5 עובדות חשובות על ויטמין D

מיהו ויטמין הפלא שמועיל לתפקוד החיסוני, צמיחת התאים, בריאות העצם ומלחמה בסרטן? זהו ויטמין די הייחודי!

ויטמין D מהווה רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד חיוני בשמירה על הבריאות הכללית ויש לו סגולות רבות. אחד היתרונות העיקריים שלו הוא תפקידו בבריאות העצם. הוא קשור לצמיחת ושימור עצמות חזקות ובריאות. ויטמין זה עוזר לגוף לספוג ולנצל סידן וזרחן, החיוניים למינרליזציה של העצם.

  • ויטמין D – ויטמין השמש 
  • מהו תחום BMI תקין ואיך מחשבים את מדד מאסת הגוף? 
  • ויטמין די וחשיפה לשמש

    בנוסף, וויטמין D תומך בתפקוד החיסוני. הוא מווסת את צמיחת התאים וחלוקתו, ומפחית דלקתיות. רמות נאותות של ויטמין D נקשרו להפחתת הסיכון למחלות מסוימות, כולל אוסטאופורוזיס, מחלות לב וכלי דם וסוגים מסוימים של סרטן. בעוד שאור השמש הוא מקור טבעי לויטמין D, ניתן להשיגו גם דרך מזונות ותוספי מזון מסוימים. עם זאת, חשוב להתייעץ עם רופא כדי לקבוע את המינון המתאים ולהבטיח רמות אופטימליות לאורך זמן.

ויטמין D3 קלציטריול משמש הורמון סטרואידי שאחראי על איזון נוזלים, ספיגת סידן ופירוק ובניית עצם. מהי חשיבותו של ויטמין D, כיצד הוא מיוצר ומהו מינון נמוך של ויטמין D ומתי ממליצים לטפל ברמות נמוכות של ויטמין D בדם? להלן 5 עובדות חשובות על ויטמין D ומחסור בו.

5 עובדות חשובות על ויטמין D. צילום: stevepb-Pixabay
5 עובדות חשובות על ויטמין D. צילום: stevepb-Pixabay

5 עובדות חשובות על ויטמין D

  1. ויטמין D נצרך ממזון וגם בייצור עצמי על ידי חשיפת העור של גופנו לשמש. רכיב UVB בקרני השמש משפיע על הכולסטרול בתרכובת העורית ויוצר עם חום הגוף ויטמין D.
  2. ריכוז ויטמין D נמוך – מחסור בויטמין D קשור באופן ישיר להתפתחות אוסטיאופורוזיס. ויטמין D משמעותי לספיגה של סידן ושל זרחן מהמזון. ויטמין D מפחית את הפרשתו של סידן בשתן. כשריכוז ויטמין D נמוך, הספיגה של הסידן אינה טובה מספיק. זה גורם לעליה בפרשה הורמונלית שמובילה בתורה לפירוק סידן מהעצמות כדי להביא לזמינות הסידן במחזור הדם. במעגל זה עולה הסבירות לאוסטיאופורוזיס בשל מחסור בויטמין D.
  3. השפעה של שימוש בתוסף ויטמין זה במחקרים, נמצאה כאשר הוא נלקח במינונים מסוימים. כך, ממצאי מחקר מסוים מצאו כי מעל מינון יומי של 700-800 יחידות בינלאומיות של ויטמין D, ניכר סיכון מופחת לשברי אגן ואוסטיאופורוזיס בעשרות אחוזים. ואילו צריכה של 300-400 יחידות בינלואמיות לא הובילה להפחתת תדירות שברים ואוסטיאופורוזיס.
  4. למרות האקלים החם במדינות שונות, ממצאי מחקרים שונים מצביעים על כך שרבים מן התושבים גם במדינות המתאפיינות באקלים חם, כולל בעלי עור כהה ומי שנהנה מקרני שמש, גם כן סובלים ממחסור בויטמין D. כך ניתוח מחקרי לדוגמה של מדינה מזרח עם ריבוי שמש הצביעה על חוסרים בויטמין D בקרב תושבים שונים. ההמלצה היא שריכוז ויטמין D בדם יהיו מעל 25-30 ננו גרם למילילטר. כלומר מחסור בויטמין D הוא רמות של מתחת ל-30 ננו גרם למיליליטר. ואילו ריכוז ויטמין D נמוך במיוחד – מחסור חמור בויטמין D הינו מתחת ל10-15 ננו גרם למילילטר ויטמין.
  5. ארגוני הבריאות ממליצים לצרוך 400-800 יחידות בינלאומיות של ויטמין D בכל יום בקרב מבוגרים. 400 יחידות בקרב ילדים.
  6. ממצאי מחקרים שונים מצביעים על קשר בין ריכוז ויטמין D נמוך בדם לבין רככת, אוסטיאופורוזיס, עייפות, בעיות חניכיים ושיניים, סכרת, השמנה ופגיעה בהתפתחות התינוק בהריון.