הפרי הייחודי לחיזוק העצמות, מניעת עצירות, סוכר גבוה, מחלות לב ושיפור התפקוד השכלי

מיהו הפרי הייחודי שמסייע בחיזוק העצמות ומניעת אוסטיאופורוזיס? מהו הפרי שעוזר לבריאות מערכת העיכול והפחתת עצירות? מה הפרי שמסייע להפחתת משקל על ידי קיום תחושת המלאות? מי הפרי הייחודי שמסייע בבריאות המוח ומפחית סיכון לירידה ביכולות השכליות עם הגיל? מה הפרי שמועיל למניעת נזקי הזדקנות העור והתחדשות העור?

לפני שנפרט אודות הפרי הייחודי נבהיר; אם הינכם סובלים ממחלות רקע, מצבים רפואיים, תסמינים או בעיות, בצעו אבחון רפואי והוועצו ברופא. אבחון רפואי מעמיק מהווה נדבך יסוד בטיפול בשורש הבעיה. האבחון המעמיק יאפשר גילוי הסיבות לתסמינים ויסייע לקבלת ייעות וטיפול מתאים. לכן לפני שממהרים לפנות לעזרת תוספי תזונה, שינויים תזונתיים, צמחי מרפא או טיפולים משלימים, הקפידו על אבחון מקיף ויסודי. אז מיהו בכל זאת אותו פרי ייחודי שמסייע לבריאות?

זהו השזיף ובאנגלית Plum! שזיפים Prunus subg. Prunus הם לא רק טעימים, אלא הם גם מציעים יתרונות בריאותיים רבים בשל הפרופיל התזונתי העשיר שלהם. אז למה שזיף בריא? שזיפים דלים בקלוריות ועשירים בחומרים מזינים חיוניים. זה הופך אותם לתוספת מצוינת לתזונה מאוזנת. שזיף בודד מכיל כמות קלוריות נמוכה יחסית, מה שהופך אותו לאפשרות כחטיף מצוין ללא רגשות אשם. בנוסף, שזיפים הם מקור מצוין לסיבים תזונתיים. סיבים מסייעים לעיכול, מעודדים את סדירות המעיים ויכולים לסייע בהפחתת הסיכון לפתח מצבים כגון עצירות וטחורים.

הפרי שעוזר להרזייה, חיזוק העצמות, הפחתת עצירות,  מחלות לב ושיפור קוגניטיבי. צילום:Rudi Stauber Pixabay
הפרי שעוזר להרזייה, חיזוק העצמות, הפחתת עצירות,  מחלות לב ושיפור קוגניטיבי. צילום:Rudi Stauber Pixabay

הפרי המועיל לבריאות הלב, השרירים, לחץ הדם והעצמות – למה שזיפים בריאים?

מהן הסגולות של השזיף? למה שזיפים בריאים? כשמדובר בוויטמינים, שזיפים עשירים בשפע של ויטמינים ומינרלים. שזיף מכיל ויטמין C, ויטמין A וויטמין K. ויטמין C הוא נוגד חמצון חזק שמחזק את המערכת החיסונית. הוא מסייע לייצור קולגן ומסייע בריפוי פצעים. ויטמין A חיוני לשמירה על ראייה בריאה. הוא מועיל לחיזוק המערכת החיסונית ומסייע לבריאות העור. ויטמין K חיוני לקרישת דם, בריאות העצם ושמירה על תפקוד בריא של המוח.

שזיפים מכילים גם מספר מינרלים. הם מכילים בין היתר אשלגן, מגנזיום ומנגן. לאשלגן תפקיד חיוני בשמירה על תפקוד תקין של הלב והשרירים, ויסות לחץ הדם ותמיכה במאזן הנוזלים. מגנזיום מהווה רכיב חשוב  לייצור אנרגיה, תפקוד עצבים ושמירה על עצמות חזקות. מנגן מעורב בחילוף החומרים של פחמימות, חלבונים וכולסטרול, ופועל כנוגד חמצון.

