מה גורם לעלייה בסוכר בדם ולנזקים בריאותיים?

אילו מצבים ומחלות מובילים לעודף סוכר בדם? מה עלול לגרום לסוכר גבוה וסוכרתיות? מה מעלה את רמות הסוכר בדם? מהם ההרגלים שמשפיעים לרעה על בריאותנו? אילו מצבים רפואיים עלולים להוביל לעודף סוכר בדם? מה כדאי לשנות באורח החיים כדי להפחית סיכון למחלות כמו סוכר? לפניכם 10 גורמים מה מעלה את רמות הסוכר ופוגע בבריאותנו.

עדף סוכר מהווה תופעה שכיחה ההולכת ומתגברת בעולם. סוכר נחוץ לגופנו אך עודף סוכר הוא מזיק. ומדוע? כיצד סוכר גבוה, סוכרת או טרום סוכרתיות משפיע לרעה על בריאותנו? עך לדוגמה סוכרת ורמות סוכר גבוהות בדם עלולות לפגוע בכלי הדם ולהגביר את הסיכון למחלות לב, התקפי לב ושבץ מוחי.בנוסף,  סוכרת בלתי מבוקרת עלולה להוביל לנפרופתיה סוכרתית. נפרופתיה סוכרתית מהווה מצב שבו סוכר גבוה בדם פוגע בכליות. זה עלול להוביל לאי ספיקת כליות.

10 גורמים: מה מעלה את רמות הסוכר בדם ופוגע בבריאות? צילום: Pixabay congerdesign
10 גורמים: מה מעלה את רמות הסוכר בדם ופוגע בבריאות? צילום: Pixabay congerdesign

כמו כן סוכר גבוה וסוכרת קשורות לבעיות עיניים: סוכר גבוה בדם עלול לפגוע בכלי הדם בעיניים ולהוביל לרטינופתיה סוכרתית, מצב שעלול לגרום לאובדן ראייה ואף לעיוורון. סוכר גבוה משפיע לעה גם על הגברת הסיכון לנזק עצבי: לאורך זמן, סוכר גבוה בדם עלול לגרום לנוירופתיה סוכרתית, בעיות בכף הרגל, סיכון מוגבר לזיהומים, קטואצידוזיס סוכרתי (DKA), הפרעה בריפוי פצעים. ניהול רמות הסוכר בדם בטווח בריא הוא חיוני במניעת ההשפעות המזיקות הללו. ניתן להשיג זאת באמצעות שילוב של תרופות מתאימות, הרגלי אורח חיים בריאים, פעילות גופנית סדירה, ניהול מתחים וניטור קבוע בהנחיית רופא מומחה בתחום.

10 גורמים: מה מעלה את רמות הסוכר בדם ופוגע בבריאות?

מה מוביל לסוכר גבוה? ממה להמנע כדי להפחית את עודף הסוכר בדם? מה הגורמים לסוכר גבוה? אילו סיבות מובילות לסוכרת, טרום סוכרתיות ועודף סוכר בדם? לפניכם מפורטים גורמים הקשורים לסוכר גבוה בדם:

1. דיאטה עתירת סוכר: צריכת תזונה עשירה במזונות ומשקאות ממותקים יכולה לתרום לצריכת סוכר עודפת. מזונות כמו ממתקים, משקאות ממותקים מוגזים ולא מוגזים, מאפים, דגנים ממותקים ומשקאות ממותקים עמוסים לעתים קרובות בתוספת סוכרים.

2. מזונות מעובדים ועתירי פחמימות: מזונות מעובדים ועיתירי פחמימות ושומן, במיוחד מהחי אינם בריאים ומעלים סוכר בדם. כך למשל מזונות כמו רטבים,מאפים וחטיפים. הללו מכילים תוספת סוכרים כדי לשפר את הטעם ולהגדיל את חיי המדף.

3. אכילה רגשית: אנשים מסוימים עשויים לפנות למזונות מתוקים כסוג של נחמה רגשית או הפגת מתחים, מה שמוביל לצריכת סוכר עודפת.

4. צריכת מזון מופרזת: אכילת יתר של מזונות ובמיוחד מעובדים וממותקים וגודל מנות רב והעדר מתינות בצריכת האוכל עלולות לגרום לצריכת סוכר מופרזת.

5. תנגודת לאינסולין: תנגודת לאינסולין מתרחשת כאשר תאי הגוף אינם מגיבים ביעילות לאינסולין. אינסולין הוא הורמון האחראי על ויסות רמות הסוכר בדם. זה יכול להוביל לעלייה ברמות הסוכר בדם ולעודף סוכר בזרם הדם. כאשר אדם סובל מסוכרת או מתנגודת לאינסולין מסיבות אחרות, הדבר מעלה את רמות הסוכר בדם.

עודף סוכר בדם

6. מצבים רפואיים: מצבים רפואיים מסוימים, כמו תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS), סוכרת וחוסר איזון הורמונלי, עלולים לגרום לקשיים בוויסות רמות הסוכר בדם, וכתוצאה מכך לעודף סוכר בגוף.

7. תרופות: תרופות מסוימות, כמו קורטיקוסטרואידים ותרופות אנטי פסיכוטיות מסוימות, יכולות להעלות את רמות הסוכר בדם כתופעת לוואי.

8. אורח חיים בישיבה: חוסר בפעילות גופנית ואורח חיים יושבני בו אנו יושבים למשכי זמן ממושכים, עלולים לתרום לרמות סוכר עודפות. פעילות גופנית סדירה מסייעת לגוף לנצל את הגלוקוז ולשמור על רמות סוכר יציבות בדם.

9. מתח ושינה לקויה: מתח כרוני ושינה לא מספקת עלולים לשבש את איזון ההורמונים וכמו כן להגביר את התשוקה למזונות מתוקים. זה בתורו מוביל לצריכת סוכר עודפת.

10 . חוסר מודעות: אנשים רבים עשויים שלא להיות מודעים לסוכרים החבויים במזונות שהם צורכים. סוכר יכול להיות מוסווה תחת שמות שונים כמו סוכרוז, סירופ תירס עתיר פרוקטוז, דקסטרוז, מלטוז ועוד, זה הופך את איתור הסוכרים לאתגר קשה. חשוב להקפיד על צריכת סוכר ולעשות בחירות תזונתיות מושכלות. קריאת תוויות מזון, בחירה במזון לא מעובד, ומודעות לסוכרים נסתרים יכולים לעזור להפחית את צריכת הסוכר העודפת ולשמור על אורח חיים בריא. מודעות בריאותית לפעילות גופנית סדירה וניהול רמות מתח ממלאים גם הם תפקיד מכריע בשמירה על רמות סוכר מאוזנות בדם.