נפרדים מהפיהוק: למה אנחנו עייפים כל הזמן?

אם אתם מרגישים שהעפעפיים שלכם רוצים להתאחד זה עם זה בכל שעות היום, אם אתם מרגישים עייפים יותר מתמיד ואם מתחשק לכם לדעת מה הקשר בין דיכאון לבין עייפות כרונית – הינה כל מה שכדאי לדעת על אחד הסימפטומים המוכרים ביותר למין האנושי – העייפות!

נפשי, רגשי ופיזי

עבור אנשים רבים, עייפות היא תוצאה של שילוב בין כמה גורמים – אורח חיים מתיש, תזונה לא נכונה, מתח נפשי, בעיות חברתיות ואפילו מצב פסיכולוגי מאתגר. עייפות יכולה לנבוע ממצבים נפשיים, רגשיים ופיזיים כאחד.

למה אנחנו עייפים כל הזמן? צילום: pexels-andrea-piacquadio
למה אנחנו עייפים כל הזמן? צילום: pexels-andrea-piacquadio

אך החדשות הטובות הן שאם תשקיעו מספיק בשינה שלכם, תקפידו על תזונה נכונה וגם על פעילות גופנית באופן קבוע – סביר להניח שתרגישו הרבה יותר טוב, ביותר ממישור אחד. אם אתם מרגישים קושי באחד או יותר מהדברים הללו, המשיכו לקרוא.

למה עוד גורמת עייפות?

וכאילו שזה לא מאתגר מספיק, עייפות עשויה להגיע עם תג מחיר נוסף ועם סימפטומים מטרידים נוספים, כמו כאב ראש, סחרחורת, שרירים כואבים או חלשים, רפלקסים ותגובות איטיות יותר הפוגעות בשיפוט וביכולת שלנו לקבל החלטות, עצבנות, פגיעה בתיאום עין יד, אובדן תיאבון, ראייה מטושטשת, ריכוז ירוד ואפילו ירידה מטושטשת (ולא, זה לא כי אתם עוצמים עיניים מרוב עייפות).

אז למה אנחנו עייפים?

סיבות רפואיות – תשישות כרונית עשויה להיות קשורה לבעיות בריאותיות, כמו לחץ דם נמוך, בלוטת תריס לא מאוזנת, מחלת לב, סכרת או המוגלובין נמוך.
סיבות הנובעות מאורח החיים – אנשים השותים אלכוהול בתדירות גבוהה ובכמויות גדולות, צורכים סמים או לא מקפידים על פעילות גופנית סדירה עלולים לחוש עייפים יותר
סיבות הקשורות למקום העבודה – לחץ במקום העבודה הוא אחד הגורמים המובילים לתחושת עייפות כרונית
דאגות רגשיות ומתח – עייפות קשורה גם לדיכאון, אבל או בעיות נפשיות ומתחים רגשיים, ועשויים להתלוות אליה גם תחושת עצבנות וחוסר מוטיבציה.
חוסר שינה – פשוט כפי שזה נשמע, לעיתים אנחנו עייפים פשוט כי אנחנו לא ישנים מספיק. יש אנשים שיוכלו להסתדר עם פחות שעות שינה מאחרים, אך ההמלצה הכללית היא להקפיד על שמונה שעות שינה מדי לילה.
תזונה לקויה – דיאטות שלא מספקות לגוף את כמות הקלוריות היומית הדרושות לתפקוד תקין, תזונה שאינה מספקת לו את כל אבות המזון הנדרשים או אכילה של מזונות עתירי אנרגיה ודלים מבחינה תזונתית עשויים לגרום לגוף להיות עייף יותר, גם בטווח הקצר וגם הארוך יותר.

איך מאבחנים עייפות?

כפי שראינו, עייפות יכולה לנבוע משלל סיבות ולהיגרם ממגוון רחב של גורמים, ולעיתים הם משולבים זה בזה. לכן האבחנה עשויה להיות מורכבת. עם זאת, מומלץ בחום לפנות אל הרופא או הרופאה שלכם, שבתורם ינסו להבין מדוע אתם סובלים בדרכים הבאות:
בחינת ההיסטוריה הרפואית – סקירת התיק הרפואי שלכם ולבדוק האם הייתה לידה לאחרונה, האם אתם נוטלים תרופה חדשה או שעברתם ניתוח שיכול לתרום לתחושת עייפות
ביצוע בדיקה גופנית – לבחינת סימנים למחלה. בנוסף, הרופא שלכם עשוי לשאול אתכם שאלות בנוגע לתזונה, אורח החיים ואירועי החיים שלכם, בייחוד כאלה שעשויים להיות גורמים לעייפות או תשישות.
הפניה לבדיקות – על פי שיקול הדעת הרפואי, אתם עשויים לקבל הפניה לבדיקות דם מקיפות (לבדוק האם יש המוגלובין נמוך ולבחון ערכים נוספים) ובדיקות נוספות כמו בדיקת שתן, צילומי רנטגן ועוד, כדי לשלול או לאשר גורמים בריאותיים לעייפות, כמו זיהום, אנמיה או חוסר איזון הורמונלי.

 

כתבה זו היא תוכן ממומן.