טריגליצרידים גבוהים – תזונה תסמינים

מה הסימפטומים של טריגליצרידים ? וכיצד אפשר להקפיד על תזונה בריאה יותר כדי להפחית את רמת השומנים הללו בדמנו?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות וחיסוניםטריגליצרידים
סימפטומים של טריגליצרידים ומאכלים שמגבירים סיכון להיפרטריגליצרידמיה. צילום: Karrie Zhu from Pixabay

מהם טריגליצרידים בדם? איך התזונה שלנו משפיעה על ערכי הטריגליצרידים? מהם התסמינים של טריגליצרידים ? וכיצד אפשר להקפיד על תזונה בריאה יותר כדי להפחית את רמת השומנים הללו בדמנו? טריגליצרידים מהווים מולקולת שומן המסייעת לאחסון אנרגיה וחילוף חומרים בגופנו. רמות הטריגליצרידים מושפעות מסיבות שונות. עודף שומני דם אלה יכול להגרם בשל מחלות רקע, תרופות, היבטי אורח חיים ותזונה. עם זאת לעיתים קרובות ערכים גבוהים של טריגליצרידים מתהווים בעיקר מהמזונות שאנו צורכים. עודף שומני דם אלה מתרחש במיוחד עקב צריכת מאכלים עשירים בשומני טרנס רוויים, כמו גם סוכרים פשוטים. אמנם הגוף שלנו זקוק לטריגליצרידים לאנרגיה. ואולם לרמות מוגזמות נודעות השפעות מזיקות.

אם אתם סובלים מטריגליצרידים בדם, מחלות, מצבי רקע או תסמינים פנו לרופא מומחה לקבלת אבחון מקיף, ייעוץ וטיפול מתאים. רמות גבוהות של טריגליצרידים מכונות היפרטריגליצרידמיה. היפרטריגליצרידמיה מהווה גורם סיכון עצמאי למחלות לב וכלי דם. מחקרים מדעיים רבים הראו מתאם חזק בין עלייה בערכי טריגליצרידים להתפתחות של טרשת עורקים, שעלולה להוביל להתקפי לב ושבץ מוחי.

יתר על כן, רמות גבוהות של טריגליצרידים מתקיימות לעתים קרובות יחד עם גורמי סיכון אחרים כמו השמנת יתר, לחץ דם גבוה ותנגודת לאינסולין. שילוב של גורמי סיכון אלה נודע כ"תסמונת מטבולית". השילוב מהווה סיכון משמעותי לבריאות הלב וכלי הדם ומגביר את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

אז כיצד ניתן לדעת שיש לי טריגליצרידים? מה התסמינים או הסימפטומים שלהם? וכיצד התזונה וטריגליצרידים קשורים זה בזה?

תסמינים של טריגליצרידים גבוהים בדם

אבחון של היפרטריגליצרידמיה נעשה על ידי בדיקות דם. תסמינים או סימפטומים של טריגליצרידים גבוהים בדם אינם מאפשרים הבחנה מבדלת. כלומר התסמינים לא ייחודיים רק להפרעה זו. ומכל מקום, לעיתים קרובות התסמינים של טריגליצרידים בדם אינם מורגשים בכלל. לכן נקפיד על בדיקות דם תקופתיות לאוכלוסיה הכללית וניטור צמוד למי שמצוי בסיכון. עם זאת, במקרים מסוימים, התסמינים הללו עשויים לשקף רמות גבוהות של טריגליצרידים:

1. דלקת לבלב: כאבי בטן עזים, בחילות והקאות עלולים להתרחש כאשר רמות טריגליצרידים גבוהות במיוחד מובילות לדלקת בלבלב.

2. קסנתומה: קסנתומה היא מצב בו קיימים משקעים שומניים המופיעים כגושים צהבהבים מתחת לעור, סביב העיניים, סביב המפרקים או הגידים.  לעיתים הללו מופיעות על הישבן, הירכיים והזרועות. לעיתים רבות קסנתומות מגרדות.

4. מחלת כבד שומני: רמות טריגליצרידים גבוהות תורמות להצטברות שומן בכבד. הצטברות זו מובילה להפטומגליה (כבד מוגדל). תופעה זו עלולה לגרום לתסמינים כמו אי נוחות בבטן או עייפות.

5. סיכון קרדיווסקולרי מוגבר: אמנם הללו אינם מהווים סימפטום ישיר, אך רמות גבוהות של טריגליצרידים קשורות לעיתים קרובות לגורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם, כגון השמנת יתר, לחץ דם גבוה, סוכרת ותנגודת לאינסולין.

6. פגיעה לטווח קצר בזיכרון עקב רמות גבוהות במיוחד של טריגליצרידים בדם (בערכים מעל 1500 מ"ג לד"ל)

נציין שוב שהיפרטריגליצרידמיה מאובחנת לרוב באמצעות בדיקות דם. חשוב לנטר את מצב שומני הדם ולהסתייע ברופא על מנת לטפל בכך, גם בהיעדר תסמינים בולטים.

טריגליצרידים: תזונה מועילה

תזונה משפיעה באופן משמעותי על עליית הרמות של שומני הדם. לפניכם רשימה המפרטת מזונות שזוהו כמעלים רמות טריגליצרידים:

1. שומנים רוויים כולל נתחי בשר שומניים, מוצרי חלב מלאי שומן (כמו חמאה, גבינה וחלב מלא), ושמנים טרופיים בהם שמן קוקוס ושמן דקלים.

2. שומני טראנס: שומני טראנס מהווים גורם מזיק מאד. אלה מהווים שומנים מלאכותיים המצויים במזונות מעובדים רבים. הם כוללים מזון מטוגן, מאפים וחטיפים ארוזים.

3. סוכרים פשוטים: צריכת כמויות מוגזמות של סוכרים המצוים למשל במשקאות ממותקים, ממתקים, מאפים וקינוחים.

4. מזונות עתירי פחמימות: מזונות עשירים בפחמימות מזוקקות. כולל לחם לבן, אורז לבן, פסטה לבנה ודגנים ממותקים.

5. אלכוהול: צריכה מופרזת של אלכוהול עלולה להעלות משמעותית את רמות הטריגליצרידים.

6. מזון מעובד ומטוגן: מזון מעובד ומטוגן, כולל ארוחות מזון מהיר, מכילים לרוב רמות גבוהות של שומנים לא בריאים. ובנוסף כוללים תוספת סוכרים.

7. סירופ תירס עתיר פרוקטוז: ממתיק זה, שנמצא בדרך כלל במשקאות ממותקים, בחטיפים מעובדים ובמזונות רבים תורם גם הוא לעלייה בטריגליצרידים.

במקום לצרוך מזונות מעין אלה, העדיפו לתזונה מאוזנת ובריאה. תזונה להפחתת טריגליצרידים או מניעתם תכלול שפע של פירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבון רזה ושומנים בריאים כמו אלה שנמצאים בדגים שומניים, אבוקדו, אגוזים וזרעים.

כתבות באותו עניין
דילוג לתוכן