סגנונות היוגה השונים – במה לבחור? מה מתאים לי? מאיפה להתחיל?

סוגי יוגה שונים וההבדלים ביניהם, במה לבחור מבין סגנונות היוגה השונים? מאיפה להתחיל ומה הכי מתאים לך?

רפואה משלימה
סוגי יוגה. צילום: אלון דוד

סוגי יוגה שונים קיימים לתרגול השיטה הייחודית. למרות שהיוגה היא פרקטיקה הינדואיסטית עתיקה, שקיימת כבר אלפי שנים במזרח, מבחינה היסטורית, היא די חדשה במערב. עברו כבר 60 או 70 שנה, מאז שהתרגול הפיזי של היוגה, הגיעה לכאן, וברור לגמרי, שהיוגה היא יותר מטרנד חולף – הפופולריות שלה הולכת וגוברת והיא פה בשביל להישאר.

בין אם אתם מעוניינים להתחיל לתרגל יוגה, כי אתם רוצים להיכנס לכושר, להתחטב, להיות בריאים יותר, רגועים יותר, להתקרב לעולם הרוח או מכל סיבה אחרת, סביר להניח, שנתקלתם במגוון אינסופי של שמות מוזרים, של סוגי יוגה וסגנונות יוגה שונים, ולא היה לכם מושג, מאיפה להתחיל ומה מתאים לכם. אז הנה אני הולך לעשות לכם, קצת סדר בבלאגן.

לפני הכול, חשוב להבין, שכל סגנונות תרגול היוגה שמפורטות כאן, נמצאות תחת המטריה הרחבה של התרגולים הפיזיים, שנקראים ״האטה יוגה״, שכן התרגולים הגופניים של תנוחות יוגה, קיבלו הכי הרבה פופולריות במערב, למרות שישנם עוד מספר ענפי יוגה, שמתמקדים בתרגולים אחרים שהם לא פיזיים. לפניכם סוגי יוגה נפוצים ומשמעותיים:

סוגי יוגה

אשטנגה יוגה

שמה המקורי של השיטה הוא ״אשטנגה-ויניאסה יוגה״, והיא פותחה על ידי פטהבי ג׳ויס, תלמידו של קרישנאמצ׳ריה, בעיר מייסור שבדרום הודו.

השיטה בנויה משש סדרות קבועות, כלומר רצפים של תנוחות יוגה ומעברים, שמתורגלות באותו הסדר באופן חזרתי. הסדרות עולות ברמת הקושי ורוב המתרגלים מבצעים את הסדרה הראשונה שהיא כבר די מאתגרת.

בתרגול האשטנגה ישנה התמקדות בנשימת אוג׳איי, שימוש בבהנדות (סוגרים פנימיים), דרישטי (נקודת מבט) וספירה של ויניאסות – וכל זה בסנכרון עם תנועה.

במקור, שיעור אשטנגה מסורתי נקרא ״שיעור מייסור״, בו כל מתרגל מבצע את הסדרה בקצב שלו באופן אינדיבידואלי, כאשר המורה עובר בין כל המתרגלים, תומך, מתקן ועוזר לכל אחד באופן פרטני. כיום, תמצאו הרבה יותר שיעורי אשטנגה קבוצתיים מונחים, כמו שאר שיעורי היוגה הנפוצים.

תרגול אשטנגה, מתאפיין בדינאמיות רבה ולא מעט אתגרים פיזיים, אך האופי החזרתי שלו, מאפשר למתרגלים להתקדם מאוד מהר.

ויניאסה

זהו סגנון תרגול שהתפתח במערב מתוך סגנון האשטנגה. סגנון הויניאסה, לקח אלמנטים מן האשטנגה כמו תרגול רצף תנוחות באופן דינאמי, אך באותה נשימה, לא לקח את הסדרות הקבועות של האשטנגה מכיוון שרצה גיוון, שייגע ברבדים נוספים ולכן הסגנון שם דגש על בניית רצפים שונים של תנוחות ומעברים בכל שיעור.

סגנון הויניאסה התרחב מאוד וכיום, הוא איבד מעט מהמבניות שלו ואין לו ממש מבנה אחיד וברור. קשה לדעת למה לצפות משיעור שנקרא ויניאסה, כי הוא עשוי לקבל אופי שונה בהתאם למורה שמעביר אותו.

