מה עוזר להרדם מהר יותר ולישון טוב בלילה? התה שמסייע לשינה

אילו סוגי חליטות ותה נמצאו כמשפיעים על איכות השינה ומהירות ההירדמות? מהו התה שעוזר להרדם במהירות רבה יותר? מיהו צמח המרפא שמועיל לשינה טובה יותר? מהו התה שמסייע לשינה? במאמר זה נסקור את בעיות השינה ואת סוגי החליטות הצמחיות שנמצאו במחקרים כמסייעות לשיפור השינה ולרדם מהר יותר. הפרעות שינה מתייחסות למגוון מצבים המשבשים את יכולתו של אדם לישון מספיק זמן ובאופן איכותי. להפרעות אלו נודעת השפעה משמעותית על הבריאות הגופנית, הרווחה הנפשית והתפקוד היומיומי.

אחד הסימנים הראשונים להפרעות שינה הוא קושי להירדם או להשאר במצב השינה במשך זמן ממושך. נדודי שינה היא בעיית שינה שכיחה. היא מתבטאת עקב גורמים שונים וביניהם מצב נפשי של לחץ רגשי, מתח, מצוקה, טראומה כמו מלחמה, טרור או אלימות, בשל גורמים פיזיולוגיים, שימוש בתרופות וחומרים, בשל מצבים רפואים ועוד.

התה שמועיל להרדם מהר יותר ולישון טוב יותר. צילום: Hand Pixabay
התה שמועיל להרדם מהר יותר ולישון טוב יותר. צילום: Hand Pixabay

בעיית שינה מאופיינת בקושי מתמשך להתחיל או לשמור על שינה. סימנים אחרים של הפרעות שינה כוללים ישנוניות מוגזמת בשעות היום, נחירות רמות, דפוסי נשימה לא סדירים במהלך השינה ויקיצות תכופות לאורך כל הלילה. הפרעות שינה יכולות להתבטא גם כתסמונת רגל חסרת מנוחה, הליכת שינה, ביעותי לילה ודום נשימה בשינה.

טיפול בבעיות שינה

קימים סוגים של הפרעות שינה שאנשים חווים; ראשית, ניתן לסווג נדודי שינה כאקוטיים או כרוניים. וזאת על סמך משך הזמן של התופעה. נדודי שינה חריפים מתרחשים לעתים קרובות עקב גורמי לחץ זמניים. ואילו נדודי שינה כרוניים נמשכים תקופה ארוכה יותר. נדודי שינה אלה נמשכים חודשים או אפילו שנים. דום נשימה בשינה, הפרעה נפוצה נוספת, כרוכה בהפסקות נשימה במהלך השינה. תופעה זו מובילה לדפוסי שינה בהפרעה בשילוב ירידה ברמות החמצן בדם. לעומת זאת, תסמונת רגל חסרת מנוח גורמת לדחף שאי אפשר לעמוד בפניו להזיז את הרגליים, מלווה לרוב בתחושות לא נוחות.

נחדד כי אם אתם סובלים מהפרעות שינה, מצב רפואי או תסמינים אחרים פנו לרופא לאבחון, ייעות וטיפול מתאים בתופעה. עוד נדגיש כי בהיבט הטיפולי חשוב לטפל בגורמים הבסיסיים להפרעות שינה. לטיפול בנדודי שינה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוכח כיעיל. CBT עוזר לאנשים לבחון ולשנות את המחשבות וההתנהגויות שלהם הקשורות לשינה. במקרים מסוימים, הרופא עשוי לרשום לנו תרופות לטווח קצר כדי לסייע להירדם. לצד זה, נוכל לטפל בדום נשימה בשינה באמצעות טיפול מתמשך בלחץ אוויר חיובי (CPAP). טיפול זה כולל חבישת מסכה על האף או הפה במהלך השינהלשמירת זרימת אוויר תקינה. בנוסף, שינויים באורח החיים כגון ירידה במשקל, פעילות גופנית והימנעות מאלכוהול ותרופות הרגעה מסייעים להפחתת התופעה.

לצד זה, טיפול בטיב השינה וסביבת השינה מהווה רכיב חשוב לניהול הפרעות שינה. התנהלות תקינה תכלול קביעת לוח זמנים קבוע לשינה, יצירת סביבת שינה נוחה והימנעות מפעילויות מעוררות לפני השינה. לצד זה, טכניקות הרפיה כמו מדיטציה או תרגילי נשימה עמוקה יסייעו לפני השינה. בנוסף לכך צריכה של מאכלים מסוימים או שימוש בחליטות תה צמחי מסוים או תוספים נמצאו כמועילים להפחתת בעיות שינה. מהו התה שעוזר להרדם? מיהן החליטות שמועילות לשינה טובה?

התה שעוזר לשינה טובה: איך להרדם יותר מהר ולישון היטב

מדענים בחנו כמה חליטות צמחים ותה לגבי הפוטנציאל שלהם לשפר את איכות השינה ולסייע להירדם מהר יותר. למרות שנידרש להוועץ ברופא המטפל לגבי השתאמת השימוש בצמחים אלו ואחרים או תוספים וטיפולים אחרים לטיפול בבעית השינה שלו, וחרף הצורך בהתאמה אישית והשוני האינדיבידואלי בתגובות לחליטות השונות, להלן מספר סוגי תה שהראו השפעה :

1. תה קמומיל: קמומיל הוא תה צמחים פופולרי המציע תכונות מרגיעות. ממצאי מחקריים הראו שתה קמומיל עשוי לשפר את איכות השינה, להפחית חרדה ולקדם רגיעה, ולהקל על התחלת שינה מהירה יותר.

2. תה שורש ולריאן: ממצאים מחקריים הראו כי ולריאן מועיל להרגעת הגוף, הוא מרפה שרירים ולמרות ממצאים שונים בדבר השפעתו על בעיות שינה, קיימים תימוכים מחקריים מסוימים לתועלתו לאיכות השינה וההרדמות.

3. חליטת לבנדר: לבנדר מוכר ברפואה העממית כתרופת סבתא להרגעה ובעיות נוספות. ממצאים מדעיים העלו כי תה חליטת לבנדר עשויים לשפר מצב רוח, לשפר את איכות השינה, ומהירות ההרדמות.