איזה מאכלים נפוצים מורידים סוכר בדם?

אילו מזונות משפיעים על רמות הסוכר בדם? איזה מאכלים מורידים את הסוכר בדם? מהם המזונות שמעלים את רמות הסוכר בדם?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהסכרת
מזונות שיכולים לסייע בהפחתת סוכר גבוה וסוכרת. צילום: Pixabay

אילו מזונות משפיעים על רמות הסוכר בדם? איזה מאכלים מורידים את הסוכר בדם? מהן הסיבות לסוכר גבוה בדם? ומהם המזונות שמעלים את רמות הסוכר בדם? ואילו מאכלים נפוצים מורידים סוכר בדם? לפניכם פירטנו רשימה של 11 מאכלים שעשויים להשפיע לטובה על הפחתת הסוכר בדם.

אמנם שינוי אורחות חיים, פעילות גופנית, הרזיה ותמורות בתפריט עשויים לסייע להפחתת הסוכר בדם. ואולם חשוב שלצד הפניה לטיפולים וסוגי מענה תזונתי כאלה ואחרים, מי סובל מעודף סוכר או סוכרת נדרש לעבור אבחון, ייעות, ניטור וטיפול רפואי צמוד. שילוב תוספים, צמחי מרפא, תזונה מועילה ואורח חיים בריא יכולים להועיל אך במקביל יש לפנו לאבחון וייעות רפואי לגבי הגורמים והטיפולים למצב. אז מה יכול להוביל למצב זה של סוכר גבוה, סוכרת או טרום סוכרתיות?

הסיבות לסוכר גבוה ותזונה לקויה

סוכרת מסוג 2 וסוכר גבוה בדם יכולים להגרם משילוב של גורמים. ראשית, נטייה גנטית משחקת תפקיד. מי שיש לו היסטוריה משפחתית של סוכרת נמצאים בסיכון גבוה יותר. הרגלי אורח חיים מזיקים כמו צריכת אלכוהול משפיעים גם הם על הסיכון לסוכרת וסוכר גבוה. אורח חיים לא בריא המאופיין בתפריט שמכיל מזונות לא בריאים, מעובדים ועתירי פחמימות ריקות ועתירי שומנים רוויים מגביר סיכון לסוכרת. גם חוסר פעילות גופנית, אורח חיים יושבני של מיעוט תנועה תורם גם הוא לעלייה רבה במשקל והתפתחות סוכרת ותנגודת לאינסולין.

מעבר לכך, גם מחלות ומצבים רפואיים מסוימים כמו תסמונת שחלות פוליציסטיות  ותסמונת מטבולית יכולים להגביר את הסיכון. הזדקנות ושינויים הורמונליים משפיעים גם הם על ייצור האינסולין ועל הרגישות לו. בנוסף, דלקת כרונית, במיוחד ברקמת השומן, יכולה לשבש את איתות האינסולין.

יתר על כן, תרופות ספציפיות כמו קורטיקוסטרואידים עשויות להעלות את רמות הסוכר בדם. מתח נפשי ומצוקה יכולים גם להשפיע על ויסות רמת הסוכר בדם באמצעות תגובות הורמונליות ושינויים בתהליכים הקשורים לאינסולין. טיפול בסיבות שונות אלו ושינוי לאורח חיים בריא מהווים נדבכים חשובים שעוזרים להפחתת הסיכון לסוכרת וסוכר גבוה ומועילים לבריאות.

הגורמים לסוכרת וסוכר גבוה מגוונים. גורמים אלה מהווים רשימה לא סגורה של סיבות כלליות. אם אתם סובלים מסוכר גבוה, פנו לרופא לאבחון וייעוץ מעמיק לקבלת טיפול מתאים. אמנם שינוי אורחות החיים כמו פעילות גופנית מוגברת, הרזיה ושינוי תזונתי יסייעו. ואולם אין די בכך וחשוב להוועץ ברופא כדי לנטר ולטפל במצב. לאחר שהתייעצתם ברופא ווידאתם שתוכלו לשלב בתפריט התזונתי מאכלים מסוימים, לצד טיפולים, נשאלת השאלה מיהם המזונות שמסייעים להוריד את רמות הסוכר בדם? ולעומת זאת מהם המאכלים שמעלים את הסוכר.

11 מאכלים שמורידים את רמות הסוכר בדם

אילו מזונות מפחיתים את רמות הסוכר בדם? צריכה של פירות, ירקות ודגנים מלאים עשויה להשפיע על רמות הסוכר בדם וסוכרת. זאת לצד מאכלים, צמחי מרפא ותוספים אחרים. אילו מאכלים מפחיתים את הסוכר? לפניכם פירטנו רשימה של מזונות שמסייעים להפחתת סוכר בדם או להשפעה חיובית על ספיגה מושהת של הגלוקוז בשל רכיביהם:

1. בצל: בצל מכיל מעט קלוריות ועשיר בנוגדי חמצון, סיבים תזונתיים ובמיוחד קוורצטין. הללו קושרים להפחתת סוכר בדם. מחקרים מסוימים מראים שצריכת בצל עשויה לסייע בהורדת רמות הסוכר בדם על ידי הגברת הרגישות לאינסולין והפחתת תנגודת לאינסולין.

