תקשורת טובה עם המטופל וטיפול רפואי טוב

קשר בין טיפול רפואי טוב ותקשורת טובה בין מטופל לרופא

מערכת האתר

עודכן בתאריך

חינוך, חברה, משפט
טיפול רפואי בקשישים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות US National Inst Healthcare.

רופאים המתקשרים באופן גרוע עם מטופליהם מגבירים סיכון לבעיות רפואיות של המטופל ב-15%

מה הקשר בין תקשורת בינאישית טובה בין רופא לחולה ובין שכיחות פגיעה בחולה, פציעות, ליקויים רפואיים, מקרי רשלנות רפואית זיהומים ואיכות טיפול ירודה ? ממצאי מחקר שנערך על ידי Healthgrades מעלים כי מטופלים שקיבלו טיפול רפואי מרופאים בבתי חולים שדורגו על ידי המטופלים כבתי החולים בהם מצויים הרופאים עם איכות התקשורת הבינאישית הרפואית הגרועה ביותר, היו בסיכון כולל של 15% יותר לאירוע רפואי חריג, שעשוי לעלות כדי התרשלות. 

כך עולה מן הממצאים כי בבתי חולים בהם היו הרופאים שתיקשרו באופן הגרוע ביותר עם מטופליהם, נמצאו המטופלים בסיכון גבוה בעשרות אחוזים ללקות במגוון פגיעות, זיהומים ובעיות רפואיות : כך נמצא כי בבתי חולים אלה היו המטופלים בסיכון גבוה יותר ב36% ללקות בקרישי דם ברגליים או בריאות, 42% יותר סיכון ללקות בזיהומים במחזור הדם לאחר הליכים כירורגיים, 46% יותר סיכוי לפצעי לחץ משכיבה ו54% סיכון מוגבר ללקות בזיהומים בדרכי השתן בעקבות הכנסת צינור קטטר.

אין מדובר בבחינת מקרי רשלנות רפואית כהגדרתה המשפטית משום שלא מדובר במקרי פגיעה וליקוי רפואי בטיב הטיפול שהסתיימו בתביעה משפטית בגיל התרשלות וגרימת נזק מוכח למטופל (נזק קבוע למשל בניגוד לכאב וסבל בשל זיהום שעבר לדוגמה) אולם ייתכן כי רבים מהמקרים הללו עשויים להכנס לגדרי מקרי רשלנות רפואית.

חברת Healthgrades היא פירמה שעיסוק מתמקד בדירוג ומדידה כמותית ואיכותית שקשורה לתחום הרפואי במוסדות בריאות שונים וביניהם מרפאות, בתי חולים, בתים סיעודיים, קליניקות ורופאים בארצות הברית. פעילות החברה Healthgrades הפועלת מאז 1998 מבוססת על נתונים מגוונים הנאספים מבתי החולים, ממטופלים, מגורמים מטפלים וממידע ציבורי.

דילוג לתוכן