הירק הטעים והיוקרתי המסייע להרזיה, נגד לחץ דם ובעיות עיכול

ירק העל הטעים והיוקרתי שמועיל להפחתה במשקל: מהו הירק לבישול ולאכילה חי שמסייע נגד לחץ דם גבוה? מהו הירק הטעים שעוזר נגד בעיות עיכול?

תזונהמחלות לב
הירק הטעים והיוקרתי המסייע להרזיה, נגד לחץ דם ובעיות עיכול. צילום: Jill Wellington Pixabay

מיהו הירק היוקרתי ממטבחי הגורמה שמסייע להפחתה במשקל? מהו הירק לבישול ולאכילה חי שמסייע נגד לחץ דם גבוה? מהו הירק הטעים שעוזר נגד בעיות עיכול? זהו אספרגוס! ירק זה נפוץ בעיקר בחודשי האביב, נחשב ליוקרתי מאוד ומופיע במטבחי גורמה רבים. הירק מתהדר לא רק בייחוס הקולינרי שלו, אלא גם במגוון יתרונות בריאותיים פוטנציאליים. במאמר זה נחקור את מקורותיו של הירק, את השימוש ההיסטורי בו כרפואה עממית, ונעמיק בהרכבו התזונתי וביתרונותיו המדעיים.

אספרגוס אופיסינליס, הידוע בכינויו אספרגוס, הוא ירק מאזור הגידול של אירופה, צפון אפריקה ומערב אסיה. כיום, האספרגוס מעובד באופן נרחב גם באזורים שונים ברחבי העולם. האספרגוס שכיח מאוד ברפואה המסורתית. זאת בשל סגולותיו הרפואיות הפוטנציאליות. ניתן למצוא אותו ברכיבים רבים במה שנקרא "תרופות סבתא". שם הוא מומלץ בשל השפעותיו המשתנות והתכונות שלו המקלות על דלקות בדרכי השתן, על אבנים בכליות ושיגרון.

ערכים תזונתיים של אספרגוס והשימושים בו ברפואה המסורתית

הרכבו התזונתי של האספרגוס: האם אספרגוס הוא בריא? האספרגוס עשיר בחומרים מזינים חיוניים. זה הופך אותו לאחד הירקות העשירים בכמות החומרים מזינים שבו.אז מה יש באספרגוס?

  • אספרגוס וויטמינים: האספרגוס הוא מקור עשיר של ויטמינים, במיוחד ויטמין K, ויטמין C, ויטמין E ומספר ויטמינים מקבוצת B כולל חומצה פולית. ויטמין K חיוני לקרישת הדם ולבריאות העצמות. ואילו ויטמין C הוא נוגד חמצון התומך במערכת החיסון ובייצור הקולגן. ויטמין E מעורב בפעילות נוגדת חמצון וממלא תפקיד בשמירה על עור בריא. חומצה פולית, הידועה גם בשם ויטמין B9, חשובה לתפקוד התא ומועילה לנשים בהריון.
  • אספרגוס ומינרלים: אספרגוס מכיל מינרלים חשובים כמו אשלגן, סידן, מגנזיום וזרחן. אשלגן חיוני לשמירה על מאזן נוזלים תקין, ויסות לחץ הדם ותמיכה בתפקוד השרירים והעצבים. סידן חיוני לעצמות ושיניים חזקות. מגנזיום מעורב בתגובות ביוכימיות רבות בגוף ותורם לבריאות העצם, ייצור אנרגיה ותפקוד העצבים. זרחן הכרחי לבריאות העצם ולחילוף חומרים אנרגטי.
  • אספרגוס וסיבים תזונתיים: אספרגוס הוא מקור טוב לסיבים תזונתיים, המסייעים לעיכול, מעודדים שובע ומסייעים בשמירה על סדירות המעיים.
  • אספרגוס וחומרים פעילים: אספרגוס מכיל פיטוכימיקלים שונים, כולל ספונינים, פלבנואידים ונוגדי חמצון כגון גלוטתיון וקוורצטין. תרכובות אלו הוכיחו השפעות פוטנציאליות אנטי דלקתיות, נוגדות חמצון ואנטי סרטניות במחקרים מדעיים.