בנוסף לחומרי הזנה החיוניים הללו, שזיפים מכילים מספר תרכובות פעילות התורמות ליתרונות הבריאותיים שלהם. שזיפים עשירים בנוגדי חמצון, כמו תרכובות פנוליות ואנתוציאנינים. הללו מסייעים בהגנה על הגוף מפני עקה חמצונית. הם מפחיתים את הסיכון למחלות כרוניות, לרבות מחלות לב וסוגים מסוימים של סרטן.

הפרי שעוזר להרזייה, חיזוק העצמות, הפחתת עצירות,  מחלות לב ושיפור קוגניטיבי

למה שזיף בריא? מחקרים מדעיים הדגישו יתרונות בריאותיים רבים הקשורים לצריכת שזיפים לצד שימושים שונים ברפואה העממית בשזיף לצרכים בריאותיים שונים. אז למה שזיפים בריאים ובמה שזיפיים מיובשים או טריים מועילים?

1. שזיפים מועילים לבריאות מערכת העיכול: תכולת הסיבים הגבוהה בשזיפים מקדמת פעילות מעיים טובה יותר ועיכול בריא. הסיבים התזונתיים המצויים בשזיף מסייעים באופן שעשוי לסייע למנוע עצירות.

2. שזיף מסייע לבריאות הלב: בשל הרכיבים המגוונים בהם, שזיפים נמצאו כמועילים לבריאות הלב וכלי הדם.  ממצאים שונים הוכיחו כי שזיפים מורידים את רמות הכולסטרול ומפחיתים את הסיכון למחלות לב.

3. שזיפים מועילים לבריאות העצם ומניעת אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם: ויטמין K והמנגן מצויים בשזיפים בכמות משמעותית. בשל כך ובגלל תכולת רכיבים מזינים נוספים הקיימים בשזיפים, הללו תורמים לשמירה על עצמות חזקות ומניעת אוסטאופורוזיס.

4. השזיף מועיל להרזיה והפחתת עודף משקל: מספר הקלוריות המועט בשזיפים לצד ותכולת הסיבים התזונתיים הגבוהה של שזיפים עשוים להועיל למי שרוצה להפחית במשקל. הרכיבים שמצויים בשזיף הופכים אותו למועמד טוב להרזייה בשל תועלתו בהגברת תחושות מלאות והפחתת צריכת הקלוריות.

5. שזיפים מועילים להפחתת סוכר בדם: לשזיפים יש אינדקס גליקמי נמוך. כלומר לשזיפים יש השפעה מינימלית על רמת הסוכר בדם והם עשויים להגביר רגישות אינסולין באופן מעיל. זה עשוי להפוך אותם למועמדים טובים לשילוב בתפריט של אנשים עם סוכרת או מי שרוצה להפחית גלוקוז בדם.

6. לשזיפים יש תכונות אנטי דלקתיות: לנוגדי החמצון והפיטונוטריינטים בשזיפים יש השפעות אנטי דלקתיות חיוביות. הללו עשויות לסייע בהפחתת הדלקת בגוף ולהקל על תסמינים של מצבים דלקתיים כרוניים.

7. שזיפים מועילים לבריאות העור: ויטמין C ונוגדי החמצון בשזיפים תורמים לעור בריא. זה נעשה על ידי שיפור ייצור קולגן, הפחתת מתח חמצוני ומניעת הזדקנות מוקדמת.

8. תפקוד קוגניטיבי: מספר מחקרים מצביעים על כך שלנוגדי החמצון והפיטוכימיקלים בשזיפים עשויות להיות השפעות נוירו-פרוטקטיביות. כלומר השפעת השזיפים חיובית באופן אשר מסייע לשיפור התפקוד הקוגניטיבי ולהפחתת הסיכון לירידה קוגניטיבית הקשורה לגיל.

סיכומו של דבר, שזיפים הם פרי עשיר בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. הם מציעים מגוון יתרונות בריאותיים, כולל שיפור עיכול, בריאות הלב, בריאות העצם, ניהול משקל, בקרת סוכר בדם, תכונות אנטי דלקתיות, בריאות העור ותפקוד קוגניטיבי. שילוב שזיפים בתזונה יכול לתרום לבריאות כללית ולתמוך באורח חיים בריא. אז קדימה, לבריאות!