מה מעלה כולסטרול?

מה מעלה כולסטרול בדם? אילו מזונות מעלים את הכולסטרול? מאילו מזונות כדאי להמנע בתפריט אצל מי שסובל מעודף כולסטרול? מזונות שונים מגבירים את רמת הכולסטרול האקסוגני הרע בדם. כולסטרול רע LDL בכמות שעולה על 100 מ”ג לדציליטר וכולסטרול כללי ברמה שעולה על 200 מיליגרם לדציליטר, נחשבים גורמי סיכון. כולסטרול רע וכולסטרול כללי בכמות גבוהה מהווים גורמי סיכון למחלות לב, התקף לב ושבץ מוחי. צריכה קבועה של מזון המעלה את הכולסטרול עבור אדם הסובל ממילא מעודף כולסטרול, תורם להעלאת הסיכון לתחלואה ומוות.

מה מעלה כולסטרול? צילום: Pixabay Michal Jarmoluk
מה מעלה כולסטרול? צילום: Pixabay Michal Jarmoluk

לכן רבים מבקשים לדעת מה מעלה כולסטרול וכיצד לצרוך מאכלים שמפחיתים את הכולסטרול כמו שעועית, אגוזים, מיץ לימון, שיבולת שועל ודגים. בסיום הכתבה מפורטים מאכלים שאינם מעלים כולסטרול אלא אף מורידים אותו. לצד מאכלים אלה שמסייעים לאיזון והפחתה של כולסטרול, ישנם מזונות רבים שמעלים את רמות השומנים בדם. אז מה מעלה כולסטרול בדם?

עוד בנושא כולסטרול:

 

מה מעלה כולסטרול?

מאילו מאכלים כדאי להמנע למי שרוצה להפחית את רמות הכולסטרול בדם? מה מעלה כולסטרול וכדאי להמנע ממנו בתפריט להורדת כולסטרול? לפניכם רשימת מאכלים שכדאי להמנע מהם בתפריט כיוון שהם דווקא מעלים את רמות הכולסטרול ופוגעים בדיאטה להפחתת שומנים בדם ומזיקים לבריאותנו:

  1. חטיפים מטוגנים או אפויים עתירי שומן.
  2. אלכוהול ומזונות ומשקאות המכילים אלכוהול.
  3. דברי מתיקה, ממתקים, סוכריות, עוגיות, עוגיות ודברי מאפה.
  4. מרגרינה וחמאה ומוצרים הכוללים אותם בכמות שאינה זניחה.
  5. מזונות עשירים בפחמימות לא מלאות. לדוגמה קורנפלקס או פסטה.
  6. מוצרי חלב וגבינות עתירי שומן כמו גבינה צהובה או צ’אדר.
  7. מזונות עשירים בשומנים מהחי כמו קבב, חלמון ביצה או מאכלים עם חמאה.
  8. בשר מעובד ובשרים הכוללים כמות שומן גבוהה כמו לבבות, נקניק, בשר כבש, בשר שמן טחון המשולב במאכלים כמו קציצות בשר.

 

מה מסייע נגד העליה בכולסטרול?

כאמור, מאכלים רבים אמנם מעלים את הכולסטרול, אך ישנם גם מאכלים טעימים מגוונים אחרים שמסייעים להוריד את הכולסטרול הרע בגופנו ולהעלות את כמות הכולסטרול הטוב בגופנו. לפניכם מפורטות דוגמאות למזונות שמפחיתים את רמת הכולסטרול: דגים כמו מקרל וסרדינים, קטניות כמו אפונה ועדשים, שעועית וחומוס, פול, שיבולת שועל, ירקות כמו במיה, אבוקדו וברוקולי, תה ירוק, שום, סויה, טופו, שמן זית, שקדים, זרעים, אגוזים, יוגורט פרוביוטי דל שומן. מאכלים עם פיטוסטרולים – מהצומח, לימון ומיץ לימון, פירות כמו תפוחים, אוכמניות, תותים והדרים. את הפירות יש לצרוך במתינות כאשר יש בעיות סוכרת או טרום סוכרתיות ברקע.

אם הינך סובל.ת מעודף כולסטרול, יש להוועץ ברופא לאבחון, ייעוץ וטיפול מדויק. לעיתים לא די בשינוי תזונתי והימנעות ממה שמעלה כולסטרול כמו מזונות עתירי שומן, מאכלים מעובדים, בשרים, גבינות שמנות ומאכלים מתוקים שמעלים את שומני הדם. במקרים רבים אבחון יסודי יצביע על בעיות אחרות שיש לטפל בהן כמו למשל תרופות או מחלות שהמטופל מקבל שמעלות את רמת הכולסטרול. לכן יש חשיבות לקבל מענה רפואי, אבחון וטיפול כוללני המציע גם מענה בהיבט התזונתי, הגופני, התאמת פעילות גופנית, איזון משקל, טיפול במחלות והימנעות מצריכת חומרים ותרופות מסוימים.