הקשר בין סוכרת מסוג 2 וצריכת דגים ומאכלי ים

מחקר מצביע על קשר בין סוכרת מסוג 2 וצריכת דגים ומאכל ים

 האם התועלת התזונתית של אכילת דגים ופירות ים רבה יותר מן הנזק הבריאותי הטמון בתזונה כזו ? מחקר חדש שפורסם לאחרונה שופך אור על התועלת התזונתית של מאכלי ים ודגים. בעוד שמחקרים בעבר הראו כי מזונות שמבוססים על דגים ופירות ים עשויים לשפר את חילוף החומרים סוכרי, מחקרים אחרים דווקא מצביעים על כך שזיהום בדגים עשוי לתרום להעלאת הסיכון לסוכרת מסוג 2. עם זאת טרם נערכו מחקרים בנושא בקרב אוכלוסיות גדולות שבהן אכילת מזון שמקורו בים, היא נפוצה.

דג מקרל. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום באדיבות: National Oceanic and Atmospheric Administration
דג מקרל. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום באדיבות: National Oceanic and Atmospheric Administration

לפיכך ערכו החוקרים בחינה של תזונתם של 22,291 גברים ו29,759 נשים בגילאים 45 עד 75 שהשתתפו בסקר בריאות הציבור ביפן, ואשר לא סבלו בעבר מרקע רפואה של סוכרת. החוקרים בחנו את הרגלי התזונה באמצעות שאלונים.

 במהלך חמש שנות המחקרים התגלו 971 מקרים חדשים של סוכרת- 572 מתוכם בקרב גברים ו399 בקרב נשים.

ממצאי המחקר התפרסמו על ידי חוקרים יפנים בכתב העת The American Journal of Clinical Nutrition. מן הממצאים העלו החוקרים כי בנשים, צריכת דגים לא נמצאה כקשורה לסיכון מופחת לחלות בסוכרת מטיפוס 2.

עם זאת, בקרב גברים, צריכת דגים ומאכלי ים נמצאה כקשורה באופן מובהק לסיכון מופחת ללקות בסוכרת מסוג 2. הסיכון של האנשים שצרכו בתפריט שלהם מזון ים כמו דגים ופירות ים, ברמה המקסימלית היו בסיכון מופחת של 27% לחלות בסוכרת מסוג 2.

בקרב גברים שצרכו מאכלי יום בגודל קטן או בינוני כגון סרדינים, דגי מקרל, או צלופחים, היה הסיכון לחלות בסוכרת מטיפוס 2, אף קטן יותר וירד ב-32% בהשוואה למי שצרך פירות ים ודגים אלה ברמה המינמלית.

החוקרים ערכו בחינה של רמת השומן המצויה במאכלי הים השונים על מנת לבחון האם הקשר תווך על ידי כמות השומן, וגילו כי לא נמצאו הבדלים בין הדגים ופירות הים בגדלים השונים ברמות השומן, שיכלו להסביר את ההבדל.