חלב וחלבוני חלב אינסולין והשמנה

מחקר חדש: חלבוני חלב פרה קשורים לעודף משקל ועודף הפרשת אינסולין

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהדיאטה והרזיה
חלב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Ukko-wc

באיזה אופן משפיעה צריכת חלב וגבינה על המשקל והתהוות מחלת סוכרת?

השפעת החלב והגבינה על התפתחות סוכרת ועודף משקל הוא נושא שנחקר רבות. חלב וגבינה הם מוצרי חלב המספקים חומרים מזינים חיוניים כמו סידן, חלבון וויטמינים. עם זאת, השפעתם על סוכרת ועל עודף משקל יכולה להשתנות בהתאם למספר גורמים.

ראשית, חשוב לציין שחלב וגבינה מכילים פחמימות, כולל לקטוז, שהוא הסוכר העיקרי המצוי במוצרי חלב. באנשים עם סוכרת או בסיכון לסוכרת, ניטור צריכת הפחמימות חיוני לניהול רמות הסוכר בדם. צריכת כמויות מופרזות של פחמימות, כולל אלו הנמצאות בחלב וגבינה, עלולה להוביל לעלייה ברמות הסוכר בדם.

עם זאת, מחקרים מראים שלצריכה מתונה של חלב וגבינה עשויה להיות השפעה מגנה מפני התפתחות סוכרת מסוג 2. מוצרי חלב אלו מכילים תרכובות ביו-אקטיביות, כגון סידן, מגנזיום וחומצות שומן מסוימות, אשר נקשרו לשיפור הרגישות לאינסולין ומטבוליזם של גלוקוז.

כשמדובר בקשר בין חלב, גבינה ועודף משקל, חיוני לקחת בחשבון את גודל המנות ואת דפוסי התזונה הכלליים. בעוד חלב וגבינה יכולים להיות צפופים בחומרים מזינים, הם יכולים להיות גם עתירי קלוריות ושומנים רוויים. צריכה מופרזת של מוצרי חלב עתירי קלוריות אלו, במיוחד בהקשר של תזונה עשירה בקלוריות, עלולה לתרום לעלייה במשקל ולעודף משקל.

כדי לשמור על משקל תקין ולהפחית את הסיכון לסוכרת, מומלץ לצרוך חלב וגבינה במתינות, לבחור באפשרויות דלות שומן או מופחתות שומן במידת האפשר. חשוב גם לשקול את דפוס התזונה הכללי. וזה תוך התמקדות בתזונה מאוזנת הכוללת מגוון מזונות עשירים בחומרים מזינים ומדגישה שליטה במנות. כמו בכל שיקול תזונתי, מומלץ להתייעץ עם רופא או דיאטנית רשומה לקבלת ייעוץ מותאם אישית.

לצד זה ממצאים מדעיים הצביעו על השפעה של צריכת מי גבינה ומוצרי חלבון כולל חלב דל שומן על השמנה של מתבגרים ושיבוש בפעילות הלבלב.

צריכת חלב דל שומן, מי גבינה ומוצרי חלבון גבינה מגבירים סיכון לעודף משקל ובעיות אינסולין הקשורות לסוכרת במתבגרים

שילוב חלבונים בתפריט התזונתי עשוי לסייע בהפחתה במשקל אולם צריכת חלבונים שמקורם בחלב פרה בקרב מתבגרים, על פי ממצאי מחקר חדש, אינם אפקטיביים ואף פועלים באופן הפוך: על פי החוקרים צריכת חלבוני חלב, מי גבינה או חלב דל שומן קשורים לעודף משקל והשמנה ולשיבוש בפעילות הלבלב והפרשת האינסולין, הקשורה למחלת הסוכרת.

הממצאים התבססו על מחקר שנערך בקרב 203 בני נוער בגילאי 12 עד 15 שסבלו מעודף משקל והתאפיינו בBMI של 23.2 עד 27.7. הנבדקים השתתפו במהלך 12 שבועות בכמה קבוצות- האחת ששתתה מים, השניה שצרכה מזון ובו חלב רזה- SKIM MILK, השלישית- קזאין – חלבון המהווה מקור עיקרי של חלבונים בגבינות, והוא נפוץ עד מאד במוצרים רבים, או קבוצה נוספת שצרכה מי גבינה שהם תוצר הלוואי שנותר לאחר סינון גבינה מחלב (שאריות חלבוניות במי החלב).

כל הקבוצות נבדקו ומאפייניהן השונים תועדו במהלך 12 שבועות לפני המחקר כך שבוסס BASELINE .
מן הממצאים העלו החוקרים כי ההשפעה של מי גבינה, חלב דל שומן ומזון עם קזאין הובילו לעלייה במשקל הגוף של המתבגרים בהשוואה לתקופה שלפני התפריט החלבי שצרכו, וכן בהשוואה למתבגרים שצרכו מים רגילים. כמו כן נמצא כי צריכה של חלבוני קזאין הובילה לעלייה בפפטיד C שמעיד על פעילות יתר של הלבלב והפרשת אינסולי ן באופן לא מאוזן ומזיק העלול להוביל לסוכרת.

לסיכום, החוקרים מדגישים כי אף שלא ברור אם ההשמנה היא גורם ראשוני או משני הקשור לחלב, ברור כי צריכה של חלב דל שומן או חלב עתיר שומן, חלבוני קזאין שמקורם בחלב ומי גבינה שמקורם בחלב, מגבירים את הסיכון להשמנה בקרב בני נוער, וכן מגבירים את הסיכון להפרשת אינסולין לא תקינה.

המחקר נערך על ידי חוקרים מהמחלקה לתזונה אנושית בחוג למדעים באונ' קופנהאגן, ומן המכון הלאומי למזון באוניבריטסת דנמרק. הממצאים פורסמו בכתב העת לתזונה Nutrition .

כתבות באותו עניין
דילוג לתוכן