסגולות של ויטמין C לבריאות:

1. אחד היתרונות הבריאותיים הידועים ביותר של ויטמין C הוא תכונותיו המחזקות את מערכת החיסון. מחקרים מדעיים הראו כי ויטמין C מגביר את הייצור של תאי דם לבנים. תאים אלה מהווים גורם חשוב למלחמה בזיהומים ומחלות. בנוסף, הוא ממריץ את ייצור הנוגדנים ומחזק את מנגנוני ההגנה של הגוף. צריכה קבועה של ויטמין C נקשרה גם להפחתת חומרת ומשך ההצטננות, מה שמדגיש עוד יותר את יכולות החיסון שלו.

2. מעבר ליכולת המחזקת את מערכת החיסון שלו, ויטמין C פועל כנוגד חמצון חזק. הוא מנקה רדיקלים חופשיים מזיקים בגוף. ויטמין סי מונע מתח חמצוני ונזקים לתאים. פעילות נוגדת חמצון זו נקשרה למגוון רחב של יתרונות בריאותיים כמו למשל תרומה לבריאות העיניים – הפחתת סיכון לקטרקט. מחקר מדעי הראה שצריכה גבוהה של ויטמין C קשורה בסיכון מופחת למחלות כרוניות, כולל מחלות לב, סוגים מסוימים של סרטן, וניוון מקולרי הקשור לגיל.

3. יתר על כן, ויטמין C ממלא תפקיד מכריע בסינתזה של קולגן – חלבון המועיל לעור, לעצמות ולרקמות חיבור אחרות שלנו. זהו מרכיב חיוני בריפוי פצעים, שכן הוא מסייע ביצירת רקמה חדשה. מחקרים הוכיחו שתוספי ויטמין C יכולים להאיץ את ריפוי הפצעים ולשפר את מצב  הצלקת. יתרה מכך, הוא תורם לשמירה על עור בריא, מניעת הזדקנות מוקדמת וקידום גוון עור תוסס.

4. ויטמין C אינו רק מועיל למערכת החיסון ולעור שלנו; הוא גם מסייע לבריאות הלב וכלי הדם. מחקרים הראו כי אנשים עם רמות גבוהות יותר של ויטמין C נוטים להיות עם סיכון מופחת לפתח מחלות לב וכלי דם. הדבר מיוחס ליכולת של הוויטמין להפחית מתח חמצוני, לשפר את תפקוד כלי הדם ולהוריד את לחץ הדם. יתר על כן, ויטמין C מסייע בחילוף החומרים של הכולסטרול. הוא מונע היווצרות פלאק בעורקים ומפחית את הסיכון להתקפי לב ושבץ.

סודות בריאותיים של ויטמינים פירות וצמחי מרפא:

כאמור, הראיות המדעיות תומכות ביתרונות הבריאותיים של ויטמין C . עם זאת, חשוב לציין שלמרות שוויטמין C מועיל ללא ספק, הוא אינו מרפא או תחליף לתזונה מאוזנת ואורח חיים בריא. ונדגיש כי מומלץ תמיד להשיג חומרים מזינים ממזונות מלאים במידת האפשר. זאת מכיוון שהם מציעים מגוון ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים חיוניים אחרים הפועלים באופן סינרגטי לבריאות מיטבית.(בשונה מתוספי תזונה)

נזכיר כי על מנת לשמר את תכולת ויטמין C במזונות, חשוב לטפל בהם כראוי. חשיפה לחום, אוויר ומים עלולה לגרום לפירוק ויטמין C. לכן, רצוי לצרוך פירות וירקות טריים או מבושלים קלות כדי למקסם את ערכם התזונתי.

באיזה אוכל יש הרבה ויטמין סי?

מהו המזון שיש בו הרבה ויטמין סי? באיזה ירק יש הכי הרבה ויטמין C? באילו פירות יש ויטמין C? לפניכם פירטנו רשימה של המאכלים שיש בהם הרבה ויטמין C:

1. גויאבה
2. שזיף קאקאדו
3. דובדבן אסרולה
4. קיווי
5. פלפל אדום
6. תותים
7. תפוזים
8. פפאיה
9. אננס
10. מנגו
11. ליצ’י
12. דומדמניות שחורות
13. ורדים
14. פסיפלורה
15. דובדבן אסרולה
16. אשכולית
17. לימון
18. ליים
19. קיווי
20. קייל
21. כרוב אדום
22. פלפל צהוב
23 ברוקולי
24. כרוב ניצנים