לא להאמין שהירק הטעים גם מסייע בבעיות השמנה, כולסטרול גבוה, מחלות לב, בעיות בעיכול ועוד …

מיהו הירק הטעים שמסייע נגד השמנה? מהם העלים המוכרים והטעימים עוזרים נגד כולסטרול גבוה? מהו הירק הנפוץ שמסייע למחלות לב ומסייע בבעיות עיכול? מחקרים רבים מצביעים על כך שאחד הירקות שכולנו אוהבים מסייע לבעיות רבות מהם סובל האדם המערבי, למשל בעיות במערכת העיכול,  למי שנמצא בתהליך של דיאטת הרזיה, בהפחתת משקל ואפילו בבעיות לב או כולסטרול גבוה.

אז? מהו אותו ירק שכולנו אוהבים? לא יאמן – חסה! 

חסה, אותו ירק בעל עלים ירוקים צפופים מהווה את אחד המרכיבים העיקריים בסלטים ובכריכים. חסה היא לא רק פריכה וטעימה אלא גם בריאה. מרקם העלים של החסה פריך, טעם החסה עדין מאוד ואפשרויות התיבול והשימוש בו הופכים מגוונים. זה הופך את החסה לאחד הירקות הפופולאריים והמגוונים ביותר בטעמם. אפשרויות השימוש הרבות בחסה, ורבגוניות הטעם הופכים את החסה לאחד הירקות הפופולאריים במטבח. לא רק זה! מסתבר, שהחסה עצמה לא רק טעימה, אלא גם מכילה מאפיינים רבים שתורמים לבריאות של כולנו.

אז לכל מי שטעם פעם בחיים חסה – חייבים לקרוא את זה!

החסה היא ירק השייך למשפחת הירקות המורכבים. קיימים כמה זנים של חסות שכדאי להכיר: חסה רומית, הידועה גם בשם חסה ערבית, חסה משי, חסה אמריקאית, חסה אנדיב, הידועה גם בשם – חסת עולש בעלת מראה הקונוס הלבן, חסת עלים – חסה מסולסלת אדומה, חסה אדומה רגילה.

חסה- לא להאמין שהירק הטעים גם מסייע בבעיות השמנה, כולסטרול גבוה, מחלות לב, בעיות בעיכול ועוד. צילום: Andy Walther Pixabay
חסה- לא להאמין שהירק הטעים גם מסייע בבעיות השמנה, כולסטרול גבוה, מחלות לב, בעיות בעיכול ועוד. צילום: Andy Walther Pixabay

החסה דלה בקלוריות בצורה משמעותית. זה הופך את החסה לירק אידיאלי לכאלה שרוצים להפחית במשקל. מעבר לכך  החסה מהווה מקור לסיבים תזונתיים המסייעים בעיכול ועוזרים בשימור מערכת עיכול בריאה.  החסה שופעת בויטמינים, ויטמין A, ויטמין C, ויטמין K וגם מינרלים כמו אשלגן וחומצה פולית. החסה מכילה גם נוגדי חמצון, כמו בטא-קרוטן ולוטאין.

הירק שמסייע להורדה במשקל, כולסטרול, בעיות עיכול ומחלות לב – יתרונות החסה

אז מה סגולות החסה? מה יתרונותיה של חסה מבחינה בריאותית? מדוע שווה לשלב את החסה בתפריט התזונתי? לפניכם מספר יתרונות ותועלות שנמצאו לגבי חסה:

1. לחסה יש תכולת מים גבוהה באופן המסייע לדיאטה. תכונה זו עוזרת לתפקודי הגוף השונים, שמירה על לחות הגוף, עיכול, ויסות טמפרטורה וסיוע בהובלת חומרי מזון בגוף האדם. המים שבחסה אף יוצרים תחושת מלאות ויכולים לסייעים במאמצי הדיאטה.

תזונה מבריאה

2. החסה דלה בקלוריות ועתירה בסיבים. תכונה זו עוזרת לירק לעזור לנו לשמור על המשקל או בדיאטה. הסיבים שבחסה עוזרת לנו לתחושת השובע ומפחיתה את הצורך שלנו ב”עוד” אוכל”. בנוסף, החסה היא בעלת ערך גליקמי נמוך מאוד מה שהופך אותה למתאימה לחולי סוכרת.

3. החסה עשירה בויטמין C – אותו ויטמין שחיוני למלחמה בזיהומים. לכן החסה עשויה לסייע בחיזוק המערכת החיסונית.

4. החסה משפרת את העיכול – כמות הסיבים בחסה, עשויה לסייע לעיכול סדיר וקבוע ובמניעת עצירות. הסיבים שבחסה מוסיפים בעצם ‘נפח’ לצואה ומאפשרים מעבר חלק יותר במערכת העיכול. צריכת חסה קבוע יכולה לעזור בבריאות העיכול הכללית. לצד זה יש לשים לב שיש אנשים שרגישים מבחינת מערכת העיכול לחסה.

5. חסה ובריאות העיןהחסה מכילה כמות גדולה של ויטמין A ולוטאין. לשניהם תפקיד חיוני בשמירה על בריאות העין. ויטמין A תומך בראיה, במיוחד בתנאי חושך. ואילו הלוטאין מסייע בהגנה מפני קרני UV המזיקות לעין.

6. החסה גם עוזרת נגד נזקי חמצון. נוגדי החמצון בחסה, הבטא קרוטן, לוטאין וויטמין C מהווים רכיבים מוכחים העוזרים כנוגדי חימצון ועשויים להשפיע על מניעת מחלות כרוניות ומשפרים בריאות הללית.

7. שמירה על לחץ דם – החסה היא מקור טבעי וטוב לאשלגן. אשלגן הוא מינרל חיוני. הוא מסייע לשמירה של רמות לחץ דם תקינות. צריכה של אשלגן מסייעת בהרפיית כלי הדם. לכן צריכת אשלגן מפחיתה את הסיכון ליתר לחץ דם או למחלות לב.

כל אלה, ועוד, מצביעים על כך שלכולנו כדאי לשמור על החסה כחלק מהרכיבים התזונתיים היומיים שלנו. בחסה יש שפע חומרים תזונתיים. תכונות החסה מועילות לבריאותנו. לכן היא מהווה תוספת חשובה ולא רק כי היא טעימה. ורסטיליות הטעם, מאפשרת לנו להנות מהחסה בכריך, כחלק ממרכיבי הסלט או סתם כנשנוש קיץ.

ואיך שומרים על חסה לאורך זמן? כדי לשמר את החסה לאורך זמן כדאי לשטוף אותה היטב, לייבש אותה היטב (אפשר מעל מגבת), לצרור את העלים יחדיו בצורה רופפת ולא הדוקה, לעטוף את הצרור בנייר סופג ולאכסן בתוך קופסה אטומה.