מהו תחום BMI תקין ואיך מחשבים את מדד מאסת הגוף?

מה זה BMI ? מהו תחום BMI תקין ונורמלי שנחשב בריא? איך מחשבים את הB.M.I? BMI מהווה מדד המבטא פרופורציה מספרית בין גובה ומשקל המאפשרת האחדה של משקל האוכלוסיה ונירמול שלה. כדרכם של מדדים, אינדקס זה מאפשר לנו להבין מהם תחומי הנורמה של BMI תקין ומהם ערכים של עודף משקל המתבטא בBMI גבוה או תת משקל המתבטא במדד שמספרו נמוך.

במחקרים מדעיים שונים, חוקרים מצאו קשרים רבים בין ערך המדד הגבוה לבין התפתחות של מחלות כמו סרטן, מחלות לב וסוכרת.

מה זה BMI ?

BMI מהווה כלי נפוץ להערכת מאסת הגוף הכללית של אדם ולסווג את מצב המשקל שלו לטווחים שונים. המדד עוזר לספק אינדיקציה כללית האם לאדם יש משקל גוף תקין ביחס לגובהו.

איך לחשב BMI ומהו הטווח התקין? צילום: zuzyusa Pixabay
איך לחשב BMI ומהו הטווח התקין? צילום: zuzyusa Pixabay

המשמעות של מדד BMI נעוצה בקשר שלו עם הסיכון הכללי לבריאות ולמחלות. מחקרים הראו ש-BMI קשור באופן ישיר עם אחוז השומן בגוף, ואנשים עם BMI גבוה יותר נוטים יותר לסבול מעודף שומן בגוף, מה שעלול להגביר את הסיכון למצבים בריאותיים שונים כולל מחלות לב וכלי דם, סוכרת וסוגים מסוימים של סרטן.

מהו תחום BMI תקין

מהו התחום התקין של BMI? מה הטווח הנורמלי של מדד זה? מהו תחום BMI תקין ובריא? טווחי BMI מסווגים בדרך כלל לארבע קבוצות עיקריות:

  • תת משקל המוגדר כערך של BMI 18.5 או פחות מזה.
  • משקל נורמלי תקין בטווח התקין הוא BMI 18.5-24.9.
  • עודף משקל  מוגדר כמדד BMI 25-29.9.
  • השמנת יתר מוגדרת כערך מדד זה של 30 ומעלה.

BMI הוא כלי שימושי להערכות המשקל ברמת האוכלוסייה. נדגיש כי הוא אינו מודד ישירות שומן בגוף או מבדיל בין שומן למסת שריר. לכן, ייתכן שהוא לא יתאים לספורטאים או אנשים עם מסת שריר גבוהה, שכן שריר שוקל יותר משומן ולאנשים אחרים עם מאפיינים שונים.

לכן חשוב שנעזר ברופא שיסייע ויפרש את המדד והמספרים תוך אבחון בשילוב עם גורמים אחרים כגון היקף מותניים, ניתוח הרכב הגוף ואחוז השומן ופרופיל הבריאות האישי. בהתאם לכך הממצאים, המסקנות והטיפול יוכלו להיות מעמיק, מותאמים ומדויקים יותר.

איך מחשבים את מדד Body Mass Index?

האינדקס של B.M.I מהווה ראשי תיבות של Body Mass Index. זהו ערך מספרי המחושב על סמך משקלו וגובהו של האדם.

הנוסחה לחישוב BMI היא משקל האדם בקילוגרמים שאותו נחלק בגובה שלנו במטרים בריבוע (כלומר במכפלת עצמו). BMI = משקל [ק”ג] / גובה [מטרים]^2. לדוגמה אדם ששוקל 70 קילוגרמים והגובה שלו הוא 180 ס”מ שהם 1.8 מטר:   70 ÷ 1.8 בריבוע = 1.8/3.24 שהם 21.6 ערך BMI.

ניתן לחלופין להעזר במחשבון BMI לחישוב מדד אינדקס מסת גוף ללא לחשב בעצמנו.

מדד מאסת הגוף והקשר למחלות

מחקרים הראו כי קיים באופן עקבי קשר חזק בין BMI גבוה בין התפתחות של מחלות שונות. BMI גבוה, במיוחד בטווחי עודף משקל והשמנת יתר, נקשר עם סיכון מוגבר למספר מצבים בריאותיים.

אחד הקשרים המבוססים ביותר הוא בין BMI גבוה למחלות לב וכלי דם. מחקרים הראו כי משקל גוף מופרז תורם להתפתחות מצבים כמו יתר לחץ דם (לחץ דם גבוה), דיסליפידמיה (רמות לא תקינות של שומנים בדם) וטרשת עורקים (התקשות העורקים). מצבים אלה מגבירים את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי.

כמו כן, BMI גבוה עומד בקשר ישיר להתפתחות סוכרת מסוג 2. עודף שומן בגוף, במיוחד שומן סביב איברים, מוביל לתנגודת לאינסולין. תנגודת לאינסולין מהווה גורם משמעותי בהתפתחות הפרעה מטבולית זו.  מעבר לכך מחלות כמו סרטן, במיוחד סרטן השד, המעי הגס, הכליות והכבד, נקשרו ל-BMI גבוה. רקמת השומן מייצרת הורמונים שונים וחומרים דלקתיים. הללו מגבירים צמיחת תאים סרטניים ותורמים להתפתחות גידולים.

ערך לא תקין של מדד ברמות גבוהות הוא גורם סיכון משמעותי למחלות אלו. ואולם הוא לא הגורם שקובע לבדו. גם גורמי אורח חיים אחרים, כמו פעילות גופנית, תזונה וגנטיקה, משחקים תפקיד משמעותי. לצד זה שמירה על טווח תקין של משקל הוכחה כמנבאת בריאות טובה יותר ומניעת מחלות.