סטטינים, אלכוהול ומיץ אשכוליות

כיצד משפיעה צריכת אלכוהול על הכבד והאם האינטראקציה עם סטטינים מזיקה? איך משפיעה שתיית מיץ אשכוליות על סטטינים?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

קרדיולוגיהמחלות לב
למה לוקחים סטטינים בערב? צילום: Ewa Urban Pixabay

מה קשרי הגומלין בין סטטינים ואלכוהול? כיצד משפיעה צריכת אלכוהול על הכבד והאם האינטראקציה עם סטטינים מזיקה? סטטינים הם תרופות שמעכבות את האנזים המייצר כולסטרול. איך משפיעה צריכה של מיץ אשכוליות על סטטינים? מה הקשר בין סטטינים לתרופות לדילול דם?

עוד בנושא בריאות הלב וכלי הדם:

רבים הסובלים מכולסטרול גבוה מקבלים המלצה להשתמש בתרופות סטטינים להורדת כולסטרול. לפני התחלת שימוש בסטטינים מומלץ להתייעץ עם קרדיולוג ולבחון את תפקודי הכליות והכבד. לאחר תחילת שימוש קבוע בסטטינים מומלץ לערוך בדיקות קבועות לאבחון תפקוד ואנזימי כבד. חשוב מאד ליטול כל תרופה, ובפרט סטטינים כאשר המצב התפקודי והבריאותי של המטופל ידוע ומותאם לו טיפול בהתאם לכך. יחד עם זה, ישנן מגבלות התקפות למי שצורך סטטינים באשר הוא. כלומר גם אם אדם הנוטל סטטינים לא סובל ממחלות כליה או כבד, עליו לדעת כי ייתכנו אינטראקציות או השפעות בעיתיות של סטטטינים עם חומרים אחרים כמו אלכוהול או מיץ אשכוליות.

סטטינים, אלכוהול ומיץ אשכוליות

סטטינים ואלכוהול: ככלל, למי שנוטל סטטינים, אלכוהול יכול לגרום לנזק בדרגות שונות בהתאם לתפקוד הכבד של אותו אדם. לכן שתיית אלכוהול וסטטינים מהווים שילוב מזיק. סטטינים משפיעים על מאזן האנזימים בכבד ועלולים להשפיע על תפקודו בכלל. אלכוהול גם הוא מוביל להשפעה שלילית ואף לפגיעה ונזק בכבד. לכן שימוש בסטטינים ואלכוהול יחד מהווים גורמי נזק משמעותיים כשהם משפיעים על הכבד יחד.

יש הטוענים כי בנסיבות מסוימות צריכת אלכוהול מתונה במיוחד ובדיקות כבד המצביעות על כבד ללא נזקים מצטברים ובעיות אנזימטיות, לא בהכרח תביא לפגיעה ונזק משמעותי לכבד. ואולם, ההמלצה היא לא לצרוך אלכוהול וסטטינים יחד.

לצד זה קיימים חומרים אחרים שלא מומלץ לצרוך עם סטטינים כמו אנטיביוטיקה מסוגים שונים ותרופות אנטי פטרייתיות. גם שימוש בתרופות נגד HIV עלולות לגרום לאינטראקציות ותגובות משמעותיות כמו נזק שרירי. שימוש בתרופות דילול דם כמו וארפירין לא מומלצות לשימוש בעת שמשתמשים בסטטינים. וכך גם תרופות לדיכוי המערכת החיסונית, הורמונים סינטיים כמו דאנאזול ותרופות מסוימות לטיפול בלב וכלי דם או לטיפול בהפרעות קצב לב.

שימוש בסטטינים לא מומלץ לצד צריכת מיצי הדרים, מיץ רימונים ומיץ אשכוליות .מיץ אשכוליות ותוספי הקשורים למיצוי אשכוליות וזרעי אשכולית נמצא כמשפיע באופן שלילי על הגוף בעת צריכת עשרות תרופות שונות. ממצאים שונים העלו כי צריכת סטטינים ומיץ אשכוליות עלולה להגביר את הסיכון לתופעות לוואי של התרופות. לכן יש להמנע ממיץ אשכוליות בעת שימוש בסטטינים. הסיבה לכך היא שבמיץ אשכוליות יש רכיבים המעכבים אנזימים שמפרקים תרופות.

 

דילוג לתוכן