אפשר להגיד באופן כללי, שסגנון הויניאסה מתאפיין בתנועה דינאמית ובגיוון ברצפים של תנוחות ומעברים.

איינגר

מבין סוגי היוגה, סגנון איינגר הוא סגנון יוגה שפותח על ידי בי קיי אס איינגר, תלמידו של קרישנאמצ׳ריה. הסגנון שם דגש רב על אליימנט (ישורת) של הגוף במנחים השונים של היוגה. לפיכך השיעור מתאפיין בהנחיה שמפרטת לפרטי פרטים, את מנח הגוף ויורדת לרזולוציות מאוד עדינות וקטנות, של הגוף הפיזי בכל תנוחה. יש הרבה שימוש בעזרי תרגול כמו בלוקים, רצועות, כיסאות, שמיכות ועוד.

אפשר לומר באופן כללי, כי שיעורי איינגר מאופיינים בסטטיות רבה, כלומר שהייה ממושכת בתנוחות.

ויג׳נאנה

סגנון יוגה שפותח על ידי אורית סנגופטה, שתרגלה גם אצל פטהבי ג׳ויס, מייסד סגנון האשטנגה, וגם אצל בי קיי אס איינגר, מייסד סגנון האיינגר. הסגנון משלב אלמנטים רבים משני הסגנונות הללו. כל שיעור ויג׳נאנה יכלול ארבעה מרכיבים עיקריים: מדיטציה, תרגילי נשימה (פרניאמה), תנוחות (אסנות) ולימוד טקסטים יוגים מתוך הפילוסופיה היוגית.

לסגנון יוגה זה, יש שבעה עקרונות חיוניים: הרפיית הגוף, השקטת התודעה, כוונה, השתרשות, חיבור, נשימה והתארכות והתרחבות.

באופן כללי, שיעורי ויג׳נאנה מאופיינים בגיוון רב, שכן הם יכללו גם דינאמיות וגם סטטיות, גם תרגילי נשימה ומדיטציה וגם עבודה על מנחי גוף וגם פילוסופיה של היוגה.

האטה

כמו שנכתב למעלה, המושג ״האטה יוגה״ הוא שם כללי לכל סגנונות התרגול הפיזי של היוגה, אך עם זאת, יש גם סגנון תרגול פיזי ספציפי, שנקרא האטה יוגה. שיעור האטה יוגה יכלול לרוב גם תרגילי נשימה (פרניאמה) ותרגילי טיהור וניקוי פיזיים (קריה), לצד תרגול תנוחות (אסנה). הוא סגנון יוגה שמתאפיין בשהייה ממושכת בתנוחות ומעברים איטיים בין תנוחה לתנוחה. שיעורי האטה הם לרוב שיעורים רגועים, סטטיים ואיטיים. לשיעורי האטה אין מבנה קבוע ואחיד, לכן יהיה בהם הרבה גיוון, ואופי ומבנה השיעור ישתנו ממורה למורה ומשיעור לשיעור.

ביקראם

סוג יוגה זה נקרא על שם ביקראם צ'ודהרי וכוללת רצף של 26 תנוחות קבועות, שמתורגל בחדר דמוי סאונה – בדרך כלל בחום של 41 מעלות ו40% לחות. צ'ודהרי התמודד עם תביעות תקיפה והטרדה מינית בארה"ב ונמלט למקסיקו ב-2017. סטודיויים רבים שהיו בעבר ביקראם, מתרגלים כיום ״יוגה חמה״, במאמץ להתנתק מהמייסד השנוי במחלוקת.

אף על פי כן, ביקראם יוגה, בנוי מרצף תנוחות חכם וטוב, ומאופיין בדינמיות איטית יחסית, וחזרתיות על אותו רצף של 26 תנוחות.

