תפריט להורדת שומנים בדם

רמות השומן בדם בגוף משפיעות על בריאותנו וכך גם שומני הדם. כיצד ניתן לטפל בשומני דם – טריגליצרידים וכולסטרול גבוה? מה כולל תפריט להורדת שומנים בדם? מה יכלול תפריט להורדת כולסטרול? אילו מזונות כדאי לשלב בתפריט להורדת טריגליצרידים בדם? רמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים מגבירות את הסיכון למחלות כמו שבץ, סוכרת ומחלות לב. לכן אנשים הסובלים מעודף שומני דם כמו רמות גבוהות של כולסטרול או עודף טריגליצרידים בדם מבקשים ליצור תפריט תזונתי להפחתת שומנים בדם.

בדיאטה להפחתת שומן בדם נוכל להתחיל בהפחתת צריכת הקלוריות הכוללת שלך. הפחתה זו יכולה להתבצע בהפחתת כמות המזון בכל מנה או שינוי הרכב המזונות, הפחתת מזונות בין הארוחות כמו חטיפים והימנעות ממשקאות ממותקים, מזון מעובד, אוכל עתיר שומן ועוד. מנגד יש לשלב בתפריט מזונות שיסייעו להפחית את הכולסטרול כמו קטניות, שיבולת שועל, דגנים מלאים, מיץ לימון, שום, בצל, שמן זית, שוקולד מריר, אבוקדו, שקדים ואגוזים, דגים כמו סרדינים, פירות וירקות עתירי סיבים תזונתיים ועוד.

 תפריט להורדת שומנים בדם – כולסטרול וטריגליצרידים

כולסטרול וטריגליצרידים – שומני דם יכולים להגרם ממספר סיבות. לדוגמה עודף כולסטרול או טריגליצרידים בדם נגרם בשל שימוש בחומרים כמו תרופות, אלכוהול, עישון, סטרואידים, גלולות למניעת הריון ועוד. או למשל עודף טריגליצרידים או כולסטרול יכול להווצר עקב גורמים גנטיים, בשל מיעוט פעילות גופנית, השמנה ועודף משקל או גורמים גנטיים.

לכן מי שמתאפיין ברמות גבוהות של שומני דם יפיק תועלת רבה מקבלת אבחון רפואי מעמיק על ידי רופא מומחה לאיתור הסיבות למצב זה וטיפול מדויק בהם. הרופא המטפל יוכל גם לשלב המלצות לשינוי אורח החיים כמו הפחתה במשקל, שינוי תרופות ואבחון מחלות שקשורות בעודף כולסטרול. וכן המלצות שרופא מטפל יוכל לתת ביחס לתפריט להורדת שומנים בדם.

ממה להמנע בתפריט להפחתת שומני דם?

כאמור, בעת גיבוש תפריט להורדת שומנים בדם חשוב גם להקפיד על שילוב מינימלי עד כדי השמטה מוחלטת של מזונות מסוימים. מאכלים מסוימים גורמים לעודף כולסטרול וטריגליצרידים. לכן יש להמנע משילובם בתפריט. לפניכם מפורטים רשימה של סוגי מזונות שיש להמנע מהם בתפריט, על מנת להפחית את רמות הכולסטרול:

 תפריט להורדת שומנים בדם - כולסטרול וטריגליצרידים. צילום: Pixabay Ovidiu Creanga
תפריט להורדת שומנים בדם – כולסטרול וטריגליצרידים. צילום: Pixabay Ovidiu Creanga
  1. בשר עשיר בשומן כמו קציצה, שווארמה, המבורגר, נקניק, לבבות או כבד.
  2. אוכל מעובדים עתיר פחמימות- לדוגמה קורנפלקס או עוגות.
  3. מאכלים מטוגנים ומזון עתיר שומן כמו גבינות צ’אדר.
  4. מזונות מתוקים כמו עוגיות, ממתקים או מאפים
  5. מזון עשיר בשומן רווי, שומן טראנס ומרגרינה – למשל בורקס.
  6. אלכוהול ומזונות המכילים אלכוהול במינון גבוה.

 מה כדאי לכלול בתפריט נגד שומנים בדם?

אלו מאכלים כדאי לכלול בתפריט להפחתת שומנים בדם? מהם המאכלים שיסייעו להפחית את עודף הכולסטרול בדמנו? אילו מזונות יפחיתו את רמת הטריגליצרידים בדם? לפניכם מפורטים מזונות שיסייעו להפחתת הכולסטרול או הטריגליצרידים בדם:

  1. שימוש בשמנים צמחיים כמו שמן זית.
  2. צריכת ירקות המפחיתים כולסטרול כמו ברוקולי, אבוקדו, בצל ושום.
  3. שילוב דגים עתירי אומגה 3 ביניהם מקרל וסרדינים.
  4. אכילת קטניות כמו עדשים חומוס ושעועית. .
  5. שילוב לימון ומיץ לימון בתפריט התזונתי.
  6. אכילת אגוזים, שקדים וזרעים כמו אגוזי מלך או קשיו, גרעיני חמניות, זרעי פשתן.
  7. שילוב דגנים מלאים כמו קינואה, כוסמת או שיבולת שועל.
  8. אכילת טופו, אדממה וסויה.
  9. צריכת מזונות עם פיטוסטרולים – מהצומח כמו סויה ואפונים או פיסטוק.
  10. פירות המועילים להפחתת הכולסטרול כמו הדרים ותפוחים.