סוכרת ועצבנות: האם סטרס מעלה את הסוכר בדם?

האם לחץ רגשי משפיע על רמות הסוכר בדם? כיצד מצב דריכות, לחץ נפשי ומצוקה רגשית משפיעים על גופנו ועל רמות הסוכר בגוף? מה הקשר בין התפתחות מחלת הסוכרת לעצבנות, חוסר שקט, מתח ולחץ נפשי?  האם סטרס מעלה את הסוכר בדם?האם עודף מתח נפשי בתקופה קשה של טראומה, מלחמה, חשיפה לאלימות, מצבי עקה רגשית, משברים אישיים ועוד משפיעים על רמות הסוכר בדם? מה הקשר בין הורמון האינסולין לבין הורמוני הסטרס שמופרשים בשעת לחץ?

פירטנו לפניכם את התשובות המרתקות לשאלות אלה ואחרות לגבי הקשר המסתורי בין התפתחות מחלות ובפרט סוכרת, עלייה ברמת הסוכר ובין המצב הרגשי ורמות הלחץ הנפשי שאנו מרגשים. אז בואו נתחיל במסע אל הגוף והנפש ונתוודע לקשר ייחודי זה.

הקשר בין מצב רגשי לבין סוכר גבוה: האם סטרס מגביר סוכר ?

מסענו מתחיל בהבנה של מנגנוני ויסות הסוכרים בגופנו באינסולין. אינסולין מהווה הורמון חיוני בגוף האדם הממלא תפקיד מכריע בוויסות רמות הסוכר בדם. האינסולין מיוצר ומופרש בעיקר על ידי תאי הבטא של הלבלב. האינסולין פועל כמפתח הפותח את דלתות תאי הגוף, ומאפשר לגלוקוז (סוכר) להיכנס ולשמש כמקור אנרגיה. תהליך זה עוזר לשמור על איזון הגלוקוז בזרם הדם, ומונע ממנו להגיע לרמות גבוהות בצורה מסוכנת.

בהקשר של סוכר גבוה והתפתחות סוכרת, מחסור באינסולין או פגיעה בתפקודיו הם גורמי מפתח. סוכרת מסוג 1 מתרחשת כאשר מערכת החיסון הורסת בטעות את תאי הבטא, וכתוצאה מכך מתהווה חוסר בייצור אינסולין. מצד שני, סוכרת מסוג 2 מתעוררת כאשר הגוף הופך עמיד להשפעות האינסולין. זה מוביל לספיגה לא מספקת של גלוקוז על ידי התאים.

האם סטרס מגביל את רמות הסוכר בדם ומשפיע על התפתחות סוכרת? צילום: Gary VandenBergh Pixabay
האם סטרס מגביל את רמות הסוכר בדם ומשפיע על התפתחות סוכרת? צילום: Gary VandenBergh Pixabay

לחץ נפשי, מתח ומצבים רגשיים שליליים יכולים להיות בעלי השפעות משמעותיות על רמות ההורמונים, כולל אינסולין. כאשר אנו חווים מתח או לחץ נפשי, הגוף משחרר הורמוני לחץ כמו קורטיזול ואדרנלין. להורמונים אלו נודע תפקיד חיוני בהכנת הגוף לתגובות “הילחם או ברח”. אך הם יכולים גם להפריע לפעילות האינסולין.

סוכרת ועצבנות: השפעת המצב הנפשי על התפתחות מחלת הסוכרת

במצבי לחץ, התגובה הטבעית של הגוף היא להעלות את רמות הגלוקוז בדם. עליה זו של רמת הסוכרים מיועדת לאפשר לנו זמינות אנרגיה להתמודדות עם האיום הנתפס. הורמוני סטרס אלו ממריצים את הייצור והשחרור של גלוקוז מהכבד. ההורמונים הללו במקביל מפחיתים את הרגישות לאינסולין בתאי הגוף. כתוצאה מכך, גלוקוז נשאר בזרם הדם. זה מוביל לעלייה ברמות הסוכר בדם. דבר זה אינו בריא לאורך זמן וקשור להתפתחות סוכרת.

רמות גבוהות של מתח או חשיפה ממושכת לרגשות שליליים יכולים לשבש את תפקוד האינסולין. מתח משמעותי – לחץ רגשי תורמים להתפתחות תנגודת לאינסולין. לאורך זמן, זה יכול להוביל לעלייה כרונית ברמות הסוכר בדם. וזה מה שמאיץ התפתחות סוכרת מסוג 2.

סוכרת מתפתחת בשל גורמים שונים. כך, תזונה עשירה בפחמימות ריקות ומזון מעובד, שומנים רווים, אלכהול, צריכת תרופות מסוימות ומחלות רגע, גנטיקה ועוד משפיעים על הסוכר בדם ועל התפתחות סוכרת. לכן נציין שאמנם מתח ומצבים רגשיים משפיעים על התפתחות סוכרת אך לבדם הם אינם גורמים לסוכרת באופן ישיר. הם יכולים להשפיע באופן משמעותי על התהליכים המטבוליים המעורבים בוויסות הגלוקוז. ולכן עלולים להחמיר את גורמי הסיכון הקיימים. אך אינם הגורם היחיד. לכן חשוב להתייחס לכלל הגורמים ולתת עליהם את הדעת למניעת סוכרת ואיזון הסוכר.

ניהול מתחים רגשיים, שינה טובה, תזונה בריאה, משקל מאוזן, פעילות גופנית סדירה, שמירה על אורח חיים בריא וקבלת מענה רגשי להפחתת סטרס חיוניים להפחתת הסיכון לפתח סוכרת . לצד זהמי שסובל מעודף סוכר ועומס רגשי, יכול להפיק תועלת רבה מתרגול טכניקות להפחתת מתחים וסטרס כחלק מתוכנית ניהול הסוכרת שלהם כדי לעזור לייעל את בקרת הסוכר בדם.