לטפל בהיפרגליקמיה: איך להוריד את הסוכר בדם?

מה גורם לעודף סוכר בדם? מה מסייע להפחית את רמות הגלוקוז בדם? סובלים מטרום סוכרתיות, רמות סוכר גבוהות או סוכרת? איך להוריד את הסוכר בדם בלי קשר לטיפול תרופתי? מה מסייע להפחתת הגלוקוז בדם? אילו שיטות מסייעות להפחית היפרגליקמיה באופן טבעי?

עודפי סוכר וסוכרת משפיעים לרעה על גופנו. סוכר גבוה נמצא כקשור לעודף שומנים בדם כמו טריגליצרידים ומיעוט כולסטרול טוב HDL. צריכת סוכר מוגברת משבשת את מערכת השובע במוחנו ומשפיעה על השמנה. עודף סוכר ותהליכי הסכרור בגוף מעודדים דלקתיות כרונית בגופנו ומאיצים תהליכי הזדקנות.

איך מורידים את רמות הסוכר בדם? צילום: congerdesign Pixabay
איך מורידים את רמות הסוכר בדם? צילום: congerdesign Pixabay

לפניכם פירטנו מספר גורמים לעודף סוכר ודרכים איך להוריד את הסוכר בדם:

מה גורם לעודף סוכר בדם?

מה עלול להוביל לעודף סוכר בדם? מהם הגורמים לסוכר גבוה ולטרום סוכרתיות? מהן הסיבות להיפרגליקמיה?

1. סוכרת לא מבוקרת: אנשים הסובלים מסוכרת עלולים לסבול מסוכר גבוה בדם בעקביות, מצב מזיק במיוחד.
2. חוסר בפעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה עוזרת לווסת את רמות הסוכר בדם. חוסר פעילות יכול לגרום לרמות הסוכר בדם לעלות.
3. תזונה לא בריאה: צריכת כמויות מופרזות של מזונות ממותקים, עתירי פחמימות ריקות ומעובדים עלולה להוביל לרמות סוכר גבוהות בדם.
4. תרופות: תרופות מסוימות, כמו תרופות משתנות וקורטיקוסטרואידים, עלולות לגרום לרמות סוכר גבוהות בדם.
5. מתח ושינה לא מספקת: סטרס מתח גורם לשחרור הורמונים שיכולים להעלות את רמות הסוכר בדם. שינה לא טובה או מועטה מזיקה גם היא ומעלה את רמות הסוכר לעיתים.
6. מחלות רקע או זיהום: כאשר הגוף נלחם במחלה או בזיהום, תתכן השפעה על עליית רמות הסוכר בדם.

אם אתם מתאפיינים בעודף סוכר בדם, טרום סוכרתיות או סוכרת, הקדימו ופנו לאבחון רפואי, ייעוץ וטיפול. אבחון יסודי מהווה נדבך יסוד בטיפול. לעיתים קרובות טיפול סימפטומטי לא יסייע באופן אפקטיבי. זאת כיוון שלא אותר הגורם היסודי למצב. כך למשל צריכת חומרים, תרופות או מחלות רקע יכולות להיות הגורם לעודף הסוכר.

דרכים איך להוריד את הסוכר בדם

לכן אבחון מעמיק ומדויק הוא גורם חשוב בטיפול. לצד זה אם עברנו אבחון יסודי וטיפלנו בגורמי הבסיס המעלים את הסוכרים בדם, נוכל להוועץ ברופא לגבי אפשרויות עזר נוספות שמסייעות להוריד את רמות הסוכר בדם וביניהן ננקוט בדרכים הבאות:

1. הקפידו לקחת תרופות שהתוו: אם אתם סובלים מטרום סוכרת או סוכרת, הקפידו לקחת את התרופות כפי שנקבע על ידי הרופא שלך כדי לווסת את רמות הסוכר בדם.
2. עקבו אחר כמות הפחמימות שאתם צורכים ביום: הגבילו את צריכת המזונות עתירי הפחמימות, האכול המעובד ומזונות עם תוספת סוכר. למשל הימנעו והמעיטו במשקאות ממותקים, ממתקים ודגנים ממותקים ועתירי פחמימות ריקות כמו קורנפלקס. התמקד בצריכת מזון מלא עם פחמימות מורכבות, כגון פירות, ירקות ודגנים מלאים.
3. בצעו פעילות גופנית סדירה: פעילות גופנית מסייעת להורדת רמות הסוכר בדם על ידי הגברת הרגישות לאינסולין. שאפו לפחות להיות בפעילות גופנית במשך 150 בעצימות בינונית בשבוע. למשל שלבו בשגרה הליכה מהירה, שחייה או רכיבה על אופניים.
4. הרבו בשתיית מים: השאירו את הגוף רווי מים. שתו הרבה מים לאורך היום כדי לעזור לשטוף עודפי סוכר ממחזור הדם שלכם.
5. נהל את רמות הלחץ: תרגלו טכניקות להפחתת מתח, כגון מדיטציה, תרגילי נשימה עמוקה או עיסוק בתחביבים מרגיעים. לחץ נפשי מעלה את רמות הסוכר. שלווה ורווחה נפשית מסייעת כנגדו.
6. שינה מספקת: שאפו ל-7-8 שעות שינה איכותיות בכל לילה.  חוסר שינה עלול להגביר את רמות סוכר גבוהות בדם.
7. נטרו בקביעות רת רמות הסוכר ושימרו על קשר רציף במפגשי ביקורת עם הרופא: אם הינכם סובלים מסוכר גבוה בקביעות הקפידו על ניטור רמות הסוכר ובקרו את הרופא בקביעות לפיקוח, ניטור וטיפול צמוד, זיהוי מדויק יותר של הגורמים למצב ופיתוח תוכנית טיפול מותאמת אישית.