סודות הבריאות שבאוכל: באיזה מזון יש הכי הרבה אבץ?

מה המאכלים שמכילים הכי הרבה אבץ? האם אבץ בריא ומועיל? מה התועלות של אבץ לבריאות וכיצד הוא מסייע לתפקוד? מה הקשר בין אבץ לבריאות העור ולשיפור המערכת החיסונית? באיזה מזון יש הכי הרבה אבץ? לצריכת אבץ באמצעות מזון נמצאו בספרות המחקרית יתרונות בריאותיים רבים. מדענים הוכיחו כי צריכת אבץ היתה קשורה לסיכון מופחת לסרטן במערכת העיכול, להתפתחות דיכאון ומחלת סוכרת מסוג 2 במבוגרים (Li 2022).

האם אבץ בריא ומועיל וכיצד הוא משפיע עלינו?

ממצאים נוספים העלו כי אבץ חיוני לגדילה, לבריאות העור ולתפקוד של אנזימים והורמונים (Devi 2014). הוא ממלא תפקיד מכריע בהזדקנות בריאה, מניעת צמיחת תאים ותיקון DNA וגם ר.נ.א (Tudor 2005). מחסור באבץ עלול להוביל לעיכוב בגדילה, לחוסר תפקוד חיסוני ולפגיעה קוגניטיבית (Prasad 2009). זה חשוב גם לסינתזה של חלבון וקולגן, תורם לריפוי פצעים ולבריאות העור (Chasapis 2020). בנוסף, לאבץ יש תכונות נוגדות חמצון, המגן מפני נזק חמצוני הנגרם על ידי רדיקלים חופשיים (Rostan 2002). עם זאת, חשוב לציין שצריכת אבץ מוגזמת עלולה להוביל להשפעות שליליות, כגון דיכוי חסינות ומחסור בנחושת (Saper 2009).

האם אבץ בריא ומועיל וכיצד הוא משפיע עלינו? ואילו מזונות מכילים הרבה אבץ? צילום: Daniel Albany Pixabay
האם אבץ בריא ומועיל וכיצד הוא משפיע עלינו? ואילו מזונות מכילים הרבה אבץ? צילום: Daniel Albany Pixabay

מה גורם מחסור באבץ ? לפניכם מפורטות חלק מן התופעות שליליות שעלולות להתרחש עקב מחסור באבץ:

  • תפקוד חיסוני לקוי ורגישות לוירוסים וחיידקים עקב מחסור באבץ.
  • איחוי וריפוי פצעים איטי יותר בגלל כמות נמוכה מידי של אבץ בגופנו.
  • פגיעה בגדילה והתפתחות במיוחד בתקופת הילדות וההתבגרות בשל צריכה מועטה מידי של אבץ
  • נשירת שיער, שיער שביר, דלילות או נשירה עקב חוסר באבץ.
  • בעיות עור, יובש בעור, אקנה ואקזמה קשורות גם למחסור במינרל זה.
  • ירידה בתאבון ושינויים בחוש הטעם והריח עקב מיעוט אבץ.
  • פגיעה בתפקוד השכלי והתפתחות המוח עקב חוסר באבץ.
  • פגיעה בפוריות הגבר – למשל ספירת זרע בשל רמות נמוכות של אבץ.

בדיקות דם פשוטות מסייעות למדידת רמות האבץ בגופנו. אם קיים חשש לחוסר באבץ, פנו לרופא והיבדקו. אם אתם סובלים מסתמינים כאלה או אחרים, מצב רפואי או מחלה, הקפידו על אבחון, ניטור וטיפול יסודי בבעיה לפני פניה לשיטות וטיפולים משלימים.

באילו מזונות יש הכי הרבה אבץ?

מגוון מזונות מכילים כמויות גבוהות של אבץ, כאשר מוצרים מן החי הם המקורות העיקריים. מאכלי ים כמו דצפות, בשר בקר רזה, כבד בקר, עוף, הודו, חלמון ביצה, חלב דל שומן וגבינות כמו צ’דר, כולם עשירים באבץ (Murphy et al 1975). מקורות צמחיים כגון קקאו, סובין חיטה, נבט חיטה, קטניות ובוטנים מכילים גם כמויות משמעותיות של אבץ.

עם זאת, תתכן הפחתה בזמינות הביולוגית של אבץ במזון צמחי על ידי נוכחות של חומצה פיטית (Atukorala et al 1987). תכולת האבץ במזון גולמי ולא מעובד היא טובה יותר. הזמינות הביולוגית של אבץ בזרעי צמחים נמוכה בדרך כלל מאשר במוצרים מן החי (O’dell et al). עם זאת לצריכת מוצרים מהחי נודעת השפעה מזיקה יותר על הבריאות. למשל מוצרים מהחי כמו בשר וכבד נמצאו כקשורים בהגברת הסיכון למחלות לב וסרטן בשל השומנים המזיקים בהם ורכיבים אחרים.