על מה מוציא הישראלי בתרבות, בידור וספורט

ההוצאה הלאומית לתרבות, לבידור ולספורט בשנת 2015: 53.4 מיליארד ש”ח

נתונים חדשים שמתפרסמים על ידי הלמ”ס מעלים ממצאים אודות היקף מימון ההוצאה הלאומית לתרבות, מפלחים את ההוצאה לפי מגזר

מימון ההוצאה
בשנת 2015 מימנו משקי הבית 85.8% מההוצאה הלאומית לתרבות, לבידור ולספורט, בדומה ל- 85.6% ב-2014, ו-86.2.0% בשנת 2013. יתר ההוצאה מומנה על ידי הרשויות המקומיות – 9.8%, הממשלה – 3.2% והמוסדות ללא כוונת רווח 1.2%.
75% מסך ההוצאות של משקי הבית לתרבות, לבידור ולספורט בשנת 2015 היו הוצאות עבור שירותי תרבות, כגון הצגות, סרטים, קונצרטים, מופעי ספורט, אינטרנט, הימורים ועוד. שאר ההוצאות היו לרכישת מוצרים כגון מכשירי רדיו וטלוויזיה, מערכות סטריאו, מצלמות וידאו, תקליטורים, נגנים, מחשבים, ספרים, משחקים ועוד. (להלן לוח 2) לנתוני תרשים 3

ההוצאה לפי מגזר
חלקו של המגזר העסקי מההוצאה לתרבות, לבידור ולספורט הגיע בשנת 2015 ל- 67.5%. המגזר העסקי מספק את כל המוצרים בתחום התרבות ואת כל שירותי התרבות בתחום התקשורת, ההימורים, האינטרנט והמחשבים. הוא מספק גם את רוב שירותי התרבות בתחומים המוסיקה ואומנויות הבמה והספורט.
יתר שירותי התרבות, הבידור והספורט סופקו על ידי המלכ”רים (20.6%)- מתנ”סים, מוזיאונים, תיאטראות, אגודות ספורט וכדומה והרשויות המקומיות (9.9%) – ספריות ציבוריות, פעולות תרבות וספורט, גנים ונטיעות ובריכות שחיה. חלקה של הממשלה היה קטן יחסית (2.0%) וכלל בעיקר את תחומי התרבות והאמנות, פעילות חברתית-קהילתית, אגף הנוער ורשות הספורט, שמומנו מתקציב משרד החינוך והסוכנות היהודית.

השקעה במבנים ובציוד
השקעות הממשלה, הרשויות המקומיות והמלכ”רים במבנים ובציוד, לצורכי תרבות, בידור וספורט הסתכמו בשנת 2015 בכ-2.2 מיליארדי ש”ח – 1.0% מסך ההשקעה בנכסים קבועים במשק, למעט דיור, אניות ומטוסים. 81.6% מההשקעות הופנו להשקעה במבנים והיתר להשקעה בציוד, במכונות ובכלי תחבורה. רוב ההשקעה (68.4%) התבצעה על ידי הרשויות המקומיות.

• ההוצאה הלאומית לתרבות, לבידור ולספורט הסתכמה ב-2015 ב-53.4 מיליארד ש”ח שהם 4.6% מהתוצר המקומי הגולמי.
• ההוצאה הלאומית לתרבות, לבידור ולספורט, במחירים קבועים, עלתה ב-1.9%, בהשוואה לשנת 2014, בהמשך לעלייה של 3.2% ב- 2013.
• משקי הבית מימנו 85.8% מסך ההוצאה הלאומית, בדומה ל- 85.6% בשנת 2014 ו-86.2% בשנת 2013.
• 75% מסך ההוצאות של משקי הבית לתרבות, לבידור ולספורט היו הוצאות לשירותי תרבות: הצגות, סרטים, קונצרטים ועוד; היתר היו לרכישת מוצרים: מקלטי טלוויזיה, מחשבים אישיים, ספרים ועוד.
• ההוצאה הגבוהה ביותר מסך ההוצאה השוטפת לתרבות, בידור וספורט היתה למוזיקה ואומנויות הבמה – 20.5%.

ההוצאה הלאומית לתרבות, לבידור ולספורט כוללת את ערך השירותים והמוצרים שסופקו על ידי הסקטור העסקי, הסקטור הממשלתי והמוסדות ללא כוונת רווח. השירותים שנכללים בהוצאה הם שירותי תזמורות ותיאטראות, ספורט ומשחקים, שירותי רדיו וטלוויזיה, בתי קולנוע, מתנ”סים, “מפעל הפיס”, “ספורטוטו”, שימוש באינטרנט וכדומה. השירותים אינם כוללים הוצאות לשירותי אוכל ולינה בארץ או לנסיעות לחו”ל, לרבות שירותי בידור וספורט בחו”ל. המוצרים שנכללים הם מכשירי רדיו וטלוויזיה, מערכות סטריאו, מצלמות וידאו, תקליטורים, נגנים, מחשבים, ספרים, משחקים ועוד.

ההוצאה הלאומית לתרבות, לבידור ולספורט, במחירים קבועים, עלתה בשנת 2015 ב-1.9% בהמשך לעלייה של 3.2% בשנת 2014 .