6 דרכים ייחודיות איך מורידים את רמת הסוכר בדם?

כיצד להפחית את רמות הגלוקוז במחוזר הדם? איך להפחית עודף סוכר בדם? אילו שיטות יכולות להשפיע על הפחתת הסוכרים בדם? איזה מאכלים מורידים את הסוכר בדם? אילו שיטות טבעיות מורידות את הסוכר ללא תרופות? האם שתיית מים מורידה סוכר?

שיטות שונות עשויות לסייע להפחית את הסוכר בדם, ואולם נדגיש; אם הינך סובל ממצב רפואי, מחלה או תסמינים כמו עודף סוכר בדם פנה לאבחון וייעוץ רפואי. שינוי אורחות חיים, פעילות גופנית, תזונה וטיפולים שונים עשויים לסייע לבעיה. ברם, אבחון יסודי בדבר הסיבות למצב הרפואי מהווה נדבך חשוב שאין לדלג עליו בדרך לטיפול יעיל. ייתכן שנצליח להפחית סוכר באמצעות תזונה או פעילות גופנית אך אם עודפי הסוכר נגרמים בשל שימוש בחומרים מסוימים למשל, כדאי לאבחן זאת ולא רק לטפל בתופעה עצמה. וזאת בלי שנתייחס ונטפל בגורם לה כמו החומרים שגרמו לכך.

הפחתת גלוקוז בדם בלי תרופות

רבים מהסובלים מעודף סוכר בדם – היפרגליקמיה לאורך זמן מתאפיינים או מפתחים מחלת סוכרת. הסוכרת מוגדרת כהפרעה מטבולית כרונית המאופיינת ברמות גבוהות של גלוקוז (סוכר) בזרם הדם. סוכרת מסוג 2 מהווה את הצורה הנפוצה יותר של סוכרת. היא  מתרחשת כאשר הגוף הופך עמיד לאינסולין או לא מייצר מספיק אינסולין כדי לווסת את רמת הסוכר בדם ביעילות. אינסולין, המיוצר על ידי הלבלב, הוא הורמון שאחראי להקל על ספיגת הגלוקוז לתאי הגוף כדי לספק אנרגיה. בסוכרת מסוג 2, תאי הגוף הופכים עמידים להשפעות האינסולין. עמידות זו מובילה להצטברות של גלוקוז במחזור הדם.

רמות גבוהות של סוכר וגם סוכרת מסוג 2 Type II Diabetes מושפעת מגורמים שונים. גורמים מגוונים משפיעים על התהוותה כמו גנטיקה, לחץ נפשי, תרופות וחומרים, תזונה ופעילות גופנית, השמנת יתר ומצבים רפואיים מסוימים.

תזונה בריאה והימנעות ממאכלים מזיקים כאחת הדרכים להפחתת סוכר בדם. צילום:Rita-Mut from Pixabay
תזונה בריאה והימנעות ממאכלים מזיקים כאחת הדרכים להפחתת סוכר בדם. צילום:Rita-Mut from Pixabay

לכן, ויסות רמות הסוכר בדם יכול להיות אפשרי בשיטות שונות כמו טיפול תרופתי, שינויים בתזונה, פעילות גופנית סדירה ושינויים באורח החיים. שינוים אלה ואחרים עשויים לעזור לנו לשלוט ברמות הסוכר בדם ולמנוע סיבוכים והתהוות סוכרת ומחלות נוספות. אז אילו שיטות עוזרות להפחית סוכר בדם?

6 שיטות איך מורידים את הסוכרים בדם?

