8 מאכלים כנגד לחץ דם: אילו מאכלים מורידים יתר לחץ דם?

אילו מאכלים מפחיתים לחץ דם גבוה? מהם הירקות שמועילים להפחתת יתר לחץ דם? מה הממצאים המחקריים מגלים לגבי הירקות, הפירות והמאכלים שעשויים לסייע להפחתת עודף לחץ דם? מי המזונות שמורידים לחץ דם באמצעות תזונה נבונה? יתר לחץ דם בלתי נשלט עלול להוביל לסיבוכים חמורים כגון מחלות לב, שבץ מוחי ונזק לכליות. מדובר בתופעה מסוכנת במיוחד ולכן רבים מבקשים לטפל בה. אחת הדרכים הנמפוצות הוא טיפול באמצעות תרופות. עם זאת שינוי אורחות החיים חשוב במיוחד.

נדגיש כי אם הינכם סובלים מלחץ דם גבוה, הקפידו על ניטור לחץ הדם באופן קבוע, היוועצו ברופא מומחה ועיברו אבחון על מנת לדעת מה גורם ליתר לחץ הדם והאופן המיטבי לטיפול בבעיה. אמנם, מאכלים יכולים לסייע בהפחתת עודף לחץ דם על פי מחקרים רפואיים. ואולם, נדגיש את החשיבות שבייעוץ, אבחון והתאמת הטיפול למצב הספציפי של המטופל, מאפייניו ומגבלותיו בהקשר תזונתי ורפואי.

לחץ דם, תזונה ותסמינים

לחץ דם גבוה, הידוע גם בשם יתר לחץ דם, מהווה מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. קיימים מספר גורמים שיכולים לתרום להתפתחות של לחץ דם גבוה. אחת הסיבות העיקריות קשורה לאורחות חיים. אורח החיים משפיע מאד על התפתחות התופעה. כך תזונה עשירה בנתרן, חוסר פעילות גופנית וצריכת אלכוהול מופרזת לדוגמה משפיעים על יתר לחץ דם. גם לגנטיקה נודע תפקיד במצב זה. אנשים עם היסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם נמצאים בסיכון גבוה יותר.

גורמי סיכון אחרים כוללים השמנת יתר, עישון, מתח ולחת נפשי ומצבים רפואיים מסוימים. כך למשל מצבים כמו מחלת כליות, הפרעות בבלוטת התריס ודום נשימה בשינה הם גורמי סיכון. לפיכך חשוב במיוחד לאמץ אורח חיים בריא, כולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה, הפחתת מתחים נפשיים, והימנעות מעישון וצריכת אלכוהול מופרזת כדי לסייע במניעת לחץ דם גבוה.

אילו מאכלים מפחיתים את לחץ הדם? צילום: Jay Bahc Pixabay
מהם המזונות שעשויים לסייע להורדת עודף לחץ דם? צילום: Pixabay

תסמינים של לחץ דם גבוה יכולים להשתנות מאדם לאדם. אנשים רבים עשויים שלא לחוות תסמינים כלל. לכן יתר לחץ דם מכונה “הרוצח השקט”. עם זאת, קיימים תסמינים שעשויים להצביע על תופעת לחץ דם גבוה. התסמינים של לחת דם גבוה הנפוצים כוללים כאבי ראש, סחרחורת, ראייה מטושטשת, כאבים בחזה, קוצר נשימה ועייפות.

8 מאכלים להפחתת לחץ דם גבוה

מהם המאכלים שיסייעו להפחתת לחץ דם גבוה? אילו מזונות יכולים לסייע על פי מחקרים מדעיים בהפחתת לחץ הדם?

1. מיץ תפוזים:
מיץ תפוזים עשיר בויטמין C, אשלגן ונוגדי חמצון, המועילים לבריאות הלב. מחקרים הראו שצריכת מיץ תפוזים עשויה לסייע בהורדת לחץ הדם בשל תכולת האשלגן הגבוהה שלו. תכולת האשלגן עשויה לנטרל את השפעות הנתרן על לחץ הדם.

