טריגליצרידים – כל מה שצריך לדעת

מאמר זה עוסק בטריגליצרידים – כל מה שצריך לדעת על הסימפטומים, האבחנה והטיפול. קראו את הפוסט המלא עכשיו.

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםקרדיולוגיה

מאמר זה יעסוק בטריגליצרידים – כל מה שצריך לדעת על הסימפטומים, האבחנה והטיפול. קראו את הפוסט המלא עכשיו.

מהם טריגליצרידים

טריגליצרידים הם סוג של שומן שנמצא בדם של כל אחד מאיתנו. למעשה, הטריגליצרידים הם השומן הנפוץ ביותר בגוף האדם. הם חיוניים לבריאות ומספקים מקורות אנרגיה החשובים לתפקוד תקין. יחד עם זאת, רמות גבוהות של טריגליצרידים מגבירים את הסיכום למחלות לב, ובעיות בריאותיות נוספות.
מאמר זה ינסה לכלול את כל מה שאנחנו צריכים לדעת על הטריגליצרידים, מה התפקוד שלהם בגוף האדם, כיצד אנחנו מודדים את הרמה שלהם, ומה קורה שיש רמות גבוהות של טריגליצרידים, כיצד זה משפיע על הבריאות שלנו, ומה אפשר לעשות כדי לשמור על רמה תקינה ועל הבריאות שלנו.


הטריגליצרידים נוצרים בגוף האדם, הם תוצר לוואי (טוב ולא טוב) של המזון והקלוריות שאנחנו צורכים. אבל הם שומנים כאלה שאינם בשימוש מיידי. כל הקלוריות שאינן בשימוש, הופכות לטריגליצרידים, ומאוחסנות בתאי השומן שבגוף שלנו. גוף האדם יודע להשתמש בהם ולשלוף אותן מתאי השומן, למשל בין ארוחות, או כשהגוף זקוק לאנרגיה. כשאנחנו אוכלים יותר קלוריות ממה שהגוף שלנו צריך, במיוחד פחמימות, או מאכלים ללא גלוטן הגוף ממיר את הקלוריות העודפות לטריגליצרידים. לכן רמות גבוהות של טריגליצרידים יכולות להצביע על השמנת יתר, סוכרת בלתי מבוקרת או כולסטרול גבוה שנוצר מגורמים נוספים.

תפקיד הטריגליצרידים

לטריגליצרידים 3 תפקידים חיוניים:

  1. מקור אנרגיה – הטריגליצרידים הם מקור האנרגיה העיקרי של גוף האדם. כל מזון שאנחנו אוכלים, וגוף האדם לא משתמש בו, הופך לטריגליצרידים. הללו מאוחסנים בתאי שומן.
  2. בידוד והגנה – הטריגליצרידים מספקים רקמת שומן המספקת הגנה לאיברים חיוניים ועוזרים בשמעל טמפרטורת הגוף.
  3. מבנה קרום התא – הם אלה שתורמים לבניית קרום התא.

בדיקת רמות הטריגליצרידים בדם נמדדת בבדיקת דם פשוטה . הבדיקה מודדת את רמות הכולסטרול ואת רמות הטריגליצרידים. למי שעשה בדיקת דם, להלן הסבר לתוצאות, וכיצד להבין אותם:

  • רמה רגילה – פחות מ 150 מיליגרם לדציליטר.
  • רמה גבולית גבוהה – 150 עד 199 מ"ג לדציליטר.
  • רמה גבוהה – 200 עד 299 מ"ג לדציליטר
  • רמה גבוהה מאוד – 500 מ"ג לדציליטר.

הגורמים לרמות גבוהות של טריגליצרידים

  1. השמנה – עודף משקל, במיוחד סביב המותניים הוא גורם משמעותי לתוצאות גבוהות בבדיקת "לוח שומנים".
  2. תזונה לקויה – צריכת יתר של קלוריות, במיוחד דברי מתיקה ושומנים, מובילה לרמות גבוהות בדם.
  3. אורח חיים ללא ספורט – חוסר פעילות גופנית תורם לרמות גבוהות בדם.
  4. גנטיקה – היסטוריה המשפחתית יכולה להצביע על רמת המדידה, בין אם רגילה או גבוהה.
  5. מחלות – מחלות מסויימות, במיוחד סוכרת, מחלת כליות או תת פעילות של בלוטת התריס, מעלות את רמות הטריגליצרידים בדם.
  6. תרופות – ישנן תרופות שיכולות לעלות את הרמה של הטריגיליצרידים בדם, לכן יש להיוועץ עם הרופא לפני לקיחת כל תרופה.
  7. אלכוהול – צריכה מופרזת של אלכוהול עלולה להגביר משמעותית את רמות הטרגילצירידים בדם.