כיצד נוכל לשלוט ברמות הסוכרים בדם בשיטות שונות ובריאות? אילו ממצאים מחקריים תומכים בתועלת של דרכים להפחתת הגלוקוז בדם? כאשר רמות הסוכר גבוהות, לאחר ייעוץ ואבחון רפואי, הרופא עשוי להציע תרופות להפחתת סוכר. מלבד תרופות בנטילה פומית דרך הפה נוכל להעזר בתרופות באמצעות הזרקה. תרופות שונות הוכחו כמועילות ביותר להפחתת הסוכר בדם. מעבר לטיפול תרופתי נוכל להוועץ עם הרופא לגבי הפחתה של סוכר בדם בשיטות ייחודיות אחרות וביניהן דרכים אלה:

1. הקפידו על תזונה מאוזנת: הקפידו על תזונה מאוזנת כאחת הדרכים היעילות ביותר לשלוט ברמות הסוכר בדם. אילו מאכלים מורידים את הסוכר בדם או לא מגבירים את הגלוקוז במהירות? התמקדו בצריכת מזון עתיר סיבים ולא מעובד, כגון פירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים ושומנים בריאים. למשל אכלו שיבולת שועל, עדשים, תפוחים, אבוקדו, פירות הדר, ברוקלי, בצל, טונה וכרובית.  הימנעו מבשר אדום ושמן, ממזונות מתוקים, מעובדים, עם פחמימות ריקות ועתירי שומן. למשל הימנעו ממאכלים כמו מאפים, חטיפים, ממתקים ומשקאות מסוכרים. העדיפו לצרוך מאכלים עם אינדקס גליקמי נמוך שלא מעלה את רמות הסוכר במהירות.

2. בצעו פעילות גופנית סדירה: הימנעו מאורח חיי םיושבני, ובצעו פעילות גופנית. ישבה ממושכת והעדר פעילות (למשל מול המסכים) קשורה להתפתחות של סוכר גבוה וסוכרת. פעילות גופנית סדירה מועילה, על פי מחקרים להפחתת רמת הסוכר בדם. פעילות גופנית מסייעת לגוף לנצל את הגלוקוז ביעילות. היא משפרת את הרגישות לאינסולין. ולכן נסו לבצע במהלך השבוע כשלוש שעות של פעילות גופנית באופן המתאים למאפיינכם לצד אימוני כוח.

הורדת סוכר בדם

3. אבחנו מחלות רקע ומצבים רפואיים המשפיעים על רמות הסוכר בדם וטפלו בהם; מחלות מסוימות מלבד סוכרת קשורות לעליית רמת הסוכר בדם. כך למשל בעיות הורמוניות תורמות לסוכר גבוה. או למשל פעילות מוגברת של בלוטת התריס וגם תת פעילות שלה משפיעים על רמות הסוכר בדם.

4. הקפידו על שתיית מים תכופה בכמות הנדרשת: שתייה מרובה של מים מועילה לבקרת רמת הסוכר בדם. מים עוזרים לשטוף עודפי סוכר דרך השתן. שתיה מעודדת לחות בגוף ומועילה למגוון היבטים. העדיפו צריכה של מים על פני משקאות ממותקים . תוכלו לשלב גם תה צמחים לא ממותק מבוסס צמחי מרפא כמו קינמון להפחתת רמת הסוכר בדם.

5. הפחיתו את רמות המתחים הרגשיים ושנו מספיק: מתח כרוני מגביר את רמות הסוכר בדם. בצעו תרגול של טכניקות שיסייעו לכם להפחית מתח. למשל שיטות נשימה, תרגול יוגה ומדיטציה או עיסוק בתחביב אהוב כדי להפחית מתח. לצד זה שינה איכותית מספקת היא חיונית לשמירה על רמות סוכר יציבות בדם.

6. ווסתו ונטרו את כמות החומרים והתרופות שאתם צורכים שמשפיעים על הסוכר: הפחיתו בצריכת חומרים שמשפיעים על עליה ברמת הסוכר. כך, הימנעו מצריכת חומרים כמו אלכוהול. ווסתו בשיתוף הרופא צריכה של סטרואידים או תרופות משתנות לדוגמה. הללו עלולים להגביר סוכר בדם.