איך ניתן לתקן את החוב הנשמתי? מהו המטען הגנטי והרוחני שאנו מקבלים מהורינו, סבינו, ואבותינו ואיך הוא משפיע על הקיום שלנו כאן ועכשו בגלגול הזה? ואיך הקארמה מתרבות המזרח קשורה לתפיסת הקבלה ולתיקון הנשמה?
כמטפלת העוסקת מזה שנים באנשים רבים באמצעות תיקון הקשור למטענים האישיים שאדם נושא על גבו מאבותיו אני שמה דגש על נושאים אלה ואחרים כאמצעי טיפול, תוך הסתייעות בחיבור אלוקי ברוח הקבלה, היהדות ולצד שימוש בטכניקות עתיקות וחדשות לריפוי. חלק משמעותי בטיפול עוסק במטענים שאנו נושאים מעברנו, לפני לידתנו. אז נתחיל במונח כללי שרבים מכירים- המונח "קארמה". קארמה הוא מושג שמקורו בסנסקריט ומשמעותו המילולית היא "פעולה" או "מעשה", מתייחס לעיקרון סיבתי אוניברסלי הגורס כי כל פעולה, מחשבה או כוונה של הפרט יוצרת השלכות, חיוביות או שליליות, המשפיעות על עתידו. בעוד שהמושג קארמה מזוהה בעיקר עם דתות מזרחיות כמו הינדואיזם, בודהיזם וג'ייניזם, ניתן למצוא הדים ופרשנויות מקבילות לעיקרון זה במסגרות אמוניות אחרות, לרבות היהדות והקבלה.
קארמה ביהדות: אחריות אישית ושכר
במסורת היהודית הקלאסית, אין התייחסות ישירה למושג "קארמה" במובנו המקובל בדתות המזרח. עם זאת, עיקרון השכר והעונש, המופיע בתורה ובכתבי הנביאים, משקף תפיסה דומה של סיבתיות מוסרית. על פי היהדות, האדם ניצב בפני בחירה חופשית בין טוב לרע, ומעשיו בעולם הזה נושאים עמם השלכות הן בחייו הנוכחיים והן בעולם הבא.
הדגש ביהדות הוא על אחריותו האישית של האדם למעשיו. כל פרט נשפט על פי בחירותיו ופעולותיו, ובהתאם לכך זוכה לגמול או השפעה אחרת בגלגול הנוכחי מאת השמיים. מושגים כמו "מידה כנגד מידה" מבטאים את העיקרון של תגובה פרופורציונלית למעשים, המהווה היבט מרכזי בתפיסת הקארמה.
קארמה בקבלה: גלגול נשמות ותיקון
הקבלה, מסורת מיסטית ענפה ביהדות, מציגה תפיסה מורכבת יותר של גורל ונשמה, הכוללת את רעיון גלגול הנשמות ("גלגול"). על פי הקבלה, נשמתו של אדם עשויה להתגלגל מספר פעמים בגופים שונים על מנת להשלים תיקונים ("תיקונים") שלא הושלמו בגלגולים קודמים.
במסגרת זו, ניתן לראות בקארמה מעין "חוב" רוחני או "מטען" שהנשמה נושאת עמה מגלגולים קודמים. מעשים שליליים או חוסר השלמה של ייעוד רוחני בגלגול אחד יוצרים השלכות שיש לתקנן בגלגולים הבאים. מצד שני, מעשים טובים ומאמץ רוחני מקדמים את התפתחות הנשמה ומקרבים אותה לשלמות.
מטען תורשתי גנטי ורוחני בקבלה
הקבלה אף מרחיבה את מושג התורשה מעבר לרמה הגנטית המוכרת. על פי תפיסה זו, אדם המגיע לעולם נושא עמו לא רק מטען גנטי מהוריו, אלא גם מטען רוחני המורכב מ"רשימות" או "הדים" של חוויות, מעשים ותיקונים שלא הושלמו על ידי אבותיו.
ההבנה היא כי הנשמות קשורות זו בזו ברמה מסוימת, ודורות מאוחרים עשויים לשאת על כתפיהם אתגרים או תיקונים שנותרו פתוחים מצד אבותיהם. זה יכול להתבטא בדפוסים התנהגותיים, נטיות אישיות או אף נסיבות חיים מסוימות.
תיקון המטען הרוחני וניתוק קשרים לאבות
היהדות, הקבלה ושיטות דתיות ומיסטיות, רוחניות ופסיכולוגיות שונות מציעה דרכים שונות להתמודד עם המטען הרוחני התורשתי ולסייע לנשמה להתפתח ולתקן את עצמה בגלגול הנוכחי. דרכים אלו כוללות:
- מעשים טובים וצדקה: תיקון עוולות העבר באמצעות מעשים חיוביים ותרומה לזולת.
- מודעות עצמית: הכרה בדפוסים חוזרים בחייו של האדם ובחינת הקשר שלהם להיסטוריה המשפחתית והרוחנית.
- עבודה פנימית ושינוי מידות: התמודדות עם תכונות אופי שליליות ופיתוח מידות טובות, ובכך שבירת דפוסים שליליים שעברו מדור לדור.
- תפילה ומדיטציה: יצירת קשר ישיר עם הבורא וחיזוק החיבור הרוחני האישי, מעבר לקשר עם שורשי המשפחה.
