פחמימות ללא גלוטן

האם שיפון כולל חלבון גלוטן?אילו מזונות כוללים פחמימות ללא גלוטן ? האם גלוטן הוא חלבון? מה זה ללא גלוטן ככיתוב המצוין על אריזות מזון? גלוטן מצוין בסוגי מזון רבים. גלוטן גורם לרבים לרגישות, חוסר נוחות, אלריגה ואף יוצר בעיות חריפות לאנשים הוסבלים מצליאק. לכן רבים מבקשים להמנע מצריכת מאכלים עם גלוטן. אילו מאכלים מזינים יש ללא גלוטן בתוכם? האם יש בחיטה גלוטן? אילו דגנים מכילים גלוטן?

האם גלוטן הוא חלבון?

האם גלוטן זה חלבון ? כן, גלוטן הוא חלבון. חלבון הגלוטן נמצא בדגנים בומיוחד בחיטה ומוצריה. גלוטן הוא חלבון שבו חלבוני גלוטנינים וגליאדינים. כאמור, אנשים עם רגישות לגלוטן או אלרגיה לגלוטן, כולל חולי צליאק רגישים לחלבון זה. חלבון הגלוטן מצוי בשעורה, שיפון, חיטה,  ודגנים אחרים.

מזונות עם פחמימות ללא גלוטן. צילום: Pixabay Bernadette Wurzinger
מזונות עם פחמימות ללא גלוטן. צילום: Pixabay Bernadette Wurzinger

אם הינכם מרגישים תופעות, תסימנים או יש להם סיבה להאמין כי יש לכם אלרגיה, או רגישות לגלוטן פנו לרופא מומחה וערכו בדיקות לבחינת הנושא. היוועצות, אבחון וטיפול עם רופא מומחה מהווה נדבך חשוב בניטור וניהול התופעה. רצוי לקבל ייעות וטיפול לתופעות אלה ולדעת שאכן הן מה שמהווה את הגורם לתופעות, לפני שממהרים לפנות לטיפולים או שינוי תזונה לצריכת מזונות ללא גלוטן, אף שכמובן שינוי תזונה לכזו שאינה כוללת גלוטן הכרחית למי שסובל מתופעות אלה.

מה זה ללא גלוטן?

כאשר כותבים ללא גלוטן מתכוונים למזונות שבהם אין חלבון גלוטן המופק מדגנים. אז מה זה ללא גלוטן המצוין על גבי אריזות מזון? הכוונה ב”ללא גלוטן” היא שהמזון לא מכיל רכיבי חלבון גלוטן מחיטה, שעורה, שיפון ודגנים אחרים. כלומר מאכלים ומזונות שבהם לא שולבו רכיבים שיכולים לגרום לחולי צליאק ולאנשים בעלי אלרגיה או רגישות לגלוטן לתופעות עקב הימצאות חלבון הגלוטן. כיום יש אנשים רבים שאינם סובלים מצליאק או רגישות או אלרגיה לגלוטן ובכל זאת בוחרים שלא לצרוך מאכלים הכוללים דגנים ובהם גלוטן. זאת על מנת לשמור על תזונה בריאה.

מזונות עם פחמימות ללא גלוטן

אילו מזונות מכילים פחמימות ללא גלוטן בהם? מהם המזונות שניתן לאכול שמתאימים לחולים שרוצים להמנע מגלוטן? מזונות שונים לא מכילים גלוטן וכוללים פחמימות. לפניכם רשימה מלאה של מאכלים שכוללים פחמימות וחלבונים ושומנים אך הם ללא חלבון הגלוטן:

  • קינואה מכילה פחמימות וחלבונים וחומרים מזינים ובריאים רבים והיא אינה מכילה גלוטן.
  • כך גם סויה וטופו לא מכילים גלוטן.
  • עוד מאכלים שהם ללא גלוטן וכוללים פחמימות הם אורז חום או אורז מלא.
  • גם קטניות כמו שעועית ועדשים הם מקור לפחמימות וחלבונים ללא גלוטן.
  • אגוזים, גרעינים וזרעים כמו קשיו ואגוז מלך עשירים במינרלים וויטמינים והם ללא גלוטן גם כן.
  • כך, גם ביצים לא מכילות גלוטן והן מכילות פחמימות והרבה חלבון
  • דגים אינם כוללים גלוטן.
  • שיבולת שועל לא מכילה גלוטן והיא עשירה בפחמימות וחלבון.
  • ירקות ופירות מהווים רכיב מזין והם ללא חלבון הגלוטן.