סיכונים בריאותיים הקשורים לרמות מדידה גבוהות של טריגליצרידים

  1. מחלות לב – רמות גבוהות של טריגליצרידים תורמות לטרשת עורקים, להתעבות של דפנות העורקים ומגבירים את הסיכון לשבץ מוחי, התקף לב ומחלות לב.
  2. דלקת הלבלב – רמות גבוהות של טריגליצרידים עלולה לגרום לדלקת בלבלב.
  3. תסמונת מטבולית – התסמונת מהווה מצבור תסמינים או מצבים שמגבירים את הסיכון למחלות לב, שבץ וסוכרת, כולל לחץ דם גבוה, סוכר גבוה בדם, עודף שומן ורמות כולסטרול גבוהות.

איך אפשר להוריד טריגליצרידים?

כדי להוריד את רמות הטריגלצרידים בדם,נקפיד על התמדה בשינוי אורח החיים הכוללים בין היתר:

  1. תזונה – יש להפחית סוכר, פחמימות ומזונות העשויים מקמח לבן. עצות נוספות שיכולות לעזור באמצעות תזונה הן:
    • מזון מלא – הקפידו לאכול אוכל שאינו מעובד, ירקות, פירות דגנים מלאים ואגוזים.
    • אומגה 3 – אומגה 3 נמצאים במזונות כגון דגים במיוחד סלמון או מקרל.
    • גודל המנה – הקטינו את מנת האוכל.
    • חטיפים בריאים – עדיף אגוזים, זרעים או יוגורט במקום חטיפים בעלי כמות סוכר גבוהה.
  2. שומנים בריאים – יש להתמקד באכילה של שומנים לא רווים, המצויים בדגים, אגוזים, זרעים ושמן זית. יש להימנע משומן טראנס ומאכלים מטוגנים או מאפים מסחריים.
  3. סיבים תזונתיים – יש להגביר את כמות הסיבים התזונתיים במאכלים, לאכול יותר פירות, דגנים מלאים וירקות או מזון סופר פוד.
  4. פחות אלכוהול – גם כמויות קטנות מאוד של אלכוהול יכולות לעלות את רמות הטריגליצרידים, עדיף להפחית את הצריכה.
  5. התעמלות – יש לבצע לפחות 30 דקות של פעילות גופנים ביום. פעילות גופנית מעלה גם את רמות הכולסטרול "הטוב" HDL.
  6. ירידה במשקל – אם אתם סובלים מעודף משקל, הורידו 5% עד 10% ממשקל גופכם ורמות הטריגלצירדים יכולה לרדת משמעותית.
  7. עישון – יש להפסיק לעשן.
  8. תרופות – לעיתים, יש צורך במעורבות רפואית ותרופות כדי להוריד את רמות הטריגליצרידים בדם. מעורבות כזו יכולה להיות גם באמצעות תוספי תזונה.

טריגליצרידים הם חלק חיוני בתהליכי יצירת האנרגיה בגוף. הבנה של מה הם הטריגליצרידים ומה הם הגורמים המשפיעים על הרמה שלהם בדם יכולה לעזור לך לקבל החלטות מושכלות לגבי התזונה ואורח החיים שלך. פעילות גופנית סדירה, תזונה מאוזנת, ניהול משקל והימנעות מאלכוהול מופרז הם אסטרטגיות מפתח לשמירה על רמות טריגליצרידים בריאות. אם שינויים באורח החיים אינם מספיקים, ייתכן שיהיה צורך בתרופות בהנחייתו של רופא המשפחה.

לסיכום, ביצוע פעולות אלה, יכול לשפר משמעותית את הבריאות הכללית של כל אחד ולהוריד את רמות הטריגליצרידים ובכך עוזרים להפחית את הסיכון לחלות במחלות לב. לצד זה אם את או אתה סובלים מרמות גבוהות של שומנים בדם, ממחלות או תסמינים, מצבים רפואיים או סימפטומים, פנו לאבחון, ייעוץ רפואי וטיפול לפני הכל. חשוב להבין כי ישנן שיטות פשוטות ויעילות להוריד את רמות הטריגליצרידים בדם. אכילה נכונה, ספורט ופעילות גופנית יכולים לשמש ככלים יעילים בהפחתת הטריגליצרידים ושיפור הבריאות הכללית שלנו. עלינו לקחת את התחייה ברצינות וליישם את השינויים הנדרשים באופן קבוע ומתמיד על מנת לשפר את רמות הטריגליצרידים שלנו ולהבטיח את הבריאות שלנו לטווח הארוך.

דילוג לתוכן