ירק האספרגוס הטעים להורדה במשקל נגד לחץ דם ובעיות עיכול – אספרגוס במחקרים מדעיים

האספרגוס היה נושא למחקרים מדעיים רבים. הללו הדגישו את היתרונות הפוטנציאליים שלו, סגולותיו ויתרונותיו. הנה כמה מהיתרונות המרכזיים של אספרגוס שבהם הוא נודע כתורפת סבתא או ברפואה העממית וכן כפי שבחלקם הוכחו על ידי מחקרים מדעיים לגבי יתרונותיו:

1. השפעות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון של האספרגוס: נוכחותם של ספונינים ופלבנואידים באספרגוס תורמת לתכונות האנטי דלקתיות והנוגדות חמצון שלו. תרכובות אלו מסייעות בהגנה מפני עקה חמצונית ומפחיתה דלקת בגוף. הללו מסייעות להפחית את הסיכון למחלות כרוניות כמו מחלות לב וסוגים מסוימים של סרטן.

2. בריאות מערכת העיכול ואכילת אספרגוס: האספרגוס עשיר בסיבים תזונתיים. הסיבים תומכים במערכת עיכול בריאה על ידי עידוד יציאות סדירות וסיוע בשמירה על אוכלוסיית חיידקי מעי בריאה במעיים. בנוסף, האספרגוס מכיל סיבים פרה-ביוטיים המזינים חיידקי מעיים מועילים, התורמים לבריאות המעיים הכללית.

תזונה ובריאות:

3. אספרגוס וירידה במשקל: אספרגוס דל בקלוריות ועשיר בסיבים. זה הופך אותו לתוספת ממלאת ומזינה לתזונה העוזרת לניהול המשקל ולדיאטה והרזייה. תכולת הסיבים שלו מקדמת תחושות שובע, שיכולות לסייע בשליטה בתיאבון ועשויות לסייע בירידה או תחזוקה במשקל.

4. אספרגוס טוב למערכת השתן: לאספרגוס יש תכונות משתנות. הוא ידוע בפוטנציאל שלו לתמוך בבריאות השתן. הוא מכיל אספרגין, חומצת אמינו הפועלת כחומר משתן טבעי. אספרגין משפרת את ייצור השתן ועשויה לסייע במניעת דלקות בדרכי השתן ובשטיפה של רעלים מהגוף.

5. אספרגוס ותפקוד קוגניטיבי: מחקרים מצביעים על כך שלאספרגוס יש יתרונות קוגניטיביים. הוא מכיל חומצה פולית, ויטמין B הממלא תפקיד מכריע בתפקוד המוח ובבריאות הנפשית. צריכה נאותה של חומצה פולית נקשרה עם סיכון מופחת לירידה קוגניטיבית ולמחלות נוירודגנרטיביות הקשורות לגיל כמו מחלת אלצהיימר.

6. אספרגוס ולחץ דם: ממצאי מחקרים העלו כי אספרגוס עשיויי להשפיע על מצב רפואי של יתר לחץ דם בחולים מסוימים. זאת בשל תכולת האשלגן בו.

אספרגוס הוא לא רק ירק רב תכליתי וטעים הנחשב לירק גורמה, אלא גם מכיל מגוון יתרונות בריאותיים.  מחקרים מדעיים תומכים ביתרונותיו של האספרגוס, כולל השפעותיו האנטי דלקתיות והנוגדות חמצון, יתרונות בריאותיים במערכת העיכול.לצד זה, אם הינכם סובלים ממחלות כמו בעיות במערכת השתן, קשיים קוגניטיביים, הריון, תסמינים או מחלות, מצבים רפואיים או הינכם לוקחים תרופות ותוספים אחרים, פנו לייעוץ ואבחון רפואי לפני כל שינוי תזונתי וטיפול טבעי או אחר למניעת נזק וטיפול יעיל.

כתבות באותו עניין
דילוג לתוכן