נפיחות בבטן: איזה אוכל עושה גזים?

מה הסיבות המובילות לנפיחות וגזים במערכת העיכול? לאילו מאכלים צריך לשים לב כשרוצים להמנע מגזים במערכת העיכול?

מערכת האתר

תזונה
מאכלים שמגבירים גזים במערכת העיכול. צילום: Pixabay

אילו מאכלים גורמים להתהוות של גזים בבטן? מה יוצר גזים בבטן? מה הגורמים לנפיחות וגזים במערכת העיכול? לאילו מאכלים צריך לשים לב כשרוצים להמנע מגזים במערכת העיכול? היווצרות גזים במערכת העיכול היא תופעה שכיחה בקרב בני אדם.

חוסר נוחות וחשש חברתי נגרם לעיתים כאשר אנו חשים נפיחות וגזים במערכת העיכול. למרות שנפיחה או גז במערכת העיכול יכול להיות נושא מביך, מדובר בתפקוד גוף תקין לחלוטין הנובע מהיווצרות גזים במערכת העיכול במהלך פירוק המזון. לעיתים הסיבות לגזים נובעות מגורמים אחרים.

ישנן מספר דרכים להיווצרות גזים במערכת העיכול. הדרך האחת להיווצרות גזים היא באמצעוות בליעת אוויר בעת אכילה או שתייה. כולנו בולעים כמות קטנה של אוויר המכילה חמצן, חנקן ופחמן דו חמצני. גז זה עובר דרך מערכת העיכול. בסופו של דבר הוא נפלט באמצעות גיהוקים או גזים.

נפיחות בגלל אוכל

עם זאת, רוב הגזים במעיים מיוצרים באמצעות פירוק המזון על ידי חיידקי המעי. הגזים נוצרים בעיקר במעי הגס. לחיידקי המעי תפקיד חשוב בעיכול מזונות מסוימים שהקיבה והמעי הדק מתקשים לפרק. למשל סיבים, חלבון ספציפי ועמילנים וסוכרים מסוימים.

כאשר חיידקי המעיים ממלאים את עבודתם לעכל רכיבי מזון שלא התפרקו במלואם במערכת העיכול, הם מייצרים גזים כתוצרי לוואי. הגזים העיקריים המיוצרים כוללים מימן, פחמן דו חמצני ומתאן. הגזים שהצטברו נדחפים החוצה מהגוף באמצעות נפיחה ושחרור מפי הטבעת.

עבור רוב האנשים, נפיחה בין 10 ל25 פעמים ביום היא בגדר הנורמה. עם זאת, חלק מהאנשים חווים גזים בכמות רבה. זה עלול לגרור מבוכה חברתית וחוסר נוחות עקב נפיחות, התכווצויות בבטן וריחות רעים. לעיתים קרובות גזים אלה קשורים למזונות שאנו אוכלים.

מאכלים שעושים גזים

אז איזה אוכל גורם לגזים בשכיחות רבה יותר? מאילו מאכלים כדאי להמנע כאשר חשוב לנו לא לחוות נפיחות? כמובן לפני כל שינוי תזונתי, שימוש בתוספים או תמורות פנו לרופא לאבחון וייעוץ בנושא. גזים במערכת העיכול לרוב נגרמים מסיבות אלה. ואלם לעיתים הם נוצרים בשל סיבות אחרות. לכן לפני הימנעות או צריכת מזונות להפחתת הגזים הקדימו ובצעו אבחון וטיפול בגורמי השורש הרלוונטיים. ייתכן שמחלות רקע או מצבים רפואיים אחרים הם המובילים לגזים.

תזונה בריאה

ובכל זאת, ישנם מאכלים והרגלי אכילה מסוימים שגורמים לאנשים לחוות גזים וגזים מוגזמים הרבה יותר. אז מהם אותם המזונות הקשורים להיווצרות מוגברת של גזים לעיתים ?

  • מזון עתיר סיבים: מאכלים כמו שעועית, עדשים, אפונה, פירות וירקות עמוסים בסיבים שחיידקי המעי צריכים לעבוד קשה כדי לפרק אותם, ומייצרים יותר גז. הכנסת הרבה יותר סיבים לתזונה שלך מהר מאוד יכולה להגביר את עכמות הגזים לפני שהגוף מסתגל.
  • סוכרים כמו רפינוזה, סורביטול ופרוקטוז: אלה הם סוכרים המצויים במזונות כמו בשעועית, כרוב, נבטים, ברוקולי, אספרגוס, ירקות אחרים ודגנים שמייצרים הרבה גזים כאשר חיידקי המעי מפרקים אותם במעי הגס.
  • מוצרי חלב: למבוגרים רבים יש רמות מופחתות של לקטאז, האנזים הדרוש לעיכול סוכר החלב לקטוז. לקטוז לא מעוכל מתפרק על ידי חיידקים, ומייצר גזים כמו מימן, פחמן דו חמצני ומתאן.
  • משקאות מוגזים: הבועות במשקאות מוגזים כמו סודה, בירה ומים מוגזים נוצרות על ידי המסת גז פחמן דו חמצני לתוך הנוזלים בלחץ. כאשר אנחנו צורכים את המשקה הגז בו עובר דרך מערכת העיכול ומשתחרר.
  • מזון שומני: מזונות עתירי שומן יכולים להאט את העיכול ולאפשר יותר זמן לייצור גזים. מזון מטוגן ומעובד נוטים להגביר את הגזים בהשוואה למזונות פשוטים יותר.

נדגיש כי בעוד שחלק מהגזים הם נורמליים ובריאים, גזים מוגזמים הם סימן לעיכול לקוי ולחוסר איזון בחיידקי המעיים. אם חווים גזים מוגזמים כרוניים ונפיחות, התייעץ עם רופא מומחה, רצוי גסטרואנטרולוג כדי להעריך ולתת מענה למצב הרפואי, מחלות ולאמוד את התפריט התזונתי ולבחון האם קיימת אי סבילות למזון כמו אי סבילות ללקטוז או מצבים במערכת העיכול כמו IBS, מחלת צליאק או התרבות יתר של חיידקים במעי.

דילוג לתוכן