2. תרד:
התרד הוא ירק ירוק עלים עשיר באשלגן, מגנזיום וחנקות תזונתיים. אכילתו נמצאה קשורה להורדת רמות לחץ הדם. ואכן מחקרים מראים ששילוב תרד בתזונה עשוי לסייע בוויסות לחץ הדם ולשפר את בריאות הלב וכלי הדם.

3. דגים כמו סלמון:
דגים שומניים כמו סלמון הם מקורות מצוינים לחומצות שומן אומגה 3. חומות אלה הוכחו כמסייעות בהפחתת דלקת והורדת לחץ דם. ואכן מחקרים העלו כי צריכה קבועה של דגים שומניים עשויה לסייע בהורדת לחץ הדם ולהפחתת הסיכון ליתר לחץ דם.

4. אגוזים כמו פיסטוקים וזרעי פשתן:
אגוזים כמו פיסטוקים וזרעי פשתן עשירים בשומנים בלתי רוויים, סיבים וחומרים מזינים שונים. הללו מסייעים לשמירה על בריאות הלב. מחקרים הצביעו על כך שלכלול אגוזים בתזונה, כגון פיסטוקים וזרעי פשתן, עשויה להיות השפעה חיובית על ויסות לחץ הדם.

5. קטניות:
הקטניות, כולל שעועית, עדשים וחומוס, עשירות בסיבים, חלבון ומינרלים שונים. הרכיבים המועילים בהם עשויים להשפיע בהחלט על בריאות הלב. ואכן מחקרים מראים ששילוב קטניות בתזונה עשוי לסייע בהורדת רמות לחץ הדם ולהפחית את הסיכון ליתר לחץ דם.

6. אוכמניות:
האוכמניות עשירות בנוגדי חמצון, במיוחד פלבנואידים. הללו נמצאו כבעלי יתרונות קרדיווסקולריים. מחקרים העלו כי צריכה קבועה של אוכמניות עשויה לסייע בשיפור ויסות לחץ הדם ולתרום לבריאות הלב.

7. ברוקולי:
הברוקולי עשיר בויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. לכן לא מפליא שהוא נמצא כבעל יתרונות לבריאות הלב וכמסייע להפחתת לחץ דם והורדת הסיכון ליתר לחץ דם.

8. קיווי:
פרי הקיווי עשיר בויטמין C, אשלגן וסיבים תזונתיים, המועילים לבריאות הלב. מחקרים מצביעים על כך שצריכת קיווי קשורה בהורדת רמות לחץ הדם. וזאת בשל תכולת החומרים המזינים שלו ותכונות נוגדות חמצון פוטנציאליות.

 

מקורות

Kanbay, M., Turgut, F., Erkmen Uyar, M., Akcay, A., & Covic, A. (2008). Causes and mechanisms of nondipping hypertension. Clinical and experimental hypertension30(7), 585-597.

Bell, E. T., & Pedersen, A. H. (1930). The causes of hypertension. Annals of Internal Medicine4(3), 227-237.‏

Arnoldi, A., Zanoni, C., Lammi, C., & Boschin, G. (2015). The role of grain legumes in the prevention of hypercholesterolemia and hypertension. Critical Reviews in Plant Sciences34(1-3), 144-168.

Valls, R. M., Pedret, A., Calderón-Pérez, L., Llauradó, E., Pla-Pagà, L., Companys, J.& Solà, R. (2021). Effects of hesperidin in orange juice on blood and pulse pressures in mildly hypertensive individuals: A randomized controlled trial (Citrus study). European journal of nutrition60, 1277-1288.

Houshialsadat, Z., Mirmiran, P., Zare-Javid, A., Bahadoran, Z., & Houghton, C. (2022). Beneficial Effects of Sulforaphane-Yielding Broccoli Sprout on Cardiometabolic Health: A Systematic Review and Meta-Analysis. Jundishapur Journal of Natural Pharmaceutical Products17(4).

Svendsen, M., Tonstad, S., Heggen, E., Pedersen, T. R., Seljeflot, I., Bøhn, S. K.,& Klemsdal, T. O. (2015). The effect of kiwifruit consumption on blood pressure in subjects with moderately elevated blood pressure: a randomized, controlled study. Blood pressure24(1), 48-54.