- לימוד תורה וקיום מצוות: העמקת ההבנה הרוחנית והחיבור למערכת הערכים והחוקים האלוהיים.
- טקסים וסגולות: שימוש בכלים קבליים שונים שמטרתם לטהר את הנשמה ולסייע בתיקון.
עוד אציין כי הגישה הקבלית אינה רואה את המטען התורשתי כגזירה שאין ממנה מוצא. האדם ניחן בכוח הבחירה החופשית וביכולת לשנות את מסלול חייו הרוחני באמצעות מאמץ ומודעות.
קארמה בדתות אחרות: השוואה והקבלה
כאמור, מושג הקארמה מרכזי בדתות מזרחיות רבות. בהינדואיזם, קארמה היא חוק קוסמי בלתי משוחד הקובע את גורל הנשמה בגלגולים השונים. מעשים טובים מובילים ללידה מחדש במעמד גבוה יותר או לתנאים טובים יותר, בעוד שמעשים רעים מביאים לתוצאות הפוכות.
בבודהיזם, הקארמה נתפסת ככוח דינמי הנובע מכוונה. מעשים מונעים מתשוקה, שנאה או בורות יוצרים קארמה שלילית, בעוד שמעשים מונעים מחמלה, חוכמה ונדיבות יוצרים קארמה חיובית. הבודהיזם מדגיש את האפשרות להשתחרר ממעגל הקארמה באמצעות השגת נירוונה.
בג'ייניזם, הקארמה נתפסת כחומר ממשי שנדבק לנשמה ומכביד עליה. מטרת התרגול הרוחני היא לטהר את הנשמה מהקארמה הקיימת ולמנוע יצירה של קארמה חדשה.
ניתן לראות כי למרות הבדלים בפרטים, קיים מכנה משותף בין תפיסות הקארמה השונות והעיקרון היהודי של שכר ועונש. כולן מדגישות את חשיבות האחריות המוסרית של הפרט ואת הקשר ההדוק בין מעשים לתוצאות.
הרעיון שמעניין להתמקד בו בהקשרים אלה הוא זה שלפיו מה שעשית אתה בגוף אחר בגלגול אחר לפני שנולדת בגוף וחיים אלה, ומה שעשו נשמות אחרות של אבותיך לפני שנולדת, משפיע עליך בקיומך הנוכחי. רעיון זה הוא לא בהכרח סיבתיות קלאסית של סיבה ותוצאה במובן הקלאסי שבו מה שעשית במודעות היום, יזכה לשכר או עונש או השלכה עתידית בהמשך כיוון שמדובר בהמשך המטען שאתה נושא על גבך בעקבות דברים שנשמות אחרות של אחרים עשו או שנשמתך עשתה בגוף אחר ולא האני המודע שלך בגלגול הזה עשה ולכן כיצד זה קיים לו תגמול או תוצאה בשל מה שנעשה לפני הגלגול הנוכחי.
בין כך ובין כך תפיסות עמוקות אלה קיימות, קנו אחיזה ואני סבורה שיש השפעה וקשר בין העבר לבין גלגול החיים הנוכחי ולכן חלק מטיפוליי ממוקדים בהתרת הקשרים הללו באופן רוחני ונפשי בדרך המשפיעה לטובה על השפע, ההצלחה, השמחה והאנרגיה של המטופל. כראיה קיימות עדויות רבות מצד מטופלים שונים שלי לגבי השפעה ושינוי משמעותי זה לאחר מספר טיפולים מועט במפגשים אישיים או קבוצתיים בזום בו עוברים יחד תהליכים מחוללי שינוי דרמטי יחד.
סיכום רוחני
המושג "קארמה", על אף שאינו מופיע במפורש ביהדות הקלאסית, מוצא ביטויים מקבילים בעקרון השכר והעונש ובאחריות האישית למעשים. הקבלה מעמיקה את התפיסה הזו באמצעות רעיון גלגול הנשמות והמטען הרוחני התורשתי, ומציעה דרכים שונות לתיקון ולצמיחה רוחנית.
ההבנה כי האדם מגיע לעולם עם השפעות גנטיות ורוחניות מאבותיו, אך גם עם פוטנציאל לשינוי ולתיקון, היא מרכזית בתפיסה הקבלית. באמצעות מודעות, עבודה רוחנית ומעשים טובים, יכול האדם להתנתק מדפוסים שליליים ולסלול לעצמו דרך חדשה של התפתחות ומימוש עצמי.
העיון במושג הקארמה ביהדות, בקבלה ובמסורות דתיות אחרות מעיד על קיומה של תובנה אוניברסלית עמוקה בדבר חוקיות הסיבתיות המוסרית וההשפעה המתמשכת של מעשינו על חיינו ועל הדורות הבאים ויכולת התרת הקשר והגעה לתיקון ורווחה בקיום הארצי נוכחי.
בהצלחה לכם במסעכם!
מאת מרים ספקטור קליין. מרים קליין ספקטור היא מורה לתנ"ך, לשון וערבית והינה מטפלת, מתקשרת – מְרַפֶּאת, יועצת ומורה רוחנית הוליסטית המסייעת בליווי וייעוץ אישי וקבוצתי באמצעות שיטות הוליסטיות שונות כולל קבלה, תטא הילינג, ביו-ארגונומי ותקשור.