מלכת הירקות הפופולרית להורדה במשקל ובכולסטרול, לזיכרון, עצמות וניקוי רעלים

מיהי מלכת המטבח הפופולרית שמסייעת בבריאות הלב וכלי הדם ומורידה כולסטרול גבוה? מה הירק הייחודי והאהוב שמועילה לבריאות העצם? מיהו הירק האהוב המסייע להפחתה בעודף משקל והשמנת יתר? מה הירק המסייע לבריאות הכבד וניקוי רעלים? מהו ירק העל שמועיל כנגד מחלות סרטניות?
ירקות רבים, לצד צמחי מרפא מגוונים עשויים להועיל לבריאותנו. עם זאת נדגיש כי אם הינכם סובלים ממחלה, בעיה רפואית או תסמין, הקדימו ופנו לאבחון רפואי מקיף אצל רופא. אבחון יסודי מהווה נדבך שוב והכרחי בקבלת טיפול מועיל ומדויק. לאחר מכן תוכלו לבחון אם הרופא אילו תרופות, טיפולים, תוספים ושינויים תזונתיים יכולים לסייע לכם לנוכח המאפיינים, התרופות והמצב הרפואי שלכם. ומהו בכל זאת אותו ירק על המועיל כך כך? מיהי אותה מלכת ירקות פופולרית שמסייעת לבריאות?

מלכת הירקות הפופולרית להורדה במשקל ובכולסטרול, לזיכרון, עצמות וניקוי רעלים. צילום: Annette Meyer Pixabay
מלכת הירקות הפופולרית להורדה במשקל ובכולסטרול, לזיכרון, עצמות וניקוי רעלים. צילום: Annette Meyer Pixabay

סגולות הירק הייחודי

זוהי הכרובית Cauliflower. לכרובית יש יתרונות רבים במיוחד. כרובית או בשמה המדעי Brassica oleracea botrytis מהווה ירק ממשפחת המצליבים. היא ידועה בזכות הפרופיל התזונתי המצטיין שלה, עמוסה במינרלים חיוניים, ויטמינים ותרכובות פעילות המקדמות בריאות מצוינת. וזה כמובן מבלי להזכיר את טעמה המצוין והפופולריות הרבה לה היא זוכה במטבח.

כרובית היא מלכת הירקות בשל תכולת החומרים המזינים שבה, שהופכים אותה  לתוספת חשובה לתזונה מאוזנת. הכרובית מהווה מקור עשיר למינרלים כמו אשלגן, מגנזיום וזרחן. הללו החיוניים לשמירה על תפקודי גוף בריאים. יתר על כן, כרובית שופעת בויטמינים C, K ומספר ויטמינים מקבוצת B, כולל חומצה פולית החשובה לבריאו תהעצם, המערכת החיסונית וצמיחת תאים והתפתחותם.

כרובית מכילה תרכובות ביו-אקטיביות שונות התורמות ליתרונות הבריאותיים שלה. סולפורפן Sulforaphane, תרכובת רבת עוצמה הנמצאת בירקות ממשפחת המצליבים, כולל כרובית, נחקרה רבות בשל תכונותיה האנטי-סרטניות. סולפורפן  מעודד פעילות אנזימים המשפרים את בריאותנו ונלחמים בסוגים מסוימים של מחלת הסרטן.

יתרה מזאת, תרכובת נוספת שנמצאת בכרובית (אינדול), נמצאה כמועילה במיוחד למחלות סרטניות הקשורות למערכת ההורמונלים כמו סרטן השד והערמונית. חומרים פעילים אלו ממחישים את הפוטנציאל של כרובית כאמצעי טבעי למניעת סרטן.

מלכת הירקות לבריאות טובה

אז מהם היתרונות התזונתיים בכרובית? מהן הסגולות של ירק על זה? מדוע כרובית היא כה מועילה לבריאות ומה השפעתה של כרובית על מגוון בעיות רפואיות? לפניכם סיכום של יתרונות ושימושים של כרובית ברפואה העממית כתרופת סבתא וכפי שהוכח במחקרים שונים:

1. מניעת סרטן: ממצאים מדעיים שונים הצביעו על כך שצריכה קבועה של כרובית קשורה לירידה בסיכון לסוגי סרטן שונים. ירידה זו מתייחסת גם להפחתת סיכון לחלות בסרטן ריאות, המעי הגס ושלפוחית ​​השתן. תכולתו הגבוהה של אינדול-3-קרבינול וסולפורפן תורמת להשפעות האנטי-סרטניות של כרובית.

