צמחי המרפא הייחודיים להפחתת סוכר בדם

מהם תרופות הסבתא שהוכחו במחקרים מדעיים כקשורות להורדת הגלוקוז בדם? מהם צמחי המרפא שעשויים על פי ממצאים מחקריים לסייע להורדת הסוכרים בדם בקרב חולי סוכרת ובעלי עודף סוכר?

דקל שחף

צמחי מרפארפואה משלימה
צמחי מרפא להורדת סוכר בדם. צילום: Pixabay

אילו צמחי מרפא ייחודיים עשויים לסייע להפחית את רמות הסוכר בדם? מהם תרופות הסבתא שהוכחו במחקרים מדעיים כקשורות להורדת הגלוקוז בדם? מיהם צמחי המרפא שעשויים על פי ממצאים מחקריים לסייע להורדת הסוכרים בדם בקרב חולי סוכרת ובעלי עודף סוכר? לפניכם רשימה של צמחי מרפא שהוכחו כמסייעים להפחתת רמות הסוכר בדם.

נציין כי לפני פניה לצמחי מרפא, פתרונות תזונתיים, טיפולי רפואה משליהמ או שינוי אורחות חיים כמו פעילות גופנית והרזיה להפחתת רמות הסוכר, יש לפנות לרופא לייעות ואבחון. הסיבות לסוכר גבוה מגוונות. החל מאורח חיים יושבני, מיעוט פעילות גופנית, עודף משקל, תזונה לא בריאה ועד שימוש בתרופות ומחלות. לכן נדגיש כי לפני פניה לתרופות טבעיות או טיפולים חשוב לפנות לרופא לאבחון גורם רמות הסוכר הגבוהות ולטיפול בהן.

מחקר לגבי צמחי מרפא והשפעתם המועילה

רפואת הצמחים, המכונה גם רפואה טבעית או אלטרנטיבית, היא שיטת טיפול עתיקת יומין המשתמשת בצמחים שונים לצורכי ריפוי. במשך שנים רבות, הרפואה המערבית המודרנית התעלמה מחשיבות הצמחים לריפוי,. ברם, בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית בשילוב רפואת הצמחים ברפואה הקונבנציונלית.

אחד התחומים שבהם רפואת הצמחים תופסת תאוצה הוא בטיפול בסוכרת ובוויסות רמות סוכר בדם. מחקרים מדעיים רבים בחנו את יעילותם של צמחים בהפחתת רמות סוכר בדם.

1. כורכום מפחית סוכר גבוה. מחקרים הראו כי הכורכום, תבלין נפוץ, מכיל חומר פעיל בשם כורכומין. התגלה כי הכורכומין כולל תכונות אנטי-דלקתיות ויכולת לשפר את רגישות התאים לאינסולין, ההורמון האחראי על ויסות רמות הסוכר בדם.

    2. תה ירוק מסייע להורדת הגלוקוז בדם. כמו כן, מחקרים מצאו כי תה ירוק עשיר בחומצות פוליפנוליות שיכולות לסייע בשמירה על רמות תקינות של סוכר בדם. תוספת של תמצית ירוקה או צריכה של תה ירוק ירוק נמצאו קשורים לשיפור בוויסות הסוכרת.

    3. ג'ינקו בילובה מועיל להפחתת רמות סוכרים גבוהות. צמח נוסף לדוגמה שזוכה לתשומת לב רבה במחקר הוא ג'ינקו בילובה. ממצאים מחקריים מראים כי לצמח זה תכונות אנטי-אוקסידנטיות החשובות בטיפול בסיבוכים הקשורים לסוכרת.

    4. קינמון מועיל להפחתת הגלוקוז בדם. ממצאים מחקריים העלו כי קינמון מפחית באופן משמעותי את הגלוקוז בצום. עוד נמצא כי רמות הטריגליצרידים, הכולסטרול LDL, ורמות הכולסטרול הכוללות אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2 הושפעו לטובה מצריכת קינמון (Khan 2003, 2010; HS 2013). עוד נמצא במחקר כי קינמון גם מוריד את רמות הגלוקוז בדם לאחר הלידה בקרב נשים ומסייע להפחתת סוכר בדם גם בקרב מבוגרים הסובלים מעודף משקל. המנגנונים הפוטנציאליים העומדים מאחורי השפעות אלה כוללים שיפור רגישות לאינסולין והפרשת אינסולין מופחתת. וכמו כן גם מנגנוני עיכוב גליקטציה של חלבון.זאת לצד יכולתו נוגדת החמצון של קינמון המסייעת להשפעתו על המטבוליזם של הגלוקוז.

    לאור הממצאים המדעיים האלה, הרפואה המערבית המודרנית מכניסה בהדרגה המלצות לשימוש בתוספי מזון טבעיים לצד הטיפול התרופתי בסוכרת. רופאים ותזונאים ממליצים לעיתים, לצד שינוים נוספים ושימוש בתרופות לשלב צריכה של תבלינים וצמחי מרפא כמו קינמון, כורכומין ותה ירוק ואף להוסיף תוספי תזונה על בסיס גינקו בילובה.

    נציין שוב כי יש לפנות לרופא מוסמך לפני נטילת תוספי תזונה כלשהם ולקבל הנחיות ספציפיות המתאימות לכל מקרה באופן אישי. הרפואה הטבעית יכולה להוות תוספת טובה אך לא תמיד תחליף לטיפול התרופתי בסוכרת ולשינויים בהרגלי אורחות חיים נחוצים.

    דילוג לתוכן