2. שום: שום ידוע בסגולותיו הרפואיות הקושרות להפחתת סוכר. שום מכיל תרכובות שעשויות לעורר הפרשת אינסולין, לשפר את הרגישות לאינסולין ולהפחית את הדלקת בגוף. לכן צריכתו או צריכה של תוספים של שום עשויה להוריד את עודף הגלוקוז בדם ולהפחית סיכון לפתח סוכרת.

3. תפוחים: תפוחים מכילים סיבים מסיסים הנקראים פקטין. הסיבים בתפוחים יכולים לעזור לווסת את רמות הסוכר בדם ולשפר את הרגישות לאינסולין. בנוסף, תפוחים עשירים בנוגדי חמצון, אשר עשויים להיות בעלי אפקט מגן מפני סוכרת.

4. אבוקדו: אבוקדו עשיר בשומנים חד בלתי רוויים. הוא מכיל סיבים וויטמינים ומינרלים שונים. השומנים והסיבים הבריאים באבוקדו יכולים לסייע בשליטה ברמת הסוכר בדם.

5. דגנים מלאים: דגנים מלאים, כמו חיטה מלאה, אורז חום, קינואה ושיבולת שועל, עשירים בסיבים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. הרכיבים הללו ואחרים בהם מסייעים להאט את העיכול והספיגה של פחמימות. וכך לסייע להפחית סוכר ודם ולהוריד את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

6. זרעי צ'יה: זרעי צ'יה עשירים בסיבים, חומצות שומן אומגה 3 ונוגדי חמצון. ההם עשויים להאט את ספיגת הגלוקוז, ובכך לשמור על רמות סוכר יציבות בדם. לאור זאת, הכללת זרעי צ'יה בתזונה עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לעודף סוכר בדם ולסוכרת מסוג 2.

7. עדשים: עדשים כוללים סיבים, חלבון ופחמימות מורכבות. השילוב של סיבים וחלבון בעדשים עוזר להאט את העיכול ולייצב את רמות הסוכר בדם. כך, הן משמשות כמזון מועיל לוויסות רמות הסוכר.

8. כרוב כבוש: כרוב כבוש כולל פרוביוטיקה – כלומר חיידקים מועילים. פרוביוטיקה נמצאה במחקרים כקשורה לוויסות הסוכר ורגישות לאינסולין. לכן כרוב כבוש עשוי  להפחית את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

9. אגוזים: אגוזים,עשירים בשומנים בריאים, סיבים וחלבונים. יש להם אינדקס גליקמי נמוך. משמע אגוזים גורמים לעלייה איטית יותר ברמות הסוכר בדם לאחר הארוחות. צריכת אגוזים כחלק מתזונה מאוזנת משפיע על ויסות עליית הסוכר והורדת סיכון לסוכרת II.

10. קינמון: קינמון מהווה תבלין מוכר המסייע להפחתת סוכר. הוא משפר את הרגישות לאינסולין, מגביר את ספיגת הגלוקוז בתאים ומפחית את קצב שחרור הגלוקוז לזרם הדם. הוספתו לארוחות או לשתיה כמו בתה יכולה בהחלט לעזור לויסות הסוכר ולהפחית סיכון לסוכרת.

11. חילבה: חילבה מכיל רכיבים מועילים כתבלין שימושי ובריא. בכלל זה יש לחילבה תכונות אנטי-סוכרתיות. חילבה יכולה לסייע בהורדת רמות הסוכר בדם על ידי שיפור הרגישות לאינסולין והפחתת תנגודת לאינסולין. זה מועיל להפחתת הסיכון לסוכרת וסוכר גבוה.

לצד מאכלים שמורידים את הסוכר בדם נזכור כי יש מאכלים רבים שמעלים את הסוכר בדם. מזונות אלה מגבירים סיכון לעודף סוכר מתמשך והתפתחות סוכרת והשמנת יתר. כך, אכילה של מזונות עתירי פחמימות ריקות וקלוריות רבות, אוכל מעובד, משקאות ממותקים, שומנים רוויים מגבירה סיכון לסוכר גבוה וסוכרת ויש להמנע מהם. ולצד זה להגביר אכילת מאכלים אשר מובילים להפחתת הסוכר בדם והרזייה. בתאבון!

דילוג לתוכן