10 מאכלים ללא גלוטן

איזה תוספות ללא גלוטן ישנן למזון? אילו מאכלים בלי גלוטן יכולים לשמש למתכונים ללא גלוטן? אילו חומרים ישמשו בסיס למאפים ללא גלוטן? מהם סוגי מוצרים ללא גלוטן שניתן לשלב בתפריט בריא? אילו מאכלים ללא גלוטן אפשר לשלב במתכונים ללא גלוטן?

10 מאכלים ללא גלוטן. צילוםPixabay Sivavich Koravich
10 מאכלים ללא גלוטן. צילוםPixabay: Sivavich Koravich

גלוטן הוא חלבון המצוי בדגנים שונים ובמיוחד בחיטה המורכב מחלבוני גליאדינים וגלוטנינים. לבד מחולי צליאק הרגישים לגלוטן,  שיעור גובר של אנשים מבקשים להמנע ממזונות המכילים חיטה, שעורה ושיפון ודגנים ובכלל מאכלים הכוללים גלוטן. אילו סוגי מזונות בלי גלוטן קיימים? מהם המאכלים ללא גלוטן שנוכל לשלב בתפריט?

מאכלים ללא גלוטן

מאכלים רבים לא מכילים גלוטן. למשל טחינה שאינה מכילה גלוטן, סויה, תירס או אבוקדו. לפניכם רשימה של מאכלים ללא גלוטן:

1. סויה וטופו – מזון בריא בעל ערך גליקמי לא גבוה שאינו מכיל גלוטן ומתאים למי שרגיש לגלוטן.

2. קינואה: קינואה היא דגן בריא נטול גלוטן באופן טבעי הכולל ויטמינים ומינרלים, סיבים וחלבונים.

3. אורז חום או אורז מלא: אורז חום הוא דגן מלא שהוא ללא גלוטן אשר כולל מינרלים וויטמינים.

4. שעועית וקטניות: שעועית וקטניות מהוות מקור בריא לחלבונים, הינן נטולות גלוטן באופן טבעי ומשמשות מקור מצוין לסיבים ומינרלים.

5. אגוזים: אגוזים מהווים מזון נטולי גלוטן באופן טבעי ומהווים מקור מצוין לשומנים בריאים, חלבון וסיבים.

6. זרעים: זרעים הם נטולי גלוטן באופן טבעי והם עמוסים בוויטמינים, מינרלים ושומנים בריאים.

7. ירקות: פירות וירקות הם נטולי גלוטן באופן טבעי והם עמוסים בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון.

8. מוצרי חלב: מוצרי חלב כמו יוגורט הם נטולי גלוטן באופן טבעי ומספקים רכיבי תזונה חשובים כמו חלבון, סידן וויטמין D.

מזון נטול גלוטן ותזונה בריאה:

9. ביצים: ביצים מהוות מזון נטול גלוטן באופן טבעי והן משמשות מקור מצוין לחומרים מזינים.

10. דגים ומאכלי ים: דגים ופירות ים הם נטולי גלוטן באופן טבעי ומהווים מקורות עשירים לחומצות שומן חיוניות.

10. שיבולת שועל: שיבולת שועל היא נטולת גלוטן באופן טבעי ומהווה מקור מצוין לסיבים, ויטמינים ומינרלים. לעיתים שיבולת שועל גדלה או מעובדת ליד דגנים עם גולטן. לכן הקפידו על קניית שיבולת שועל שעל אריזתה כתוב שאינה עם חשש לגלוטן.

מאילו מאכלים חשוב להמנע כשסובלים מרגישות לגלוטן? מה המזונות שכדאי לא לצרוך כי הם מכילים גלוטן? כאשר סובלים מרגישות לגלוטן חשוב להמנע ממאכלים המכילים חיטה, שיפון ושעורה ודגנים המכילים גלוטן. כך חשוב להמנע ממזון כמו מאפים, בורקסים, עוגיות ועוגות, וופלים, מצות, לחם, קרקרים, ביסקוויטים, פאי, קיש ופשטידות המכילים קמח ועוד.