המדריך איך להוריד כולסטרול?

איך להוריד כולסטרול? כיצד ניתן להפחית את רמות הכולסטרול הרע בדם? איך להפחית את הכולסטרול הכללי ולהעלות את רמות הכולסטרול הטוב? אילו מאכלים יסייעו לנו להוריד רמות של כולסטרול בגופנו? מה כדאי לעשות וממה להמנע כדי לשמור על רמה תקינה של כולסטרול בגופנו? איך להוריד כולסטרול רע שלא רק באמצעות תזונה או תרופות?

איך להוריד כולסטרול? צילום: Pixabay Niek Verlaan
איך להוריד כולסטרול? צילום: Pixabay Niek Verlaan

האם הכולסטרול שלי גבוה: כולסטרול ברמות תקינות הוא חיוני ומועיל לגופנו. ערכים של כולסטרול החורגים מרמות רגילות מזיקים לגוף. כולסטרול גבוה מגביר סיכון למחלות לב, שבץ ומוות בטרם עת. לכן נוכל לשמור על רמות של שומני דם כמו כולסטרול וטריגליצרידים באופן תקין בדרכים שונות.

כולסטרול – ערכים

רמות הכולסטרול נמדדות בדרך כלל במיליגרם (מ”ג) של כולסטרול לדציליטר (ד”ל) של דם. הטווח התקין לכולסטרול הכולל משתנה בהתאם לגיל ולמין של הנבדק. יחד עם זאת ערכים של סך כל הכולסטרול כללי בדם קובעים האם הוא תקין או לא לפי כלל זה:

  • פחות מ-200 מ”ג/ד”ל נחשב ערך הכולסטרול הרצוי למבוגרים
  • 200-239 מ”ג/ד”ל נחשב לכולסטרול בערך גבולי גבוה
  • 240 מ”ג/ד”ל ומעלה נחשב כרמה גבוהה ומסוכנת של כולסטרול

נציין כי חשוב לבחון גם את רמות הכולסטרול הרע LDL. כולסטרול רע ברמה של 70 עד 100 מ”ג לד”ל היא רמה תקינה. רמות הכולסטרול המיטביות עבור אדם עשויות להשתנות בהתאם לגורמי הסיכון האישיים שלו למחלות לב, כגון היסטוריה משפחתית, גיל ומצבים בריאותיים אחרים. לכן יש לפנות לרופא על מנת לאבחן כראוי את המצב הרפואי, את אפשרויות הטיפול והשינויים באורח החיים ואת הגורמים האפשריים לכולסטרול הגבוה.

עוד בנושא כולסטרול:

הסיבות לכולסטרול מגוונות. לכן נדגיש שרמות הכולסטרול יכולות להיות מושפעות מגורמים רבים כמו מחלות ותרופות שאנו צורכים, עישון, אלכוהול, וכמובן תזונה. מלבד זאת גם גנטיקה חשובה , הרגלי הפעילות הגופנית ואורח החיים. אם יש לך כולסטרול גבוה, חשוב לעבוד עם ספק שירותי הבריאות שלך כדי לפתח תוכנית להורדת הכולסטרול כדי להפחית את הסיכון למחלות לב ובעיות בריאות אחרות.

איך להוריד כולסטרול?

איך להוריד כולסטרול כללי בדם ולשפר את רמות הכולסטרול הטוב? כיצד להפחית את רמות הכולסטרול בלי תרופות? איך להוריד כולסטרול רע LDL? לפניכם מספר דרכים להוריד ערכי כולסטרול בדם:

1.אכלו תזונה בריאה: הוועצו עם גורם מקצוע מומחה בתחום על מנת לשנות את התפריט התזונתי. שינוי תזונתי משמש ככלי ראשון במעלה להוריד כולסטרול רע בדם ולהעלות כולסטרול טוב. תוכלו לשנות את התפריט כך שיכלול מזונות דלים בשומן רווי, הימנעו משומן טראנס ושמן רווי כמו בנקניקים ובשר עתיר שומן, מזון מעובד וממותק. ומנגד צרכו יותר מזון עתיר בסיבים, כגון פירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים ושומנים בריאים.

2. בצעו מספיק פעילות גופנית: פעילות גופניצ מתונה קבועה מסייעת לבריאות וגם להורדת כולסטרול עודף. לכן מומחים ממליצים להתעמל כשעתיים וחצי בשבוע במצטבר בעצימות בינונית (בהתאם למגבלות ומצב רפואי). ארבע או חמש פעמים בשבוע של אימון בעצימות נמוכה שנמשך כ30-45 דקות עשוי לסייע לגוף להפחית את רמות הכולסטרול.

3. אבחנו מחלות שקשורות עם עודף כולסטרול : מחלות כמו זאבת, סוכרת או מחלות כליה שאינן מאובחנות ומטופלות מעודדות עודף כולסטרול.

אולי יעניין אותך בנושא כולסטרול:

4. הפחיתו במשקל: אם אתם סובלים מעודף משקל או השמנת יתר, ירידה במשקל יכולה לעזור בהורדת הכולסטרול שלכם.

5. הימנעו מצריכת משקאות אלכוהוליים. צריכת אלכוהול מוגברת מזיקה לכבד אך גם מגבירה את הכולסטרול בגופנו.

6. הפסיקו לעשן. עישון נמצא כגורם המוריד את רמות הכולסטרול הטוב בגופנו. עישון מהווה גורם שבשילוב עם נזקי העישון עצמם ונזקיו בהקשר של כולסטרול הינו קטלני במיוחד.

7. קחו תרופות להורדת כולסטרול, במידה ושינויים אלו ואחרים באורח החיים אינם מספקים. ייעוץ רפואי ואבחון מקיף של רופא יסייע לכם לקבוע האם די בשינויים באורח החיים ללא תרופות. כאשר שינוי אורח החיים לבדו לא  מספיק להורדת הכולסטרול, הרופא המטפל יציע לצרוך תרופות כמו סטטינים או מעכבי ספיגת כולסטרול.

8. הפסיקו ליטול תרופות מעלות כולסטרול: תרופות מסוימות כמו תרופות נגד הפרעות קצב לב או תרופות לאקנה יכולות להגביר את הכולסטרול בדם. חשוב להוועץ ברופא שימלית איך להפסיק ליטול תרופות שעלולות להיות הגורם לכולסטרול גבוה בדמכם ולהחליפן באחרות, אם בכלל.

כולסטרול ושומני הדם: מה חשוב לדעת?

גם אתם סובלים מטריגליצרידים וכולסטרול גבוה בדם? מה חשוב לדעת על כולסטרול, מהם שומני דם? הנחיות לקריאה של תוצאות בדיקת הכולסטרול והסברים מפי ד”ר עופר כספי .