2. בריאות הלב: עושרה של כרובית בנוגדי חמצון ותכולת סיבים מסייעת בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. מחקרים הראו ששילוב כרובית בתזונה מאוזנת יכול לסייע בהורדת רמות הכולסטרול, ובכך להועיל לבריאות הלב.

3. בריאות מערכת העיכול: תכולת הסיבים בכרובית תומכת במערכת עיכול בריאה על ידי שיפור היציאות ומניעת עצירות. יתרה מכך, ממצאים הראו כי הסולפורפן בכרובית הוא בעל תכונות אנטי דלקתיות. וזה בתורו עשוי להקל על תסמינים של מחלות מעי דלקתיות כגון מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית.

4. בריאות העצם: כרובית היא מקור מצוין לויטמין K. ויטמין K  ממלא תפקיד מרכזי בשמירה על בריאות העצם. ויטמין K חיוני לספיגה וניצול תקין של סידן. הוא מפחית את הסיכון לאוסטאופורוזיס ושברים. לכן, צריכה קבועה של כרובית יכולה לתרום לעצמות חזקות ובריאות.

5. תמיכה במערכת החיסון: תכולת ויטמין C שהינה גבוהה בכרובית מחזקת את המערכת החיסונית ועוזרת להדוף זיהומים ומחלות. ויטמין C פועל כנוגד חמצון, מגן על התאים מפני נזק ותומך בייצור הקולגן. הקולגן חשוב לבריאות העור ולריפוי הפצעים. כמו כן, לכרובית נודעו השפעות אנטי דלקתיות: התרכובות הפעילות בכרובית הן בעלות תכונות אנטי דלקתיות חזקות. תרכובות אלו מסייעות בהפחתת דלקת בגוף, שעשויה להיות כרוכה בהתפתחות של מחלות כרוניות כגון דלקת פרקים, סוכרת ומחלות לב.

עוד מסגולות הכרובית

6. הרזיה, שמירה על משקל תקין והרזיה: כרובית דלה בקלוריות ופחמימות. זה הופך אותה לבחירה מצוינת למי שמחפש לשמור על המשקל או להרזות ולהפחית מעודף משקלו. תכולת הסיבים הגבוהה שלה מקדמת תחושות של מלאות, מפחיתה את הסבירות לאכילת יתר ומסייעת במאמצי הירידה במשקל.

7. בריאות המוח: כרובית מכילה כולין. כולין הוא חומר תזונתי חיוני להתפתחות ולתפקוד המוח. כולין מעורב בייצור של נוירוטרנסמיטורים, שיפור הזיכרון, התפקוד הקוגניטיבי ובריאות המוח הכללית.

מחקרים מדעיים הוכיחו באופן עקבי את היתרונות הבריאותיים המשמעותיים של צריכת כרובית. המגוון הנרחב של חומרים מזינים, תרכובות פעילות ונוגדי חמצון תורמים לפוטנציאל שלה למנוע מחלות כרוניות, לסייע בתפקודי גוף חיוניים ולשפר את הבריאות בכללה. כרובית, עם הערכים התזונתיים המרשימים והתרכובות הפעילות שלה, היא מלכה אמיתית, עתירת סגולות בריאותיות. ממניעת סרטן ובריאות הלב ועד לסיוע למערכת העיכול והפחתת משקל, שילוב כרובית בתזונה יכול לסייע. תכולת המינרלים והוויטמינים העשירה שלה, יחד עם מגוון התרכובות הפעילות שלה, הופכות את הכרובית לתוספת חיונית לתזונה מאוזנת ומזינה. אימוץ הכרובית כחלק מאורח חיים בריא מאפשר לאנשים לקצור את היתרונות הרבים שלה ולשפר את בריאותם.