מהי תסמונת המעי הרגיז?

ישנם אנשים, גברים ונשים כאחד, אשר סובלים מתסמונת שמקורה אינו ידוע בוודאות. זוהי תסמונת המעי הרגיז אשר מגיעה לידי ביטוי בשלל תסמינים לא נעימים, אשר יכולים במקרים מסוימים לשבש את היום-יום. אם אתם מוצאים את עצמכם מבלים זמן רב במהלך היום בשירותים או שאתם סובלים בדרך קבע מכאבי בטן, ישנה סבירות כי גם אתם סובלים מתסמונת זו. אם תמשיכו לקרוא תוכלו ללמוד מהי התסמונת, מהם תסמיניה וכיצד ניתן להתמודד עמה בצורה הטובה ביותר.

תסמיניה וגורמיה של תסמונת המעי הרגיז

התסמונת של מעי רגיז מתבטאת בשורה של תסמינים הקשורים למערכת העיכול, כמו שלשולים, עצירות, נפיחות בטנית וכאבי בטן. אמנם ישנן השערות על מקורה של התסמונת, אך טרם ידוע בוודאות מדוע היא מתרחשת. אחת ההשערות באשר לגורמים המביאים להופעת התסמונת היא שהדבר נגרם בשל התכווצות חריגה בעוצמתה של המעיים. ההשערה גורסת כי אותה התכווצות החריגה הנמשכת לאורך זמן רב יוצרת תופעות בלתי רצויות כמו גזים או שלשול.

צילום: Pexels Sora Shimazaki
צילום: Pexels Sora Shimazaki

השערה נוספת לגורם אפשרי אשר עשוי לגרום להיווצרות תופעת המעי הרגיז היא מקורה טמון בליקוי של מערכת העצבים, זו הקשורה לתפקוד מערכת העיכול. על פי השערה זו הליקוי בתקשורת בין המוח למערכת העיכול גורם לתגובה מוקצנת של הגוף לתהליכים שגרתיים לגמרי במערכת העיכול. תגובה זו יוצרת את אותם התסמינים של כאבי בטן או עצירות.

יתכן כי גם שינויים בהרכב אוכלוסיית החיידקים במעי יכולים לגרום להופעת התסמונת. שינויים אלה יכולים להתרחש לאחר נטילת אנטיביוטיקה למשך תקופה ארוכה או בשל זיהום. ישנה סברה הגורסת כי ישנו גם קשר גנטי לכך שהתסמונת מתרחשת.

פעמים רבות התסמינים של המעי הרגיז מופיעים לאחר צריכת מזונות מסוימים, כאשר יכול להיות הבדל ברגישות בין אדם לאדם. לרוב רגישות מוגברת תהיה למזונות המכילים כמות גבוהה של לקטוז, סוכר או גלוטן.

תסמונת המעי הרגיז לא פעם יוצרת קושי בהתנהלות היומיומית בשל החשש לאכול מאכלים מסוימים, חשש מהצורך לבקר בשירותים לעיתים תכופות ואפילו תחושת עייפות מוגברת בשל קשיי שינה הנובעים מתסמיני התופעה.

כיצד ניתן לטפל בתסמונת המעי הרגיז?

חשוב להבין כי תסמונת המעי הרגיז היא מצב כרוני שאינו חולף, לכן אופן הטיפול בה אינו נועד לשם החלמה ממנה. יחד עם זאת בהחלט ניתן לנקוט בדרכי טיפול אשר ירגיעו את התסמינים בצורה משמעותית ויאפשרו קיום אורח חיים תקין.

כדי להפחית את תסמיני התסמונת יש להקפיד על תזונה נכונה, המותאמת לתסמינים מהם החולה סובל. במקרים של נפיחות וגזים למשל מומלץ להימנע ממאכלים המעודדים הצטברות של גזים במערכת העיכול, כמו ברוקולי, שעועית, כרובית או בצל.

עבור מי שסובל משלשולים, חשוב מאוד להקפיד על שתייה מרובה של מים, שכן תסמין זה עשוי להוביל להתייבשות. כמו כן ניתן לדבוק במאכלים המאטים את פעילות המעיים כמו אורז למשל. במקרים של עצירות מומלץ לאכול מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים המעודדים יציאות.

עבור מי שסובל מתסמונת המעי הרגיז כדאי לבצע מעקב אדוק ככל הניתן אחר הצריכה של מאכלים שונים. באמצעות המעקב ניתן יהיה לזהות אילו מאכלים מעוררים יותר את תגובת המערכת מאחרים.

מומלץ להקפיד לא רק על אכילה של מזונות מסוימים על פני אחרים, אלא גם לשמור על שגרת אכילה מסודרת. אכילה מסודרת תכלול אכיל במועדים קבועים, מבלי לדלג על ארוחות. מומלץ להימנע גם ככל הניתן ממזונות חריפים או מתובלים במיוחד. לצד כל אלה גם עשיית פעילות גופנית ותרגול מדיטציה יכולים לסייע בהתמודדות עם התסמונת.

כתבה זו היא תוכן מקודם.