מאכלים ללא טריגליצרידים 

אילו מאכלים ללא טריגליצרידים מומלצים לסובלים מעודף טריגליצרידים? מה המזונות שאסור לאכול עקב טריגליצרידים בדם? אילו מזונות ללא טריגליצרידים נוכל לשלב בתפריט?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לבמדע
מאכלים ללא טריגליצרידים. צילום: Jill Wellington Pixabay

מאכלים רבים תורמים לרמות טריגליצרידים בדם. אילו מאכלים ללא טריגליצרידים מומלצים למי שסובל מעודף טריגליצרידים? מה המזונות שאסור לאכול עקב טריגליצרידים בדם? אילו מזונות ללא טריגליצרידים יכולים לשמש אותנו בתפריט התזונתי להפחתת טריגליצרידים? כיצד מורידים טריגליצרידים בדם ללא טיפול תרופתי באמצעות תזונה?

טריגליצרידים גבוהים, החל ברמה שעולה על 150 מ"ג לדציליטר, יכולים להגרם מסיבות שונות. אכילה מוגזמת, השמנה, אכילת מזונות מעובדים, סוכר עם, פחמימות, שומן רווי, שומן טראנס מעלים את רמות הטריגליצרידים בדם. ואולם מלבד מזונות, גם שימוש בתרופות וגם וגם מחלות ומצבים רפואיים שונים יכולים גם הם לגרום לעודף בטריגליצרידים לכן חשוב לעבור אבחון מדויק באמצעות בדיקת דם לאיתור רמות טריגליצרידים בדם ולקבל ייעוץ רפואי מעמיק. ייעוץ רפואי יתבסס על אבחון יסודי של הגורם לה טריגליצרידים גבוהים בדם.

תרופות להורדת טריגליצרידים

כך למשל הרופא יכול לגלות כי רמות הטריגליצרידים בדם נגרמו כתוצאה מסוכרת לא מטופלת או בגלל מחלות כליה, כבד, שימוש בחומרים כמו סטרואידים או גלולות למניעת הריון. או לחילופין ייתכן שהרופא יגלה כי רמות הטריגליצרידים בדם הם גבוהות בעקבות שימוש בתרופות מסוימות כמו למשל תרופות נגד סרטן השד או תרופות כנגד איידס או תרופות משתנות או תרופות כנגד עודף לחץ דם.

מהם המאכלים ללא טריגליצרידים שמומלצים למי שסובל מעודף טריגליצרידים? מה המזונות שאסור לאכול עקב טריגליצרידים בדם?

מזונות ללא טריגליצרידים ברמה גבוהה יכולים לכלול מאכלים ומזונות הכוללים שומן חד בלתי רווי. בין המזונות הכוללים שומן חד בלתי רווי מהצומח שמתאימים לתפריט דל טריגליצרידים יכולים להיות שמן זית אגוזים בוטנים אבוקדו טחינה ושקדים. מזונות שכוללים שומן רב בלתי רווי יכולים גם הם להתאים לתפריט עם מעט טריגליצרידים.

למשל שמנים כמו שמן חמניות, שמן סויה, שמן תירס. או לדוגמא מזונות המכילים שומן רב לא רווי כמו גרעינים לבנים, אגוזי מלך, מיונז מופחת קלוריות, וגרעינים שחורים. מומלץ לצרוך את המזונות הללו בכמות מבוססת עת על מנת למנוע השמנה בגלל ריבוי הקלוריות בהם. מזונות נוספים המתאימים לתפריט מאכלים ללא טריגליצרידים או עם רמות נמוכות של טריגליצרידים הם ירקות, פירות ודגנים מלאים. כך ניתן לצרוך למשל מלפפון עגבניה סלט חסה גזר כרובית כרוב ואחרים.

כך למשל אפשר לצרוך גם פירות כמו הדרים, אגסים, בננות ותפוחי עץ. אפשר למשל לשלב מאכלים ללא טריגליצרידים גבוהים למשל קטניות כמו עדשים, שיבולת שועל וסובין, קינואה ואורז מלא. נוכל לצרוך מזונות עם פול, אפונה, סויה או טופו. מזונות עם מעט טריגליצרידים יכולים לכלול גם דגים כמו למשל סרדינים וסלמון.

לצד זה חשוב לשמור להימנע ממזונות שאסור לאכול שאסור לאכול כשיש טריגליצרידים גבוהים כמו ממתקים סילאן אגבה ריבה סירופ תירס עוגיות עוגות ומיצי פירות. כמו כן חשוב להימנע ממזונות עשירים בשומן כמו סטייקים נקניקיות נקניקים הוא צריך חלב וגבינות עתירי שומן. בנוסף חשוב להימנע ממזונות מעובדים כמו למשל חטיפים ודגני בוקר. יש להימנע גם עם מאכלים שכוללים שומנים כמו שומן טרנס ושומנים רוויים המצויים במאכלים כמו בורקס פיצה ג'חנון מלאווח וופלים חטיפים ומאכלים הכוללים בצק עלים. 

דילוג לתוכן