ירק-העל הטעים נגד בעיות כבד, השמנה, לחץ דם וסוכר

מיהו ירק העל הטעים שעשוי לסייע בבעיות עיכול, לב ויתר לחץ דם, מועיל לבריאות הכבד והפחתת סוכר, ועשוי לסייע להרזייה וכנגד מחלת הסרטן? 

תזונהרפואה משלימה
ירק-העל הטעים נגד בעיות כבד, השמנה, לחץ דם וסוכר - ארטישוק. צילום: greenschemetv Pixabay

מיהו ירק העל הטעים שעשוי לסייע בבעיות עיכול ? מהו הירק הייחודי שמסייע לבריאות הכבד? מיהו הירק המזין שמסייע להפחתת רמות הסוכר בגוף ועשוי להועיל חולי סוכרת? מה הירק שמועיל נגד מחלת סרטן? מהו הירק שמסייע לשיפור תחושת השובע ולניהול משקל מאוזן והרזייה?

לפני שנפרט בהרחבה על ירק מרתק זה, נקדים ונדגיש; אם הינכם סובלים מבעיה רפואית, מחלה, מצב רפואי או תסמין הקדימו ופנו לפני הכל לרופא מומחה לאבחון וייעוץ. אבחון יסודי ומעמיק של התסמינים או מצב או מחהל והגורמים להם, מהווים נדבך בסיס לטיפול איכותי. הסתייעות בירק או צמח מרפא, טיפולי רפואה משלימה או תוספים יכולים להועיל. עם זאת כדאי לעשות זאת לאחר שעמדנו על שורש הבעיה והטיפולים הרפואיים המוצעים לה. כך לא נטפל רק בתסמינים. באופן זה, לאחר ייעוץ נוכל לוודא עם הרופא שהטיפול המשלים לא יסתור או יפגע ביעילות התרופות. אז מיהו אותו ירק על שמסייע במגוון רחב כל כך של תופעות החל מהרזייה ועד הורדת כולסטרול?

סודות הירק הייחודי

זהו ארטישוק – קנרס Artichoke, או חורשף הידוע מדעית בשם Cynara cardunculus. ארטישוק הוא צמח פורח השייך למשפחת המורכבים. הוא מעובד בעיקר בגלל ניצני הפרחים האכילים שלו, הנצרכים בדרך כלל כירק. ארטישוק זוכה להערכה רבה בשל טעמו הייחודי והרבגוניות בתכשירים קולינריים שונים.

ארטישוק מהווה סופר ירק בשל הרכיבים המזינים בו: ויטמינים חיוניים, מינרלים וסיבים תזונתיים לצד חומרים פעילים. אז מה יש בו?

  • ויטמינים: ארטישוק הוא מקור מצוין לוויטמיןנים מועילים כמו יטמין C. ויטמין C ממלא תפקיד מכריע בתמיכה במערכת החיסון ופועל כנוגד חמצון רב עוצמה, המגן על התאים מפני נזק שנגרם על ידי רדיקלים חופשיים מזיקים.
  • מינרלים: ארטישוק עשיר במינרלים כמו אשלגן, מגנזיום וברזל. אשלגן עוזר לשמור על רמות לחץ דם בריאות. עוד מגנזיום תורם לבריאות העצם ומסייע לתפקוד תקין של השרירים. ברזל חיוני ליצירת תאי דם אדומים, הנושאים חמצן בכל הגוף.
  • סיבים תזונתיים: ארטישוק הוא מקור יוצא דופן לסיבים תזונתיים, כאשר ארטישוק בגודל בינוני מכיל כ-10 גרם. סיבים מסייעים לעיכול תקין, מעודדים את סדירות המעיים ומסייעים בשליטה על רמות הסוכר בדם. בנוסף, הוא תורם לתחושת מלאות – שובע וכך, מסייע בירידה במשקל ושמירה על משקל.
  • נוגדי חמצון: ארטישוק עמוס בנוגדי חמצון, כולל פלבנואידים ופוליפנולים. תרכובות אלו מסייעות בהפחתת מתח חמצוני, שעלול להוביל למחלות כרוניות כגון מחלות לב וסוגי סרטן מסוימים.

סגולות ארטישוק לכבד, לחץ דם, סוכר והרזייה

אז מהן הסגולול של הארטישוק המועילות לגופנו? כיצד ארטישוק יכול לסייע לבריאות? לפניכם פירטנו את יתרונותיו, מעליותיו והסגולות של ארטישוק:

1. בריאות הכבד: ארטישוק מכיל תרכובת בשם צינרין – סינרין. סינרין הוכחה שמסייעת לבריאות הכבד. Cynarin ממריץ את ייצור המרה ומסייע בשיפור  תפקוד הכבד ובתהליכי עיכול וניקוי רעלים.

2. ויסות כולסטרול: ארטישוק מכיל תרכובות הנקראות פיטוסטרולים. פיטוסטרולים נמצאו כמסייעים בהפחתת ספיגת הכולסטרול במעיים. צריכה קבועה של ארטישוק עשויה לתרום לשמירה על רמות כולסטרול בריאות.

3. בריאות מערכת העיכול: תכולת הסיבים הגבוהה בארטישוק מסייעת לעיכול בריא על ידי מניעת עצירות ושיפור התנאים להתפתחות חיידקי מעיים מועילים. יתר על כן, ארטישוק שימש באופן מסורתי כדי להקל על סימפטומים של הפרעות עיכול.

4. הפחחת גלוקוז – סוכר בדם: לארטישוק יש אינדקס גליקמי נמוך. כלומר יש לו השפעה חיובית על רמות הסוכר בדם. תכולת הסיבים בארטישוק מאטה את ספיגת הגלוקוז, עוזרת לווסת את רמת הסוכר בדם ומונעת עליות וצניחות  ברמות האינסולין. זה יכול להיות מועיל במיוחד עבור אנשים עם סוכרת או אלה בסיכון לפתח את סוכרתיות.

תזונה מבריאה:

5. הרזיה ושמירה על המשקל: השילוב של תכולת סיבים גבוהה ומיעוט קלוריות  בארטישוק הופך אותו לתוספת אידיאלית לתפריט למעוניינים בהרזייה ושמירה על משקל תקין. הסיבים בארטישוק עוזרים לקדם תחושת שובע, להפחית את התשוקה לאכילה ואת הרעב. בנוסף, ארטישוק הוא ירק מזין ובעל טעם ייחודי וטעים שיכול להוות חלופה מספקת למזונות עתירי קלוריות.

6. בריאות הלב ולחץ דם: מספר מרכיבים של ארטישוק תורמים לבריאות הלב וכלי הדם. נוגדי החמצון בארטישוק מסייעים בהפחתת דלקת ולחץ חמצוני, אשר יכולים לתרום להתפתחות מחלות לב. תכולת האשלגן הגבוהה בארטישוק מסייעת להפחתת לחץ דם, ותכולת הסיבים מסייעת להורדת רמות כולסטרול LDL, ומפחיתה את הסיכון למחלות לב.

כתבות באותו עניין
דילוג לתוכן