קונדליני

קונדליני יוגה מהווה סגנון יוגה הכולל מדיטציה, שירה, תרגילי נשימה ותנוחות או תנועות חוזרות. מטרתה היא להעיר את אנרגיית הקונדליני או השאקטי. זוהי אנרגיה שאומרים שהיא ממוקמת בבסיס עמוד השדרה. בעוד קונדליני יוגה מעוררת את האנרגיה הזו, היא אמורה לשפר את המודעות.
הקונדליני אמנם מתאפיינת ברמת קושי קלה, מבחינה פיזית, אך היא נוגעת ברבדים עמוקים ועדינים מבחינה מנטלית, וזה עשוי להיות גם אתגר לא פשוט.

יין

סגנון יוגה בקצב איטי מאוד עם שהייה ממושכת בתנוחות בעלות אופי ייני, כלומר תנוחות פסיביות, שממזערות את פעילות השרירים ויוצרות מתיחה, שנעשית יותר מתוך הרפייה פיזית, במקום מאמץ. יין יכול להיות גם תרגול יוגה מדיטטיבי, שעוזר למצוא שלווה פנימית. מדובר בהתמקמות ללא מאמץ בתנוחה, שלעתים קרובות נתמכת על ידי אביזרים כמו כריות ובלוקים.

יין יוגה מאופיין באיטיות וסטטיות רבה, זהו סגנון יוגה מאוד רך ובלי הרבה תנועה, עם דגש על הרפייה ופחות על מאמץ.

ג׳יוואמוקטי

Jivamukti נוסדה בשנת 1984 על ידי שרון גנון ודוד לייף. ג'יוומוקטי הם בעיקר שיעורים בסגנון ויניאסה עם תורות רוחניות הינדיות. בבסיסו, סגנון זה מדגיש את החיבור לכדור הארץ כיצור חי, ולכן רוב חסידי ג'יוומוקטי, עוקבים אחר פילוסופיה צמחונית.

סדרה של פזמונים פותחת בדרך כלל את תחילת השיעור, ואחריה סדרה של תנוחות שמתיישרות עם חמשת עקרונות היוגה והפילוסופיה של ג'יוומוקטי: שאסטרה (כתבי הקודש), בהאקטי (מסירות), אהימסא (אי אלימות), נאדה (מוזיקה), ודיאנה(מדיטציה).

גיוואמוקטי הוא סגנון שמתאפיין בדינמיות ותנועה, עם חיבור בין תנוחות ועשוי להיות גם מאתגר מבחינה פיזית, ומשלב גם שירת מנטרות כחלק מהשיעור.

מה עוד חשוב לדעת על יוגה

שיעור יוגה קלאסי, אורך 90 דקות, אך כיום במערב, הוא קוצר, ואפשר למצוא שיעורי יוגה של 60 דקות ואפילו של 45 דקות. אין ספק שכל תנוחה או תנועה חדשה לגוף, בין אם היא מהירה או איטית, תהיה מאתגרת בהתחלה.

חשוב לזכור שאין התחלה אחת שמתאימה לכולם. שיעור איטי ורך עשוי להיות נכון למישהו אחד, אך לאדם אחד, זה עשוי להיות משעמם, כי הוא אולי מחפש את האתגר הפיזי והדינמיות.

כמו כן, גם בתוך כל סגנון כזה, יש מיליוני מורים, ועל אף שהם מלמדים את אותו הסגנון, הם שונים האחד מהשני והשיעורים שלהם יקבלו אופי שונה, קצב שונה ואנרגיה שונה.

ההצעה הכי טובה שאפשר לתת, למי שרוצה להתחיל לתרגל יוגה ולהיכנס לעולם הזה, היא ללכת ולהתנסות, עד שיימצא את החיבור הנכון, עם המורה הנכון והמדויק עבורו, אפילו בלי כל קשר, לסגנון היוגה, שאותו מורה מלמד. אם נוצר לנו חיבור טוב עם מורה ואנחנו אוהבים אותו, אנחנו נלמד ממנו, לא משנה מה הוא מלמד, ואנחנו נשאב ממנו השראה ומוטיבציה, להמשיך ולהתמיד בשיעורים. המסע למציאת המורה הנכון עבורכם, עשוי לקחת זמן, אז אל ייאוש – פשוט תלכו ותתנסו בכל מיני שיעורים עם כל מיני מורים, עד שתמצאו את המורה, שאתם מוכנים להתמסר אליו ולצעוד איתו דרך ארוכה. 

דילוג לתוכן