איזה מזון מוריד כולסטרול? 7 מזונות מועילים

איזה מזון מוריד כולסטרול גבוה? מה המאכלים שעשויים לסייע בהפחתת עודף כולסטרול בדמנו? כיצד להוריד את רמות שומני הדם הלא בריאות בגופנו?

מערכת האתר

כולסטרול
מאכלים להפחתת כולסטרול בדם. צילום: Pixabay

מזון מוריד כולסטרול בדם יכול לשמש ככלי עזר להפחתת שומני הדם. מלבד שיטות אחרות להפחתת הכולסטרול כמו תרופות, הפחתת משקל, פעילות גופנית, שינוי אורח חיים ועוד, גם מאכלים מסוימים יכולים להפחית כולסטרול בדם. איזה מזון מוריד כולסטרול גבוה? מה המאכלים שעשויים לסייע בהפחתת עודף כולסטרול בדמנו?

מה התפקיד של כולסטרול בכלל?

כולסטרול הוא חומר שומני חיוני המיוצר בכבד ונמצא גם במזונות מן החי. לכולסטרול נודעים תפקידים חשובים רבים בגוף, כמו בניית קרומי תאים, ייצור הורמונים וויטמין D, וספיגת שומנים מהמזון. עם זאת, רמות כולסטרול גבוהות בדם עלולות להעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

אילו סוגי כולסטרול יש בגופנו? ישנם שני סוגים עיקריים של כולסטרול: LDL (כולסטרול "רע"): הוא נאגר בדפנות העורקים ועלול לגרום להצטברות של פלאק, הגורם להצרות כלי הדם ואף להתקפי לב. HDL (כולסטרול "טוב"): מסייע בהפחתת כולסטרול לא בריא מהדם ומפחית את הסיכון למחלות לב.

ניתן להוריד את רמות הכולסטרול בדם באמצעות שינויים באורח החיים, כמו פעילות גופנית, תזונה בריאה, הפסקת עישון, שינוי שימוש בתרופות, טיפול בבעיות ומצבים רפואיים וירידה במשקל. במקרים מסוימים,נצטרך לפעמים גם בטיפול תרופתי. לכן לצד שימוש באמצעי עזר כמו מזון מוריד כולסטרול או פעילות גופנית להפחתת שומני הדם, נוועץ ברופא. נדגיש כי חשוב להתייעץ עם רופא לבירור רמות הכולסטרול, ניטורן ולקבלת ייעוץ אישי בנוגע לטיפול בגורמי הסיכון ומניעת מחלות לב וכלי דם.

מזון ושאר סיבות לכולסטרול גבוה

קיימים גורמים אפשריים לרמות כולסטרול גבוהות בדם בהם גורמי אורח חיים, סיבות גנטיות, גורמים רפואיים ועוד. בראש ובראשונה גורמים תזונתיים קשורים במישרין לעודף כולסטרול: צריכת מזונות עשירים בשומן רווי, כמו בשר אדום, מוצרי חלב מלאים בשומן, ומזונות מעובדים מעלה את הכולסטרול בדם. כך גם צריכת מזונות עשירים בשומן טרנס, כמו מרגרינה, מאפים מתועשים, ומזון מטוגן מגבירה שומני דם. בנוסף, צריכת סוכרים פשוטים ומזונות עתירי פחמימות פשוטות וצריכת אלכוהול מוגזמת.

לצד זה גורמים גנטיים קשורים לכולסטרול גבוה בדם. כך, נטייה גנטית עלולה לגרום לאדם להיות מועד לרמות כולסטרול גבוהות. וכך גם היסטוריה משפחתית של מחלות לב וכלי דם.

בנוסף לכך גורמי אורח חיים שונים עשויים לגרום להצטברות כולסטרול בגופנו. ביניהם חוסר פעילות גופנית, השמנת יתר או עודף משקל. כך גם עישון, לחץ דם גבוה וסוכרת. לצד זה גם מחלות ומצבים רפואיים עלולים להשפיע. גורמים רפואיים כמו מחלות כליות, תת פעילות של בלוטת התריס, מחלות כבד ואף נטילת תרופות מסוימות מעלים את רמות הכולסטרול.

תזונה בריאה היא המפתח להפחתת שומני דם: הפחתת צריכת שומן רווי ושומן טרנס, לצד הגברת צריכת פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים, תורמת רבות לאיזון רמות הכולסטרול. הקפדה על שתייה מרובה של מים חשובה אף היא. זה לצד פעילות גופנית סדירה ואורח חים בריא כמו הפסקת עישון, משקל מאוזן, שינה מספקת והפחתת סטרס.

7 מאכלים שמורידים כולסטרול: איזה מזון מוריד כולסטרול?

אילו מזונות מורידים כולסטרול? אילו מאכלים עשויים להפחית את רמות הכולסטרול הרע בגופנו ולסייע לבריאותנו ?

  1. דגים כמו סלמון ומקרל: אכילת דגים עשוייה לסייע כנגד כולסטרול בהעלאת כולסטרול טוב ולהפחתת שומני דם מסוג טריגליצרידים.
  2. תה ירוק – התה הירוק עשיר בחומרים המועילים בהפחתת הכולסטרול הרע LDL והעלאת כולסטרול טוב HDL.
  3. תרד- ממצאים מחקריים מעלים כי הסיבים שבתרד והתרכובות בו כמו פיטוכימיקלים מועילים להפחתת הכולסטרול המזיק בגופנו.
  4. אבוקדו מועיל כנגד כולסטרול רע: צריכה של אבוקדו נמצאה בממצאים מחקריים כמסייעת להפחתת LDL המזיק לגופנו.
  5. עדשים- ממצאים שונים הצביעו על כך שצריכה של עדשים מסייעת להפחתת רמות כולסטרול לא תקינות.
  6. שזיפים- משפיעים לטובה על רמות הכולסטרול במוח ובדם ובעלי אפקט מועיל על בריאותנו והפחתת דלקתיות.
  7. שיבולת שועל- עשירה בסיבים ולכן עשויה לסייע באיזון רמות הכולסטרול בדם.

דילוג לתוכן