7 מאכלים שמעלים סוכר בדם

אילו מאכלים מעלים את רמת הסוכר בדם? מהם המאכלים שמעלים סוכר בדם ? אילו מאכלים אסורים לחולי סוכרת? מה המזונות שמתאימים לחולי סוכרת מסוג 2?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהסכרת
7 מאכלים שמעלים סוכר בדם. צילום: Pixabay Balt

אילו מאכלים מעלים את רמת הסוכר בדם? אילו מאכלים מעלים אינסולין? מהם אותם מאכלים שמעלים סוכר בדם ומזיקים? אילו מאכלים אסורים לחולי סוכרת? מה המזונות שמתאימים לחולי סוכרת מסוג 2? גלוקוז גבוה בדם, או היפרגליקמיה, מהווה מצב רפואי שכיח. היפרגליקמיה נגרם ממגוון סיבות. עודף סוכר בדם מתרחש כשהגוף לא יכול לייצר מספיק אינסולין או אינו יכול להשתמש באינסולין ביעילות. גלוקוז גבוה יכול להוביל לבעיות בריאות חמורות אם הוא לא מטופל כראוי. לכן חשוב לעבור אבחון, ייעוץ וטיפול רפואי לשינוי אורוחות החיים ומענה לבעיית הסוכר בדם.

קיימים מספר גורמים לרמות גבוהות של סוכר בדם. במקרים מסוימים, גלוקוז גבוה נגרם על ידי גורמי אורח חיים כמו תזונה לא בריאה וחוסר פעילות גופנית. אכילת מזונות עתירי סוכרים, שומן ומזונות מעובדים תורמת לעודף סוכר בדם. שאינם עושים מספיק פעילות גופנית נוטים גם יותר לסבול מרמות גלוקוז גבוהות.

גלוקוז גבוה נגרם גם ממצבים בריאותיים מסוימים. כך למשל מחלות כמו בעיות לבלב או  סוכרת מעלות את הסוכר. גם תרופות מסוימות גורמות לרמות סוכר גבוהות בדם. כך למשל תרופות כמו קורטיקוסטרואידים מפריעות ליכולת של הגוף להשתמש באינסולין. תרופות אחרות, כגון גלולות למניעת הריון, משפיעות לעיתים על עליה ברמות הסוכר.

רמות גבוהות של גלוקוז יכולות להוביל למגוון בעיות בריאותיות. גלוקוז גבוה עלול לגרום לנזק לאיברי הגוף, כגון הלב והכליות. עודף סוכר מוביל לסיבוכים חמורים כמו שבץ מוחי ונזק עצבי. גלוקוז גבוה משפיעה גם על ויסות מחלת הסוכרת.

ייעוץ, אבחון וטיפול רפואי הכולל שינוי באורח החיים, שינוי תזונתי, הגברת הפעילות הגופנית וטיפול תרופתי יכולים לסייע להורדת הסוכר בדם.

מאכלים שמעלים סוכר

אם כך, איזה מאכלים מעלים סוכר? מה מעלה סוכר בדם? מה אסור לחולי סוכרת לאכול? אילו מאכלים שמעלים סוכר בדם מזיקים? איזה אוכל אוכלים בסוכרת? לפניכם מפורטת רשימה של 7 מאכלים שמעלים סוכר בדם:

1. לחם לבן: לחם לבן מיוצר מקמח מעובד. לחם וקמח לבן כולל עוגות ועוגיות מקמחים אלה, דלים בסיבים ומתעכלים במהירות. הדבר גורם לעליה ברמת הסוכר בדם. במקום לחם לבן, נוכל להעדיף לחמי דגנים מלאים, עתירי סיבים תזונתיים ועתירי ויטמינים ומינרלים.

2. משקאות ממותקים: משקאות מוגזים, משקאות אנרגיה, משקאות ספורט ותה מתוק כוללים סוכר רב ומציעים ערך תזונתי מועט . המשקאות מעלים את  רמות הסוכר בדם שלך, ולכן עדיף להימנע מהם.

3. דגנים מעובדים: דגנים מעובדים שאינם דגנים מלאים מעלים את רמות הסוכר. כך, אורז לבן, פסטה מחיטה לבנה וקמח לבן עברו עיבוד וכך סיבים תזונתיים מועילים בהם הוסרו והם מאד לא בריאים לחולי סוכרת ומי שסובל מסוכר גבוה. לכן נוכל לבחור חלופות של דגנים מלאים כמו אורז מלא או פראי, קינואה ופסטה מחיטה מלאה.

4. אוכל מטוגן: מזונות מטוגנים כוללים שומנים וקלוריות לא מזינים. לכן נוכל להעדיף מאכלים אפויים, מזונות בגריל, או מאודים.

5. בשרים מעובדים: בשר מעובד כמו המבורגר או נקניק, כוללים שומן רווי ונתרן. זה מוביל להגברת הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי ומשפיע על רמות הסוכר.

6. אלכוהול: שתיית אלכוהול משפיעה על רמות הסוכר בדם ולכן מומלץ להמנע מאלכוהול למי שסובל מסוכר גבוה או סוכרת.

7. מאכלים עם סוכר והמתקה: מאכלים רבים הכוללים תוספת סוכר, מזונות מעובדים וממותקים כמו עוגות, עוגיות, חטיפים וממתקים, מאפים, קרקרים, וופלים וקורנפלס למשל כוללים סוכר רב ולכן משפיעים לרעה על רמות הסוכר.

בחירה של מזון בריא מהווה חלק משמעותי בהורדת רמות הסוכר. הימנעות ממזונות אלה תסייע לווסת את רמות  הסוכר בדם ולהפחית את הסיכון לסיבוכים ומחלות.

דילוג לתוכן